رییس گروه ماهیان زینتی شیلات ایران

ایران نیازمند تولید 10 میلیون قطعه زالوی طبی در سال است

ایران نیازمند تولید 10 میلیون قطعه زالوی طبی در سال است به گزارش شاه بلاگ رئیس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران اظهار داشت كه معتقدم سالانه نیازمند پرورش ۱۰ میلیون قطعه زالوی طبی در كشور هستیم كه باید برای تولید آن برنامه ریزی شود.


علی رضا رحمانی امروز پنجشنبه در همایش ملی استانداردسازی مراكز پرورش و تكثیر زالوی طبی با رویكرد صادرات، كاربردهای درمانی و قوانین مقررات در دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی گرگان تصریح كرد: حالا به صورت مجاز سه میلیون و ۷۰۰ هزار قطعه زالوی طبی در كشور تولید می شود.
وی بدون اشاره به ریز آمار در سایر بخش ها همچون تولیدات غیرمجاز اظهار داشت كه پرورش زالوی طبی در ایران طی ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته مورد توجه قرار گرفته و مجوزهای زیادی هم برای متقاضیان صادر گردیده است.
وی افزود: صدور مجوز برای پرورش زالوی طبی محدودیتی ندارد مگر برای واحدهای زیر ۵۰ هزار قطعه در سال كه دلیل آن رعایت مسائل بهداشتی است.
رییس گروه ماهیان زینتی و سایر آبزیان سازمان شیلات ایران بر سرمایه گذاری در فرآوری از محل پرورش زالوی طبی هم تصریح كرد و اظهار داشت: حالا پرورش زالو فقط جهت استفاده درمانی است و اگر به فرآوری آن توجه و سرمایه گذاری شود می توان از صادرات هم صحبت كرد.
رحمانی با تاكید بر پشتیبانی از پرورش دهندگان زالوی طبی در كشور فقدان تشكل صنفی را یكی از صدمه های جدی این بخش عنوان نمود.
در این همایش كه شماری از كارشناسان دستگاه های مرتبط، محققان، كارآفرینان حوزه پرورش زالوی طبی و دكتر حسن حاج طالبی كارآفرین و متخصص طب سنتی حضور داشتند، بر اهمیت سرمایه گذاری در این عرصه و حمایت دولت از تولید كنندگان تاكید و مشكلات پیش رو هم مورد بررسی قرار گرفت.
گلستان همچون استان هایی است كه طی چند سال گذشته ورود خوبی در حوزه پرورش زالوی طبی و فرآوری آن با فعالیت اولین شركت دانش بنیان داشته و در این ارتباط از حمایت دانشگاه علوم كشاورزی و منابع طبیعی گرگان هم بهره مند شده است.
اكنون مجتمع تكثیر و پرورش زالوی طبی در شهر سرخنكلاته از توابع شهرستان گرگان با رویكرد تولیدی – تحقیقاتی به روش دانش بنیان فعالیت دارد.
زالو مصرف خوراكی ندارد اما خاصیت بالای درمانی در طب سنتی و سرمایه گذاری در تولید فرآورده های زیاد مانند انواع پماد و دارو توجیه اقتصادی آنرا بعنوان صنعتی درآمدزا و پایدار تبدیل نموده است.
به گفته امیر دامغانی یكی از كارشناسان حوزه پرورش زالوی طبی در گلستان، زالو در طبیعت سالی یك مرتبه مبادرت به زایش می كند و در هر بار هم حدود ۱۰ تخم می گذارد اما با انجام تحقیقات می توان زایش را به سالی بیشتر از دو بار در مراكز تكثیر افزایش داد.



1398/10/27
15:32:15
5.0 / 5
4684
تگهای خبر: تولید , جت , دانش , دانش بنیان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است