در یك نشست تخصصی مطرح شد؛

سلامت الگوی تغذیه خطر ابتلاء به دیابت را ۵۰ درصد می كاهد

سلامت الگوی تغذیه خطر ابتلاء به دیابت را ۵۰ درصد می كاهد به گزارش شاه بلاگ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی كشور با تاكید بر اهمیت تغذیه بر سلامت روح و جسم اظهار داشت: سلامت الگوی تغذیه خطر ابتلاء به خیلی از بیماری ها نظیر دیابت را نزدیك به ۵۰ درصد می كاهد.


«فرزاد شیدفر» روز جمعه در یك نشست تخصصی با مبحث رژیم درمانی در بیماران تصریح كرد: دیابت بعنوان یك بیماری وسیع الطیف سبب ایجاد اختلال در بعضی از بافت های بدن می شود كه به جهت عدم تولید انسولین در بدن اتفاق می افتد.
وی در این برنامه كه در باغ گیاه شناسی هتل بلوط برگزار شد، اضافه كرد: افزایش گلوكز خون، دفع ادرار و تشنگی مكرر از اصلی ترین علایم این بیماری به حساب می آید.
شیدفر افزود: دیابت نوع اول و دوم در سن ابتلاء، شیوع و همینطور شمار بیماران با یكدیگر متفاوت و دیابت نوع دوم به صورت عمده در سنین بالا اتفاق می افتد.
به قول وی چاقی و اختلالات ارثی همچون آثار و تبعات این بیماری به حساب می آید كه رژیم درمانی و سلامت الگوی تغذیه نقش موثری در جلوگیری از آن ایفاء می كند.
این عضو هیأت علمی كنترل میزان كربوهیدرات را بعنوان مهم ترین عامل در جلوگیری و بهبود بیماری دیابت معرفی نمود و اضافه كرد: آماده سازی بدنی و سن بیمار هم بر بهبود اثرگذار است.
او همینطور با بیان این كه عملكرد عروقی هم در بیماری دیابت مبتلا به اختلال می شود، خاطرنشان كرد: تشویق به منظور استفاده از غلات هم بر كنترل دیابت اثرگذار و سبب تناسب اندام می شود.
به عقیده شیدفر كاهش وزن سبب بهبود مقاومت انسولین و این مهم بر بهبود بیماری دیابت اثرگذار می باشد.
این متخصص تغذیه در ادامه به تأثیر چربی های محصولات لبنی بر این بیماری اشاره نمود و اظهار داشت: بهره برداری از محصولات لبنی كم چرب خطر ابتلاء به بیماری دیابت را نزدیك به ۱۰ درصد می كاهد.
به قول وی استفاده از هر یك از این مواد غذایی بخصوص افزودنی ها باید با مشورت كارشناسان و متخصصان تغذیه انجام پذیرد.
شیدفر در انتها در مورد استفاده از انسولین برای بیماران دیابتی هم تصریح كرد: دو سوم از این ماده باید در ۱۲ ساعت نخست روز و یك سوم از آن هم در ۱۲ ساعت دوم استفاده گردد.
جمعیت زنان مبتلاء به دیابت در كشور ۲ برابر مردان برآورد شده است
«علیرضا استقامتی» عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران و دیگر سخنران این نشست هم طی سخنانی كوتاه تصریح كرد: جمعیت زنان مبتلاء به دیابت در كشور ۲ برابر مردان برآورد شده است؛ اما یكی از مهم ترین علل این امر رجوع بیشتر زنان به مراكز درمانی است.
وی با اشاره به انجام شماری از تحقیقات اضافه كرد: در سال های اخیر استفاده از مواد دخانی بخصوص سیگار گسترش و این امر ابتلاء به بیماری های قلبی و عروقی، كلیوی، دیابت و... را هم افزایش داده است.
وی خاطرنشان كرد: استفاده از این مواد دخانی در میان زنان كمتر از مردان برآورد شده است؛ اما ابتلاء به بعضی از بیماری ها نظیر دیابت كه در اثر استفاده از سیگار تقویت می شود؛ در میان زنان بیشتر به چشم می خورد.
به عقیده این مدرس دانشگاه عدم رجوع مردان به مراكز درمانی از مهم ترین علل این اختلاف جمعیتی به حساب می آید.
استقامتی همینطور با بیان این كه كشور به منظور كنترل مصرف دخانیات و بعضی از بیماری ها نیازمند یك برنامه ریزی جامع است؛ تاكید كرد: خیلی از بیماران دیابتی و... به منظور عدم گسترش بیماری باید استفاده از مواد دخانی را كنار گذارند و برای ارتقاء سلامت از روش های علمی و عملی مراكز بهداشتی و درمانی بهره گیرند.


1398/08/03
22:57:47
5.0 / 5
4736
تگهای خبر: تولید , دانش , متخصص , محصول
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است