پرندگان سارق، مورچه های زامبی و صدف سنگ خوار عجیب ترین جانوران سال 2019

پرندگان سارق، مورچه های زامبی و صدف سنگ خوار عجیب ترین جانوران سال 2019 شاه بلاگ: پژوهشگران در سال 2019 رخدادهای عجیبی را در بین گونه های متفاوت حیوانات كشف كردند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از لایوساینس، قلمرو حیوانات پر از موجودات عجیبی است كه هنوز ناشناخته هستند. دانشمندان در سال ۲۰۱۹، موجودات جدیدی را شناسایی كرده اند كه رفتارهای عجیبی را از خود نشان می دهند. همین طور رخدادهای عجیبی را در قلمرو حیوانات مشاهده كرده اند كه خواندن آنها خالی از لطف نیست.
در این گزارش، به عجیب ترین رخدادها در قلمروی حیوانات اشاره می نماییم كه در سال ۲۰۱۹ ارائه شده اند.

مورچه های هم نوع خوار


پژوهشی كه در ماه نوامبر انتشار یافت، نشان داد مورچه هایی كه در یك پناهگاه هسته ای متروك در غرب لهستان حبس شده بودند، همنوعان مرده خودرا می خوردند تا زنده بمانند.
پژوهشگران به قلمرو مورچه های هم نوع خوار برخوردند كه در كف یك پناهگاه نظامی شوروی سابق در نزدیكی مرز آلمان قرار داشت. آنها چندین هزار مورچه كارگر را یافتند كه در لوله ای كه در زمین پناهگاه قرار داشت، محبوس شده بودند.
دانشمندان هنگام بررسی مورچه های مرده دریافتند كه خیلی از این مورچه ها از ناحیه شكم خورده شده اند.
این داستان ترسناك، اختتام خوشی داشت برای اینكه پژوهشگران، یك رمپ را برای فرار مورچه ها نصب كردند و به نجات خیلی از آنها كمك كردند.

پرندگان سارق


پژوهشی كه در ماه آگوست انجام شد، نشان داد خیلی از افرادی كه به نواحی ساحلی سفر می كنند، از دزدیده شدن غذا یا نوشیدنی خود توسط پرندگان شكایت دارند.
پژوهشگران تلاش كردند تا پرندگان موسوم به "كاكایی شاه ماهی خوار"(herring gull) را كه در ساحل شهر كورن وال در انتاریو ساكن هستند، با سیب زمینی سرخ كرده وسوسه كنند تا نحوه رفتار آنها را هنگامی كه در حال دیده شدن هستند و هنگامی كه نادیده گرفته می شوند، مورد بررسی قرار دهند.
این پژوهش نشان داد هنگامی كه كاكایی شاه ماهی خوار تحت نظارت انسان قرار دارد، بیشتر به جستجوی غذا توجه می كنند و روی هم رفته خیلی از این پرندگان، علاقه خودرا به غذای مسافران از دست می دهند. در مقابل، هنگامی كه پرندگان مورد توجه پژوهشگران نبودند، تمایل بیشتری نسبت به سرقت غذا نشان می دادند.

مورچه های زامبی


مورچه هایی كه با نوع خاصی از قارچ مسموم می شوند، گردش بی هدف را آغاز می كنند و نهایتا آنقدر روی بوته ها می خزند تا بمیرند. پژوهشی كه در ماه ژوئیه انجام شد، نشان میدهد كه شاید همه این كارها تحت تاثیر كنترل ذهن مورچه ها باشد.
قارچ های موسوم به "اوفیوكوردیسپس" (Ophiocordyceps)، مورچه ها را به سمت جویدن سطوحی كه در نزدیكی آنها قرار دارند به خصوص سطح یك گیاه سوق می دهند.
بعد از مرگ مورچه ها، قارچ از بدن بی جان آنها بیرون می آید و میزبان جدیدی را جست و جو می كند. دانشمندان در این بررسی، شواهدی در خصوص تاثیر قارچ بر سلول های مورچه پیدا نكردند اما ذرات مرموزی را یافتند كه امكان دارد دلیل انقباض عضلات دهان این حشرات باشند.

جانوری كه در دهان خود كریستال دارد


خرس آبی، نوعی موجود بی مهره شش پا است كه در سال ۲۰۱۹ مورد توجه افراد بسیاری واقع شده است.
"رافائل مارتین لدو"(Rafael Martín-Ledo)، زیست شناس اسپانیایی، نوعی خرس آبی را در رودخانه ای در شمال اسپانیا كشف كرد و دریافت كه كریستال های عجیبی در معده این خرس آبی وجود دارد.
حدس مارتین لدو این بود كه شاید كریستال های درخشان، قطعاتی از "آراگونیت"(aragonite) باشند كه ماده ای معدنی از جنس كربن و كلسیم است كه ساختاری از دهان خرس آبی را تشكیل می دهد. این ساختار كه در دو طرف دهان خرس آبی قرار دارد، به آن كمك می نماید تا غذای خودرا خرد كند.

