برای نخستین بار رخ داد

چرخش یك سیاره شبه نپتون به دور یك كوتوله سفید

چرخش یك سیاره شبه نپتون به دور یك كوتوله سفید شاه بلاگ: پژوهشگران بتازگی برای اولین بار مشاهده كرده اند كه یك سیاره غول پیكر شبه نپتون در حال چرخش به دور یك ستاره كوتوله سفید است.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، كوتوله سفید مذكور ۲۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد. اندازه سیاره مذكور چهار برابر كوتوله سفید است و پژوهشگران می گویند این سیاره غول پیكر هر ۱۰ روز یكبار به دور این ستاره میچرخد و بعد از هر بار چرخش نیز این ستاره دنباله ای از گاز متشكل از هیدروژن، اكسیژن و گوگرد منتشر می كند.
كوتوله های سفید تقریباً ۴۰ برابر گرمتر از خورشید هستند.
كوتوله سفید گونه ای از اجرام فضایی است. در ضمن زندگی یك ستاره در دوران پیری بعضی از ستارگان كه از حد ۱٫۴جرم خورشید پر جرم تر باشند به ستاره نوترونی یا سیاهچاله(۳برابر جرم خورشید و اگر از این حد كم جرم تر باشند تبدیل به كوتوله سفید می شوند. ماده تشكیل دهنده كوتوله های سفید به اندازه ای به هم فشرده است كه یك فنجان از آن صدها تن وزن دارد. كوتوله های سفید، كه تعدادشان در كهكشان ما نسبتاً زیاد است، آخرین مرحله تكامل خیلی از ستاره ها هستند.


این كشف توسط اخترشناسان دانشكده فیزیك "دانشگاه وارویك" انجام شده و این ستاره كوتوله سفید WDJ۱۹۱۴ ۱۹۱۴ نام دارد و توسط "تلسكوپ نقشه برداری آسمانی دیجیتال اسلون" (Sloan Digital Sky Survey) شناسایی شده است.
ستاره شناسان دانشگاه وارویك برای شناسایی عناصر موجود در اطراف ستاره، تغییرات ظریف در نور ساطع شده از سیستم را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.
آنها بعد از تجزیه و تحلیل متوجه حضور بسیار كمی هیدروژن، اكسیژن و گوگرد در آن اطراف شدند.
آنها با استفاده از تلسكوپ "وی ال تی" رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی دریافتند كه شكل گازها نشانگرهای معمولی حلقه گاز است.
دكتر "بوریس گان سیك" (Boris Gaensicke) نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه وارویك اظهار داشت: در ابتدا، ما فكر كردیم كه این یك ستاره دوگانه با یك قرص برافزایشی است. با این وجود، مشاهدات ما نشان میدهد كه این یك كوتوله سفید با یك قرص در اطراف آن است كه حدودا ۱۰ برابر اندازه خورشید ما است و فقط از هیدروژن، اكسیژن و گوگرد ساخته شده است. چنین سیستمی قبلاً دیده نشده است.
یافته های این مطالعه در مجله " Nature "منتشر شده است.




منبع:

1398/09/15
21:47:35
5.0 / 5
4832
تگهای خبر: پژوهش , دانش , دیجیتال , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است