روشی نانویی برای تبدیل دی اكسیدكربن هوا به سوخت

روشی نانویی برای تبدیل دی اكسیدكربن هوا به سوخت شاه بلاگ: ساختارهای پلاسمونیك حاوی نانوذرات طلا ساخته شده كه می تواند دی اكسیدكربن موجود در اتمسفر را به سوخت متان تبدیل كند.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، پژوهشگران هندی روشی ارائه كردند كه با استفاده از آن می توان نانوذرات طلا با قابلیت تبدیل دی اكسیدكربن به متان تولید كرد.
تغییرات آب و هوایی به شدت زمین و ساكنان آنرا تهدید می كند. یكی از دلیلهای گرم شدن زمین، افزایش سطح دی اكسیدكربن در اتمسفر است. منبع اصلی تولید دی اكسیدكربن، سوختن سوخت های فسیلی است كه طی صد سال قبل به شدت افزایش یافته است. راهكارهای مختلفی برای مقابله با این مشكل ارائه شده است، یكی از این راهكارها، تبدیل دی اكسیدكربن موجود در هوا به مواد مفید می باشد.
از این رو پژوهشگران موسسه تحقیقات بنیادی در هند روشی ارائه كردند كه در آن از نانوذرات طلا بعنوان كاتالیست استفاده می شود تا پروسه تبدیل دی اكسیدكربن به متان تسریع شود. در این پروژه كلوئیدوزوم پلاسمونیك دندریتی حاوی نانوذرات طلا به كار گرفته شده است. كلوئیدوزوم ها میكروكپسول هایی هستند كه از ذرات كلوئیدی و با روش خودآرایی از درون قطرات آمولوسیون شكل گرفته اند. امكان كنترل دقیق روی ابعاد و برخی خواص كلوئدوزوم وجود دارد.
پژوهشگران نشان دادند كه كلوئیدوزوم پلاسمونیك دندریتی می تواند تمام طول موج مرئی و مادون قرمز نزدیك خورشید را جذب نماید. این طول موج ها برای تبدیل دی اكسیدكربن به متان در فشار و دمای اتمسفری به كار می رود. همین طور این گروه نشان دادند كه كلوئیدوزوم پلاسمونیك دندریتی می تواند آب شور دریا را به آب قابل آشامیدن تبدیل كند. افزایش دما به تغییر شكل پروتئین های موجود در آب كمك كرده و برخی مواد شیمیایی نظیر سینامیل الكل را اكسید و آلدهیدها را هیدروسیلاسیون می كند.
در این پروژه پژوهشگران نشان دادند كه با تغییر ابعاد نانوذرات و فاصله میان آنها می توان كلوئیدوزوم پلاسمونیك دندریتی را تولید و خواص آنها را كنترل كرد.
پژوهشگران معتقدند كه با این روش می توان درخت مصنوعی ساخت تا دی اكسیدكربن را به سوخت تبدیل كند. نتایج این پروژه در چارچوب مقاله ای با عنوان Plasmonic Colloidosomes of Black Gold for Solar Energy Harvesting and Hotspots Directed Catalysis for CO۲ to Fuel Conversion در نشریه Chemical Science به چاپ رسیده است.


منبع:

1398/05/19
18:32:29
5.0 / 5
4720
تگهای خبر: پژوهش , توسعه , تولید , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است