رقص جالب یك طوطی


امسال نوعی "طوطی كاكلی گوگردی"(Sulphur-crested cockatoo) موسوم به "اسنوبال"(Snowball)، الهام بخش یك پژوهش در مورد رقص پرندگان شد. رقص خودجوش اسنوبال با یك موسیقی خاص، به یكی از پربازدیدترین ویدئوهای یوتیوب تبدیل شد و نظر خیلی از كاربران یوتیوب را به خود جلب كرد.
گروهی از دانشمندان، موسیقی های دیگری را برای اسنوبال پخش كردند و دریافتند كه این پرنده می تواند حركات خودرا با هر موسیقی هماهنگ كند.
اسنوبال حتی توانست با هر نوع موسیقی، حركات متفاوتی را به صورت بداهه از خود نشان دهد. عقیده پژوهشگران این بود كه رقص اسنوبال نشان میدهد شاید انسان ها و پرندگان، توانایی های مشتركی در جنبه های موسیقی، اجتماعی و شناختی داشته باشند.

صدفی كه سنگ می خورد


دانشمندان، نوعی صدف عجیب و غریب موسوم به "كرم كشتی"(shipworm) را مورد بررسی قرار دادند كه معمولا از پوسته كشتی های چوبی تغذیه می كند و سبب تخریب كشتی ها می شود اما دانشمندان در كمال تعجب دریافتند كه نوع خاصی از كرم كشتی وجود دارد كه غذای خودرا از یك منبع متفاوت یعنی سنگ ها به دست می آورد.
این نوع از كرم كشتی نمی تواند مانند دیگر اعضای خانواده خود، به داخل چوب نفوذ كند اما بجای آن، برآمدگی های بیل مانند خودرا برای حفر كردن سنگ به كار می برد.
این موجود، سنگ را خرد می كند، آنرا فرو می برد و مواد معدنی هضم شده را مانند ماسه های ریز بیرون می اندازد. در هر حال، پژوهشگران باور ندارند كه كرم كشتی بتواند از این رژیم غذایی، مواد مغذی به دست بیاورد.

ماری كه یك مار دیگر را خورد


در سالی كه گذشت، یك مار "پیتون"(Python) بزرگ، یكی از همنوعان خودرا بلعید.
پیتون خورده شده، چاق تر از پیتونی كه او را خورد بود اما طول آنها یكسان بود و به ۳.۵ تا چهار متر می رسید.
این مار توانست بعد از تبدیل كردن ستون فقرات طعمه خود به شكل موج، او را بخورد. این كار، سبب خرد شدن ستون فقرات طعمه شد و سبب شد تا بسادگی در معده مار شكارچی جا بگیرد.

حمله موش ها به یك پرنده بالغ


موش های خانگی مهاجم، یك "آلباتروس"(Albatross) بالغ را در "جزیره گوف"(Gough Island) مورد حمله قرار دادند.
جوندگان معمولا جوجه پرندگان دریایی را می كشند و پرندگان را زنده می خورند اما هیچ كس تاكنون آنها را در حال حمله به یك آلباتروس بالغ ندیده است.
آلباتروس هر سال فقط یك تخم می گذارد؛ در نتیجه از دست دادن یك تخم، جوجه یا آلباتروس بالغ، سوژه مهمی برای تعداد جمعیت آنها به حساب می آید.

تولید مثل بدون نیاز به گونه نر


دانشمندان در پژوهشی كه امسال انجام شد، دریافتند كه گونه ماده یك مارمولك موسوم به "اژدهای كومودو"(Komodo dragons) می تواند بدون دریافت اسپرم گونه نر، به تولید مثل بپردازد.
یكی از این خزندگان كه "فلورا"(Flora) نام دارد و در "باغ وحش چستر" (Chester Zoo) لندن نگه داشته می شود، طی پروسه "بكرزایی"(parthenogenesis) هشت تخم گذاشت. پدیده بكرزایی، نوعی تولید مثل غیر جنسی است كه طی آن، یك موجود زنده كامل از تخمك لقاح نیافته به دنیا می آید.
این گونه از تولید مثل، در بین ۷۰ گونه از مهره داران همچون مارها و مارمولك ها كشف شده اما قبل از این هیچ گاه در اژدهای كومودو دیده نشده بود.
تخم های بارورنشده طی بكرزدایی، به بلوغ می رسند و گونه نر را به وجود می آورند. این مساله بدین مدلول است كه یك اژدهای كومودوی ماده می تواند به تنهایی، قلمرویی را تشكیل دهد.




منبع:

1398/10/10
12:53:58
5.0 / 5
4346
تگهای خبر: پژوهش , تولید , جت , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است