آیا ویپ بی ضرر است؟

آیا ویپ بی ضرر است؟ به گزارش شاه بلاگ مدتی است كه استفاده از دستگاههای ˮویپˮ رواج پیدا كرده است و تابحال هم پژوهشگران مطالعات بسیاری درباره اثرات آن بر روی انسان انجام داده اند اما به نتیجه واحدی نرسیده اند حالا برای خیلی از افراد سوال پیش آمده است كه آیا این ˮدستگاههای دودسازˮ كاملا بی ضرر هستند یا خیر.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از وایرد، در تابستان امسال نزدیك به ۲۰۰ مورد بیماری ریه در ایالات متحده به مصرف سیگار الكترونیكی مرتبط دانسته شده اند اما علت دقیق هنوز نامشخص است. حالا سوال این است آیا این نوع دستگاهها بی خطر هستند؟
همه ما می دانیم كه سیگار كشیدن بر سلامت افراد تاثیر بدی دارد. اما دستگاههای ویپ در طعم های میوه ای و بسته بندی شیك و آینده نگرانه جایگزین ایمن تری نسبت به سیگار به نظر می رسند. برخلاف سیگار معمولی، ویپ ها تار و مونوكسید كربن را به عمق ریه ها منتقل نمی كنند اما حالا سلامت "ویپ ها" كه نیكوتین را از راه استنشاق یك مایع گرم شده به بدن منتقل می كند به صورت فزاینده ای مورد سوال قرار گرفته است.
در حال حاضر ایالات متحده در حال بررسی شیوع غیر قابل توصیف بیماری ریه در تعداد زیادی از نوجوانان و بزرگسالان جوان كه از ویپ بهره برده اند، است. تابستان امسال حداقل ۱۹۳ مورد احتمالی همچون یك مرگ در مركز كنترل و پیشگیری بیماری(CDC) گزارش شده است.
در خیلی از موارد، بیماران پیش از بستری شدن در مورد مشكلات تنفسی یا درد قفسه سینه شكایت داشتند. برخی هم از استفراغ، اسهال و خستگی رنج می بردند. با این وجود، از آنجائیكه نخستین پرونده ها در ماه ژوئن ثبت شده اند، هنوز معلوم نیست كه آیا این محصول خاص می تواند سبب بیماری شود یا خیر.
البته این در شرایطی است كه خیلی از بیماران اعلام نموده بودند كه داخل ویپ خویش را با مایعات حاوی روغن شاهدانه پر كرده اند.
با این حال "انجمن ویپ آمریكا" "بازار سیاه" را كه در آن كارتریج های ویپ حاوی تتراهیدروكانابینول به فروش می رسد، مقصر می داند.
"جان بریتون"(John Britton) استاد همه گیر شناسی "دانشگاه ناتینگهام" اظهار داشت: اگر به آنچه در بخار ویپ وجود دارد توجه كنید می بینید كه در خیلی از موارد امكان دارد سبب آسیب طولانی مدت شوند.
اگرچه ضرر ویپ ها بسیار كمتر از سیگارهای معمولی است اما استفاده طولانی مدت از مواد شیمیایی مورد استفاده در كارتریج های این دستگاهها امكان دارد خطر مبتلا شدن به "بیماری مزمن انسدادی ریه" را افزایش دهد. شرایطی كه به علت باریك بودن راه های تنفسی سرطان ریه یا بیماری قلبی عروقی سبب ایجاد مشكلات تنفسی می شود.
بریتون در ادامه اضافه كرد: ما نمی توانیم با قاطعیت بگوییم كه تمام افرادی كه ویپ می كشند به چنین بیماری هایی مبتلا می شوند.
گزارش سال ۲۰۱۹ از سازمان بهداشت عمومی انگلیس نشان داد كه تنها ۰.۲ درصد از افراد زیر ۱۸ سال كه هیچگاه سیگار نكشیده اند، مرتباً از ویپ استفاده می نمایند. تحقیقات اخیر كه به رهبری "جاناتان گریگس"، استاد تنفس كودكان " دانشگاه كوئین مری لندن" انجام شد، نشان داده است كه سیگار الكترونیكی امكان دارد خطر مبتلا شدن به ذات الریه را افزایش دهد. طی این مطالعه پژوهشگران سلول های رویی بینی را در معرض بخار ویپ و سپس باكتری های پنوموكوك ( پاتوژن شناخته شده در رابطه با عفونت های ریه) قرار دادند. آنها دریافتند كه این باكتری ها هنگام قرار گرفتن در معرض بخار به "سلول های هوایی یا تنفسی"(airway cells) آزمایشگاهی رشد می كنند- اثری كه قبلاً در دود سیگار سنتی یا ذرات ناشی از آلودگی سوخت های فسیلی گزارش شده است.
گریگس اظهار داشت: چسبندگی فقط مرحله نخست از مبتلا شدن به این عفونت است. باكتری های چسبیده به سلول های مجاری تنفسی قادرند آسانتر به بافت بدن حمله كرده و منجر به ذات الریه شوند.
مطالعه گریگس و دیگر شواهد نشان داده است ویپ ها كاملاً بی ضرر نیستند. با این وجود، در مقایسه با سیگار كشیدن، به نظر می آید ویپ ایمن تر است و این در شرایطی است كه یك مطالعه كه سال ۲۰۱۸ توسط سازمان بهداشت عمومی در انگلستان انجام شد نشان داد سیگارهای الكترونیكی خطر چندانی ندارند و خطر سیگارهای الكترونیكی حداقل ۹۵ درصد كمتر از سیگارهای معمولی است و می تواند به افراد در ترك سیگار كمك نماید.



1398/06/11
19:01:35
5.0 / 5
4784
تگهای خبر: آزمایشگاه , پژوهش , دانش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است