یك استارتاپ آمریكایی انجام داد

طراحی مولكول های جدید با كمك هوش مصنوعی

طراحی مولكول های جدید با كمك هوش مصنوعی شاه بلاگ: یك استارتاپ آمریكایی، مولكول های جدیدی را با كمك هوش مصنوعی طراحی نموده كه می توانند به درمان بیماری هایی مانند فیبروز كمك كنند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فوربس، كشف دارو در روش های قدیمی، با آزمایش هزاران مولكول كوچك صورت می گیرد كه از میان آنها فقط تعداد كمی از مولكول ها تایید می شوند. شاید از میان هر ۱۰ مولكول، تنها یك مورد از آنها بتوانند آزمایش های بالینی را در انسان پشت سر بگذارند.
"شبكه های مولد تخاصمی"(GANs)، گروهی از سیستم های مبتنی بر یادگیری ماشینی هستند كه معمولا برای تولید تصاویری با خاصیت های خاص به كار می روند. این شبكه ها كه از سال ۲۰۱۶ توسط گروهی از پژوهشگران استارتاپ "اینسیلیكو مدیسین"(Insilico Medicine) كه در زمینه زیست فناوری فعالیت دارد، برای تولید ساختارهای جدید مولكولی با خاصیت های خاص تولید شده بودند، حالا در یك پژوهش جدید مورد بررسی قرار گرفته اند.
دانشمندان سراسر جهان از سه سال پیش تاكنون، شبكه های مولد تخاصمی و روش های دیگر یادگیری ماشینی را بررسی نموده اند تا روند كشف دارو را ارتقا بدهند. پژوهشگران در این بررسی، برای اولین بار توانستند شبكه های مولد تخاصمی را برای تولید مولكول های كوچك یك پروتئین به كار ببرند.
در مقاله مربوط به این پژوهش، با استفاده از یك سیستم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی موسوم به "GENTRL" توانستند شش درمان امیدوار كننده را برای مهار فیبروز و بیماری های دیگر طراحی نمایند. یكی از این درمان ها آزمایش شد و نتایج امیدواركننده ای را روی موش ها نشان داد.
اینسیلیكو مدیسین می خواهد با استفاده از مولكول های جدید تولید شده با كمك هوش مصنوعی، یك كشف جامع در زمینه دارو عرضه نماید. "الكس ژاورونكوف"(Alex Zhavoronkov)، مدیرعامل اینسیلیكو مدیسین اظهار داشت: ما در این پروژه، راهبرد مبتنی بر هوش مصنوعی را با قدرت تصور هوش مصنوعی ادغام كرده ایم. ما باور داریم كه می توانیم دستگاه هایی بسازیم كه بجای بررسی مولكول ها، مولكول های جدید را با خاصیت های خاص تصور كنند. بررسی مولكول ها در روش قدیمی كشف دارو، بررسی نحوه كاركرد آنها است اما ما می خواستیم بفهمیم كه آیا این روش یادگیری ماشینی می توانند سریع تر عمل كنند.


این پژوهش جدید، چالشی را در جهان شیمی آغاز می كند. شركت اینسیلیكو مدیسین می خواهد این سیستم را برای ابداع داروهایی كه می توانند فعالیت مولكول های آنزیمی موسوم به DDR۱ را مهار كنند، به كار ببرد. DDR۱T، آنزیمی است كه در بروز فیبروز نقش دارد. بااینكه هنوز معین نمی باشد كه آیا این آنزیم می تواند چنین روندی را تنظیم كند اما فعالیت آن بعنوان یك درمان، در حال بررسی است.
حتی یك موفقیت كوچك در این زمینه می تواند به كشف داروهای جدید یا نتایج موفقیت آمیز و قابل توجه در حفظ منافع عمومی منجر شود. پژوهشگران با این سیستم GENTRL، یك نقطه عطف باارزش در كشف دارو با كمك هوش مصنوعی عرضه كرده اند.
اینسیلیكو مدیسین، از GENTRL برای طراحی داروهای جدید استفاده نمود. بعد از این مرحله، داروها تولید و با موفقیت روی موش ها آزمایش شدند. طراحی مولكول ها برای سیستم هوش مصنوعی، حدود ۲۱ روز به طول انجامید و زمان كلی برای طراحی، تولید و تایید نیز حدود ۴۶ روز زمان برد.
این پژوهش، در مجله "Nature Biotechnology" به چاپ رسید.




منبع:

1398/06/13
14:56:27
5.0 / 5
4443
تگهای خبر: پژوهش , تولید , جهان , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است