ساخت كوسن های هوشمندی كه عملیات احیای قلب را ساده خواهند كرد

ساخت كوسن های هوشمندی كه عملیات احیای قلب را ساده خواهند كرد به گزارش شاه بلاگ به تازگی كوسن های هوشمندی توسعه داده شده اند كه به ماموران اورژانس كمك می نماید تا دریابند آیا به درستی در حال انجام احیای قلبی ریوی فردی كه گرفتار ایست قلبی شده هستند یا خیر.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، به تازگی پژوهشگران كوسن هایی با فناوری پیشرفته توسعه داده اند كه بر روی قفسه سینه افراد قرار می گیرد و می تواند به نجات جان افرادی كه قلب آنها به صورت ناگهانی می ایستد، كمك نماید.
ایست قلبی یا آرست قلب به صورت توقف گردش خون شناخته می شود. در این حالت عضلهٔ قلب هیچ گونه انقباضی نداشته و قلب هیچ خروجی و جریان خونی ندارد. امروزه ایست قلبی در میان جوانان بسیاری شیوع پیدا كرده است ازاین رو وجود چنین دستگاه هایی می تواند بسیار مفید باشند.
درون این كوسن ها حسگرهایی تعبیه شده اند كه در صورت ضرورت به افراد كمك رسان اطلاع می دهد كه آیا به صورت صحیح در حال انجام احیای قلبی ریوی هستند یا خیر.
هنگامی كه شخصی گرفتار ایست قلبی می شود، احیای قلبی ریوی بسیار مهم می باشد چونكه بدن افراد تا رسیدن كمك پزشكی به پمپاژ خون در اندام های اصلی نیاز دارد.
اندام هایی مانند مغز در صورت نبود خون غنی از اكسیژن برای بیشتر از چند دقیقه، به صورت دائمی صدمه می بینند. احیای قلبی ابتدا شامل بهم پیچیدن انگشتان هر دو دست و قرار دادن قسمت پایین دست در مركز قفسه سینه بیمار است.
برپایه داده های "بنیاد قلب انگلیس"(BHF) هر احیای قلبی ریوی باید تا عمق حدود پنج سانتی متر و با سرعت ۱۰۳ ضربه در دقیقه صورت گیرد. اگر بیش از اندازه كم عمق باشند، خون كافی در بدن پخش نمی گردد اما اگر آنها كار خویش را صحیح و درست انجام دهند احتمال زنده ماندن فرد افزایش می یابد.
هرساله حدود ۳۰ هزار نفر در انگلستان گرفتار ایست قلبی می شوند و اگر افراد به بیمارستان رجوع نكنند تنها از هر ۱۰ نفر، یك نفر نجات پیدا خواهد نمود. عابران پیاده هم در صورت مشاهده چنین مشكلی به علت ترسی كه دارند نمی توانند به اندازه كافی به قفسه سینه افراد فشار وارد كنند.
اما حالا این كوسن قلب مانند می تواند یك چاره عالی باشد. این كوسن با ژل سیلیكونی نرم پر شده است و درون آن حسگرهایی تعبیه شده است كه این قسمت هنگام استفاده بر روی قفسه سینه فرد قرار می گیرد.


هنگامی كه شخصی احیای قلبی ریوی را شروع می كند، سنسورهای مذكور میزان فشار وارد شده را تشخیص داده و اطلاعات را به یك صفحه نمایش كوچك در بالای دستگاه منتقل می كنند.
بر روی این كوسن چند چراغ نصب شده اند كه با وارد آوردن فشار بسیار كم، سه یا چهار چراغ اول قرمز می شوند اما با وارد آوردن فشار بیش از اندازه چراغ انتهایی قرمز می شود. البته همراه این كوسن یك دفترچه وجود دارد كه در آن اطلاعات بیشتری در اختیار كاربران قرار می گیرد.
فقط در صورت اعمال فشار صحیح، تمام چراغ ها به صورت مداوم به رنگ سبز در می آیند.
همزمان با فشار، صداهایی هم از این كوسن پخش می شود كه اگر كاربران فشار را با صداها مطابقت دهند می توانند به صورت دقیق و درست احیای قلبی ریوی را انجام دهند.
كوسن مذكور "Rescue Aid" نام دارد و بنا بر برنامه ریزی ها مقرر است در مكان های عمومی مانند مراكز خرید و سالن های بدنسازی نصب شود. دقیقاً مانند نمایشگرهای ضربان قلب كه هم اكنون در سراسر انگلستان نصب شده اند.
تابحال این دستگاه تنها بر روی آدمك ها آزمایش شده است. ازاین رو نباید انتظار داشت تا به همین زودی بتوان آنرا در مكان های عمومی دید.
"نوید ستار"(Naveed Sattar) استاد طب متابولیك "دانشگاه گلاسكو" اظهار داشت: این كوسن به صورت بالقوه می تواند جان خیلی از افراد را نجات دهد. با این وجود، دستگاه ها باید مقرون به صرفه باشند و در بیشتر مكان ها نصب شوند.




منبع:

1398/06/12
14:46:46
5.0 / 5
4611
تگهای خبر: پژوهش , پیشرفت , توسعه , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است