همكاری ناسا و اسا جهت بررسی آثار زندگی در مریخ

همكاری ناسا و اسا جهت بررسی آثار زندگی در مریخ شاه بلاگ: نمایندگان سازمان های فضایی آمریكا (ناسا) و آژانس فضایی اروپا (اسا) برای نخستین بار به تشریح جزئیات برنامه همكاریهای مشترك خود در مورد مریخ نورد بعدی ناسا یعنی مریخ نورد 2020 پرداختند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، "جیمز واتزین"، مدیر برنامه مارس ای(MarsA) در ناسا در مصاحبه با اسپیس نیوز گفته است: اگر برنامه این مریخ نورد طبق برنامه پیش برود، در سال ۲۰۲۸ می تواند نمونه هایی از خاك و سنگ مریخ را كه سفینه قبلی جمع آوری كرده، به زمین منتقل كند.

بنا بگفته "واتزین"، ناسا قبلاً این برنامه ها را بطور غیر رسمی تصویب كرده و در این مذاكرات جزئیات و بودجه ماموریت مورد بحث قرار گرفت و تصمیم نهایی تا اوایل نوامبر سال جاری میلادی كه جلسه بعدی شورای وزیران كشورهای عضو اسا برگزار می شود، اتخاذ خواهد شد.
در دسامبر ۲۰۱۲ بعد از فرود موفقیت آمیز مریخ نورد "كنجكاوی" در دهانه "گیل" واقع در منطقه استوایی مریخ و آغاز به كشف اسرار این دریاچه خشك، ناسا قصد خود برای ساخت یك مریخ نورد دیگر را اعلام نمود كه باید در سال ۲۰۲۰ به سیاره سرخ اعزام شود.
این كاوشگر در فوریه ۲۰۲۱ در دهانه "یزرو" در منطقه استوایی این سیاره فرود خواهد آمد. ناسا می گوید این مریخ نورد كه وارث كامل "كنجكاوی" خواهد بود، ماموریت دارد گذشته و امروز زندگی در مریخ را بررسی كند.
بنا بر این یكی از وظایف اصلی آن جمع آوری مستقیم نمونه هایی است كه می توانند اثری از میكروب های مریخی در آنها یافت شود. همین طور این سفینه ماموریت دارد نمونه ها را ذخیره و برای حمل به زمین آماده كند. برای انجام این كار متخصصان ناسا یك "انبارك" ویژه طراحی نموده اند كه در آن قطعات سنگ جمع آوری شده توسط "مریخ ۲۰۲۰" طی پرسه زنی های آن در سطح سیاره سرخ، جمع آوری شوند. مریخ نورد همین طور قسمتی از این نمونه ها را در مكانی مناسب گردآوری و ذخیره كند.
با وجود اینكه مریخ نورد اول تقریباً آماده پرتاب به سیاره سرخ است، در مورد مریخ نورد بعدی و بخش دوم این ماموریت - یعنی تحویل نمونه های جمع آوری شده از مریخ به زمین، هنوز كار مهمی صورت نگرفته است.
هفته گذشته، كارشناسان ناسا برنامه های خود برای اجرای این طرح را به همكاران اروپایی خود اعلام نمودند و توانستند موافقت اولیه آنها را به دست آورند.




منبع:

1398/05/11
16:02:19
5.0 / 5
4582
تگهای خبر: فضا , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است