تفاوت مغز نوجوانان مبتلا به امراض روحی با مغز افراد سالم

تفاوت مغز نوجوانان مبتلا به امراض روحی با مغز افراد سالم به گزارش شاه بلاگ مطالعه اخیر دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه ˮآلبرتاˮ(University of Alberta) كانادا نشان داده است مغزهای نوجوانانی كه با مشكلات روحی روانی روبرو هستند امكان دارد با همسالانی كه از نظر روحی سالم هستد، متفاوت باشد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ساینس دیلی، تحقیقات جدید دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه "آلبرتا" نشان می دهد، امكان دارد ساختار مغز نوجوانانی كه با مشكلات روانی دست و پنجه نرم می كنند، متفاوت از مغز همسالان سالمشان باشد.
این تحقیق كه به سرپرستی "آنتونی سینگال"(Anthony Singhal) استاد و رئیس دانشكده روانشناسی دانشگاه "آلبرتا" انجام شد نشان داد مغز نوجوانان بین ۱۴ تا ۱۷ ساله كه سابقه مشكلات روحی و روانی همچون افسردگی، اضطراب و اختلال كم توجهی بیش فعالی داشته اند متفاوت از مغز همسالان سالمشان است.
طی این مطالعه گروهی از نوجوانان دارای مشكلات روحی و روانی تحت اسكن ام.آر.آی(MRI) قرار گرفتند و طی آن دانشمندان ماده سفید مغز آنها را بررسی كردند و در گام بعدی مغز نوجوانانی كه سابقه مشكلات روحی و روانی نداشتند را هم توسط اسكن ام.آر.آی مورد بررسی قرار دادند.
ماده سفید(White matter) یكی از بخش های سیستم عصبی مركزی است. سیتم عصبی مركزی از دو ناحیه ماده سفید و ماده خاكستری تشكیل شده است. این ماده بخش اصلی مغز و بخش سطحی نخاع را تشكیل می دهد و به صورت عمده از سلول های گلیال و آكسون های میلینه تشكیل شده است. این آكسون ها پیام ها را از مخ به سایر بخش های سیستم عصبی منتقل می كنند. در ماده سفید به جز بافت چربی، مویرگ ها و عروق مشاهده می شوند. فسفولیپیدها در ماده سفید فراوانند.
نتایج این مطالعه تفاوت های واضحی در مسیرهای عصبی بین نوجوانان سالم و كسانی كه دارای مشكلات روحی بودند، نشان داد.
آنتونی سینگال، پژوهشگر این مطالعه اظهار داشت: ما بعد از بررسی اسكن ها متوجه تفاوت های ساختاری در مغز این دو گروه از نوجوانان شدیم و دریافتیم مغز نوجوانان مبتلا به امراض روحی از لحاظ ساختاری كارایی كمتری نسبت به مغز نوجوانان سالم دارد همینطور نوجوانان مبتلا به امراض روحی دارای تمركز پایین تری نسبت به گروه سالم بودند.
این اولین مطالعه ای است كه طی آن دانشمندان ساختار مغزی نوجوانان دارای مشكلات روحی را با مغز نوجوانان سالم مورد بررسی قرار می دهند. پیش از این دانشمندان تنها ساختار مغزی بزرگسالان مبتلا به امرواض روحی را مورد بررسی قرار داده بودند.



1398/10/02
20:36:33
5.0 / 5
4293
تگهای خبر: پژوهش , دانش , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است