تولید 99 درصد داروی مورد نیاز كشور در داخل تا دو سال آینده

تولید 99 درصد داروی مورد نیاز كشور در داخل تا دو سال آینده به گزارش شاه بلاگ دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: تا دو سال دیگر تولید دارو از 97 درصد كنونی به 99درصد می رسد كه این اتفاق به هم كاری و هم افزایی همه بازیگران این عرصه نیاز دارد.


به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دكتر مصطفی قانعی با تاكید بر این كه داروهای زیستی تولید ایران كیفیت بالایی دارد، اظهار داشت: در آینده ای نزدیك، ۳۳ داروی مهم زیستی در كشور به تولید می رسد.
وی بیان كرد: طبق گزارش های موجود در كشور، دانش بنیان ها سهم قابل توجهی از سبد تولید داروهای زیستی را به خود اختصاص داده اند، در این گزارش ها آمده است كه از بازار ۵/۴ میلیارد دلاری دارو در ایران، سهم دانش بنیان ها ۷۰ درصد است.
قانعی اضافه كرد: طبق برآوردها ۹۷ درصد اقلام دارویی مصرف شده تولید داخل است و ۶۷ درصد از ماده موثره دارویی (APIs) مورد استفاده برای ساخت داروها در داخل كشور تولید شده است.
وی افزود: این اعداد و ارقام حاصل تلاش جوانان و متخصصانی است كه دغدغه تامین سلامت جسمی و روانی جامعه را دارند. جوانانی كه پای تعهد خود ماندند تا ایرانی خودكفا و توانمند بسازند، این تلاش ها زمانی به نتیجه مطلوب می رسد كه حمایت های دولتی نیز تكمیل كننده آن باشد.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تصریح كرد: ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم بر همین مبنا با پشتیبانی از جوانان و ایده های خلاق آنها در شركت های دانش بنیان، تلاش نموده است تا ریل حركت این قطار فناورانه در كشور را روان تر كند. ما در صدد هستیم تا به تدریج داروهای وارداتی را خودمان تولید نماییم، از دو سال قبل كه تحریم ها به وجود آمد علاوه بر شتاب در تولید داروهای زیستی، سایر داروها را هم مدنظر قرار دادیم.
دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه كرد: به صورت كلی می توان اظهار داشت كه ۱۴۰ داروی زیستی در جهان وجود دارد كه ما موفق شدیم از دوسال گذشته تابحال ۲۲ دارو را در كشور تولید نماییم.
وی بیان كرد: بگفته كارشناسان در شرایط فعلی تولید همه داروهای زیستی در كشور صرفه اقتصادی ندارد و ناچار به واردات بعضی از این داروها هستیم؛ اما بازیگران این عرصه در تلاش هستند تا با تولید داروهایی كه امكان تولید آنها در كشور وجود دارد، نیازهای داخلی را تامین كنند. بر همین مبنا نیز مقرر شده است با كمك شركت های دانش بنیان، ۳۰ داروی دیگر تا دو سال آینده به سبد داروهای تولیدی داخل كشور افزوده شود. اتفاقی كه می تواند نویدی خوش برای بیماران باشد. داروهایی كه از صفر تا صد آن توسط جوانان داخلی به تولید خواهد رسید.



منبع:

1398/09/25
20:35:39
5.0 / 5
4380
تگهای خبر: توسعه , تولید , جهان , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است