سهم همكاریهای علمی بین المللی ایران رو به رشد است

سهم همكاریهای علمی بین المللی ایران رو به رشد است به گزارش شاه بلاگ مدیركل نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: سهم همكاریهای علمی بین المللی ایران از سال 1997 تا 2012 در حال كاهش بود اما از 2012 به بعد سهم همكاری بین المللی رو به افزایش بوده است.


یونس محمدی روز یكشنبه در نشست استنفورد - ایران ۲۰۴۰ در محل مركز سیاست های علمی كشور با اشاره به مقاله استنفورد درباب رتبه علمی و تولید مقالات ایران، گفت: سهم كمی مقالات ۴۱ درصد در دنیا است و علم مهندسی بیشترین چاپ شدن مقالات را داشته است.
وی با اشاره به سهم دانشگاه های ایران در انتشار مقالات از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۸ گفت: در این گزارش برتری دانشگاه های تهران، علوم پزشكی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی از منظر تعداد كمی مقالات در رتبه های نخست و بالاترین میزان بهره وری به لحاظ نسبت و تعداد مقاله به ازای هر عضو هیات علمی، پژوهشگاه دانش های بنیادی ( ۷.۴ مقاله)، دانشگاه صنعتی شریف (۴.۵ مقاله) و دانشگاه صنعتی امیركبیر (۴/۴) مقاله است.
محمدی با اشاره به رتبه ایران در تعداد مقالات و استنادات عنوان كرد: در این رتبه بندی رشد تعداد استنادات همراه با رشد تعداد مقالات دارای اهمیت است، در كشورهایی كه عملكرد خوبی در تولید مقاله داشته باشند، مقالات و استنادات باید با یكدیگر رشد كند و ما پایین تر از این خط هستیم و رشد استنادات ما كمتر از مقالات است.
مدیركل نظارت و ارزیابی شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان كرد: در گزارش های بین المللی، شاخص كیفیت یك شاخص چندگانه است و شاخص استناد یكی از فاكتورهای تحلیل اثرات مقالات به شمار می آید و صرف توجه به آمار استانادات مقالات، سوء تحلیل ایجاد می كند، شاخص هایی مانند مقالات داغ، مقالات پر استناد، شاخص Q و شاخص H دراین زمینه كاربرد دارند.
وی با اشاره به رتبه ایران در تعداد مقالات و تعداد استنادات اشاره كرد: در آمار و استنادات ارائه شده، صرفا استنادات خارجی مورد بررسی قرار گرفته است كه با این نوع سنجش طبیعتا تعداد استنادات افراد ایرانی به مقالات خود مورد بررسی قرار نگرفته است. بااینكه در سنجش و مقایسه استنادات افراد و موسسات این امر منطقی بنظر می رسد اما در ارائه آمار یك كشور، چندان منطقی به نظر نمی رسد.
محمدی عنوان كرد: اصلی ترین محور گزارش حاضر سوژه بزرگ نمایی و كمیت و غفلت از كیفیت در انتشار مقالات است، داده ها و آمارهای موجود در مقالات برتر ایرانی نشان میدهد مقالات داغ و پر استناد در ۲۲ رشته موضوعی حكایت از رشد بیش از پیش كیفیت مقالات و انتشارات ایرانی در سال های اخیر دارد.
محمدی افزود: در این گزارش از داده های اسكوپوس استفاده شده است كه در آن شاخص هایی نظیر مقالات داغ و برتر و یا حتی پژوهشگران برتر مورد بررسی قرار نمی گیرد.
پژوهشگر مركز تحقیقات سیاست علمی كشور اظهار داشت: هر چند اسكوپوس از نظر تعداد و رتبه گزارش های خوب و مناسبی ارائه می كند؛ اما از نظر كیفیت سایر پایگاه های مهم همچون سایول Scival و پایگاه ESI نیز خروجی مناسبی ارائه می كنند و بی توجهی به علوم انسانی و اجتماعی، باعث شده كه مقالات این حوزه ها كه عموما در مجلات داخلی منتشر شود.
وی عنوان كرد: در سال ۲۰۱۸ ایران با سهم ۱.۸۵ درصد در دنیا رتبه ۱۶ با سهم ۲۱ درصد در جهان اسلام، رتبه اول و نیز با سهم ۳۰ درصد كل علم درمنطقه خاومیانه رتبه اول را دارد. همین طور ایران در مقالات داغ در دنیا ۱۶، در مقالات پر استناد ۱۹در مرجع ISC است.
وی افزود: میزان انتشار مقالات و مدارك علمی دانشمندان ایرانی در مجلات با كیفیت Q۱ در دوره زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ تعداد مقالات ۳۶ هزار و ۶۸۳ و رتبه در جهان ۲۹ و در كشورهای اسلامی ۲ است.
به گفته محمدی ارجاعات به مقالاتی كه پژوهشگران خارجی در تهیه آن همكاری داشته اند دو برابر مقالات كاملا ایرانی بوده است.
وی درباب نتیجه گیری در ارائه راهبردی سیاستی كه باید به آنها توجه گردد، عنوان كرد: كمی نگری درآموزش عالی، مسئله اخلاق پژوهشی، توجه به فاكتورهای اثربخشی و بهره وری آموزش عالی مانند رفع نیازهای جامعه، میزان اثرگذاری در تولید ناخالص ملی، لزوم گسترش همكاریهای علمی بین المللی بعنوان محملی برای ارتقای كیفیت مقالات، توجه به مسئله نسبت استاد به دانشجو در دانشگاه ها، عدم تخصیص بودجه مناسب به علم و فناوری و نگاه فرمایشی به آن و توجه به نویسندگان تعداد نامعقول مقاله است.



منبع:

1398/09/17
21:35:20
5.0 / 5
4231
تگهای خبر: بین الملل , پژوهش , تولید , جت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است