10 نكته مهم كه باید در مورد ویتامین D بدانید

10 نكته مهم كه باید در مورد ویتامین D بدانید شاه بلاگ: جذب مقادیر كافی از ویتامین D برای حفظ سلامت جسمی و روانی ضروری است؛ ویتامینی كه در افراد سالخورده و آنها كه پوست تیره دارند به مقادیر بیشتر از آن نیاز است.


وقتی پای ویتامین D در بین باشد، خیلی از افراد تنها نكات و اصول ابتدایی چون نقش نور خورشید در جذب این ویتامین را می دانند. اما جذب و دریافت مقادیر كافی از ویتامین D برای حفظ سلامت استخوان ها، سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن، كاهش التهاب و پیش گیری از برخی بیماری های خاص ضروری می باشد. ویتامین D از ویتامین های محلول در چربی است كه كمبود آن در بدن با بروز برخی بیماری ها از قبیل سرطان سینه و روده، پروستات، فشار خون بالا، افسردگی و چاقی ارتباط دارد.
در ادامه به چند نكته مهم در مورد این ویتامین ضروری برای بدن اشاره می نماییم.

ویتامین D در بدن ذخیره می شود
ویتامین D كه به آن كلسیفرول نیز گفته می شود، یك ویتامین محلول در چربی است. در صورتیكه سطح ویتامین D از آن چیزی كه بدن به آن نیاز دارد بیشتر باشد، مقادیر اضافی برای مدت طولانی در بافت چربی و كبد ذخیره خواهد شد. این به آن معنا است كه نیازی نیست هر روز ویتامین D مصرف كنید و بدن شما می تواند گاهی با تاكید بر ذخایر چربی تا ماه ها بدون دریافت این ویتامین به كار خود ادامه دهد.

برای استخوان مفید است
مهمترین عملكرد ویتامین D در بدن این است كه امكان جذب موثر كلسیم و فسفر را فراهم می آورد. وجود این ویتامین همین طور برای رشد طبیعی و بازسازی استخوان ها نیز لازم است. مطالعات نشان داده اند كه ویتامین D نقش مهمی در حفظ سلامت استخوان ها و مفاصل دارد و كمبود سطح این ویتامین در خون ممكنست سبب بروز آرتروز در ران و زانو شود.

سلامت سیستم ایمنی بدن را تضمین می كند
ویتامین D در سلامت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد. این ویتامین به فعال كردن لنفوسیت های تی در انسان كه مسؤولیت انجام طیفی ازعملكردهای ایمنی را در بدن برعهده دارند، كمك می نماید.

به مبارزه با افسردگی كمك می كند
ویتامین D به میزان سروتونینی (هورمون خلق و خو و خوشبختی) كه مغز آزاد می كند، ارتباط دارد. كمبود این ویتامین می تواند افزایش سطح اضطراب و افسردگی را به همراه داشته باشد. بدین سبب افرادی كه سطح ویتامین D كمتری در بدن خود دارند بیشتر از سایرین مستعد مبتلاشدن به افسردگی هستند.

شهرنشینان به ویتامین D بیشتری نیاز دارند
این كه در شهری زندگی می كنید كه احتمال آن كه در معرض نور خورشید قرار بگیرید پایین است یا این كه اگر همواره به هنگام بیرون رفتن از منزل از كِرِم ضد آفتاب استفاده می كنید، باید به استفاده هر چه بیشتر از منابع و مكمل های این ویتامین روی آورید.

منابع ویتامین D محدود هستند
ویتامین D در گروه كوچكی از موادغذایی مانند ماهی قزل آلا، ساردین، زرده تخم مرغ، شیر و ماست یافت می شود و یا هنگامی كه پوست در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می گیرد، بطور طبیعی در بدن تولید می شود. این ویتامین را همین طور می توان بوسیله مكمل ها نیز دریافت كرد.

افرادی كه پوست تیره دارند مستعد مبتلاشدن به كمبود ویتامین D هستند
ملانین (رنگدانه ای كه موجب تیرگی پوست می شود) یك ضد آفتاب طبیعی است. بدین سبب افرادی كه پوست تیره دارند، باید برای تولید ویتامین D موردنیاز خود 10 برابر افرادی كه پوست روشن دارند، در معرض نور خورشید قرار گیرند.

ویتامین D باید فعال شود
ویتامین D پیش از اینكه بدن قادر به استفاده از آن باشد باید پروسه بیولوژیكی پیچیده ای را طی كند؛ این پروسه در كلیه ها و كبد اتفاق می افتد. این اندام ها ویتامین D را فعال كرده و آنرا جهت استفاده در عملكردهای مختلف بدن آماده می كنند.

سالخوردگان به ویتامین D بیشتری نیاز دارند
افرادی كه بالای ۵۰ سال سن دارند بیشتر از سایرین مستعد كمبود ویتامین D هستند. تحقیقات نشان می دهد كه با بالا رفتن سن، كلیه ها و كبد خیلی از افراد توانایی فعال كردن ویتامین D را از دست می دهند كه می تواند خطر مبتلاشدن به كمبود این ویتامین را افزایش دهد. بعلاوه، سالخوردگان معمولا بیشتر وقت خودرا در داخل خانه می گذرانند كه این امر نیز به نوبه خود در پایین آمدن سطوح این ویتامین در بدن این افراد نقش دارد.
ویتامین D یكی از ویتامین های ضروری برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از بروز خیلی از بیماری هاست كه برای اثرگذاری بیشتر باید به مقدار موردنیاز جذب و فعال شود.



منبع:

1398/10/28
14:52:14
5.0 / 5
4372
تگهای خبر: تولید , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است