با تلاش پژوهشگران آمریكایی صورت گرفت

ارائه اولین مدل ۳بعدی از بافت عصبی

ارائه اولین مدل ۳بعدی از بافت عصبی شاه بلاگ: پژوهشگران آمریكایی موفق شدند برای اولین بار، یك مدل سه بعدی از بافت عصبی مغز عرضه كنند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ردیت، پژوهشگران "دانشگاه ایلینوی در اربانا- شمپین"(U of I) توانسته اند سلول های بنیادی را با موفقیت مهندسی كنند و آنها را در بافت عصبی زنده به كار بگیرند تا مدلهای سه بعدی شبكه های عصبی را ابداع كنند. آنها امیدوارند كه با این روش بتوانند نحوه عملكرد مغز و شبكه های عصبی آنرا بهتر درك كنند.
"گلسون پاگان دیاز"(Gelson Pagan-Diaz)، نویسنده ارشد این پروژه اظهار داشت: شكل دادن یك بافت سه بعدی متشكل از نورون ها، توانایی ابداع مدل هایی از بافت عصبی را جهت بررسی یا پردازش واحدهایی فراهم می آورد كه در كامپیوتر های زیستی استفاده می شوند.
بررسی مغز در یك فرد واقعی، موضوعی چالش برانگیز است اما توانایی درك نحوه ابداع این شبكه ها با كمك یك مدل سه بعدی بیرون از بدن می تواند ابزار جدیدی را برای درك نحوه كاركرد مغز در اختیار پژوهشگران بگذارد. این مدلها می توانند به درك چگونگی پیش آمدن ناهنجاری های عامل بیماری هایی مانند آلزایمر كمك كنند.
این گروه پژوهشی توانستند یك مدل سه بعدی برای بافت زنده عرضه كنند كه از نورون های مبتنی بر فناوری اپتوژنتیك تشكیل شده است؛ در نتیجه شاید بتوان آنرا با نور آبی فعال كرد. ممكنست این بافت ها، جهت استفاده در بررسی رفتارهای پیچیده ای كه در مغز رخ می دهند مناسب باشد و نحوه واكنش بافت های عصبی را به داروهای جدید مشخص نماید. همین طور این روش می تواند نیاز به حیوانات را برای آزمایش داروها در آینده برطرف كند.
"رشید بشیر"(Rashid Bashir)، سرپرست این گروه پژوهشی اظهار داشت: اگر ما بتوانیم نحوه ارتباط این نورون ها با یكدیگر را كنترل نماییم و از عهده برنامه ریزی آنها برآییم، شاید بتوانیم از آنها برای مهندسی عملكردها استفاده نمائیم. ما امیدواریم كه در آینده بتوانیم این بافت های عصبی را طراحی نماییم و از عهده درك واحدهای پردازشی زیستی و كامپیوتر های زیستی كه شبیه مغز هستند، برآییم.
پژوهشگران در این پروژه، به ابداع بافت های عصبی پرداختند كه شكل های متفاوتی دارند. آنها برای ابداع ساختارهای مورد نظر خود، از هیدروژل و فیبرین استفاده كردند تا آنها را به شكل مطلوب عرضه كنند.


پاگان دیاز افزود: شاید ما با ارائه این روش های ساخت زیستی بتوانیم پدیده های بسیاری كه به صورت درون جانداری رخ می دهند، مشخص نماییم. اگر ما از عهده اثبات این روش برآییم، می توانیم ریخت شناسی داخل مغز را شبیه سازی نماییم. در صورتیكه نشان دهیم بافت مهندسی شده بیرون از بدن، شبیه به بافت داخل بدن است، می توانیم آنها را باردیگر بسازیم.
پژوهشگران مایل هستند تا علاوه بر آزمایش دارو، به بازسازی شبكه های عصبی بپردازند كه در یادگیری و حافظه نقش دارند.
پاگان دیاز اضافه كرد: توانایی ساخت این بافت ها بیرون از بدن، به ما امكان می دهد تا فعالیت الكتریكی آنها را با جزئیات دقیق مشخص نماییم و مورد بررسی قرار دهیم. مجموعه گسترده قوانین طراحی و شكل های سه بعدی، آزادی بیشتری را در آزمایش فراهم می آورد و راه های جدیدی برای پژوهش در حوزه علوم اعصاب، پزشكی و كاربردهای مهندسی ارائه می دهد.
این پژوهش، در مجله "Proceedings of the National Academy of Sciences" به چاپ رسید.




منبع:

1398/09/21
16:01:46
5.0 / 5
4671
تگهای خبر: پژوهش , دانش , فناوری , كامپیوتر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است