رقابت دانشمندان برای ساخت واكسن كرونا ویروس

رقابت دانشمندان برای ساخت واكسن كرونا ویروس به گزارش شاه بلاگ به تازگی افراد برخی مناطق كشور چین و برخی كشورهای دیگر به ویروسی به نام ˮكروناویروسˮ(coronavirus) مبتلا شده اند و این ویروس به قدری خطرناك می باشد كه مقامات چین دستور قرنطینه چند شهر این كشور را صادر كرده اند. شیوع این بیماری در ˮووهانˮ، ششمین شهر پرجمعیت چین بوده است. حالا دانشمندان و خیلی از شركتهای زیست فناوری به شدت به دنبال دستیابی به یك واكسن برای ویروس خطرناك و در حال شیوع كرونای جدید هستند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از بی بی سی، طی پنج سال گذشته، مردم سراسر جهان اخباری در خصوص شیوع بیماری هایی چون ابولا، زیكا و مرس را شنیدند و به تازگی هم آگاه شدیم كه ویروسی جدید و خطرناك معروف به كرونا ویروس یا 2019-nCoV در چین شیوع پیدا كرده است و تابحال علاوه بر افراد كشور چین افراد دیگر كشورهای جهان هم به این ویروس خطرناك مبتلا شده اند و تابحال هزاران نفر به این ویروس آلوده شده اند و صدها نفر هم جان خویش را بر اثر مبتلا شدن به آن از دست داده اند.
اما بر خلاف خیلی از بیماری های خطرناك قبلی كه توسعه واكسنی برای محافظت از مردم سال ها به طول انجامید، تحقیقات در مورد واكسن برای كمك به مهار شیوع كرونا ویروس بسیار سریع در حال انجام می باشد.
كروناویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند كه از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می شوند. كروناویروس ها در سال ۱۹۶۵ كشف شدند و مطالعه بر روی آنها به صورت مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت.
ساختار كروناویروس ها دارای یك ژنوم RNA معمولی است. افرادی كه همزمان دارای بیماری دیگری باشند و كودكان مبتلا به بیماری های قلبی، بیشتر در معرض خطر مبتلا شدن به كروناویروس ها هستند. معمولاً شدت سرماخوردگی كه كروناویروس عامل آن باشد، بیشتر است. كروناویروس ها كه بعد از راینو ویروس ها بزرگترین عامل مبتلا شدن به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار سبب سرماخوردگی می شوند. باآنكه كروناویروس ها بیشتر در حیوانات دیده می شوند، اما پنج نوع از آنها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تاثیر قرار می دهند. تشخیص اینكه علت بیماری كروناویروس باشد یا خیر، كمی مشكل است؛ چون كه برخلاف راینو ویروس ها به سختی در آزمایشگاه رشد و نمو می كنند.
كروناویروس ها (Coronaviruses) خانواده بزرگی از ویروس ها هستند كه بیماری های مختلفی را از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان SARS (سارس) ایجاد می كنند. این بیماری به نام "سندرم نارسایی تنفسی خاورمیانه" هم شناخته می شود كه به اختصار "MERS-CoV" خوانده می شود. كروناویروس ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی را در انسان ها درگیر می كنند و عامل یك سوم سرماخوردگی های شایع هستند.
ویروس كرونا دسته ای از ویروس ها را شامل می شود كه بیماری هایی از سرماخوردگی ساده تا سارس را باعث می شوند. این ویروس از حیوانات به انسان قابل انتقال است. بیماری زایی این ویروس، سیستم تنفسی را تحت تاثیر قرار می دهد و علایمی مشابه سرماخوردگی ساده بوجود می آورد. علائم ویروس كرونا شامل آبریزش بینی، سرفه و گلو درد است كه می تواند با سر درد و تب هم همراه باشد و تا چند روز به طول می انجامد. در افرادی با نقص سیستم ایمنی، افراد مسن و كودكان این علائم می تواند شدیدتر شده و ذات الریه و برونشیت را ایجاد كند.
مقامات چین كد ژنتیكی ویروس (توالی ژنوم ویروس جدید كرونا) را خیلی سریع منتشر نمودند. این اطلاعات به دانشمندان كمك می نماید تا مشخص كنند احتمالاً ویروس از كجا آمده است و آنها چگونه می توانند واكسنی را توسعه دهند كه از افراد دربرابر این بیماری محافظت كنند. حالا هم خیلی از شركتها و دانشمندان در حال كوشش برای توسعه هر چه زودتر یك واكسن یا دارویی برای پیشگیری از شیوع این بیماری هستند. برای مثال در آزمایشگاه Inovio در سن دیگو، دانشمندان از یك نوع نسبتاً جدیدی از فناوری DNA برای تولید واكسنی نوین به نام "INO-4800" استفاده می نمایند و به تازگی اعلام نموده اند احیانا آزمایش این واكسن بر روی انسان ها تا اوایل تابستان صورت خواهد گرفت.
همینطور شركت "اینوویو"(Inovio) از اهدای كمك هزینه ۹ میلیون دلاری برای ائتلاف نوآوری های آمادگی اپیدمی(CEPI) برای ساخت این واكسن اطلاع داد. بعنوان مثال وقتی شركت "نواواكس"(Novavax) اعلام نمود كه تلاش دارد این واكسن را بسازد، سهام آن طی یك روز ۷۰ درصد افزایش پیدا كرد. شركت "ویر" (Vir) هم اظهار داشت كه آزمایش می كند تا ببیند آیا هیچ یك از آنتی بادی های در اختیار این شركت می تواند روی این ویروس كار كند یا نه. شركت "مدرنا"(Moderna) هم از همكاری با انستیتوی ملی بهداشت و بودجه برای ساخت این واكسن پرده برداشت.
پژوهشگران موسسه Peter Doherty استرالیا هم موفق به كشت نسخه ای از ویروس كرونا در آزمایشگاه شده اند و آنها بر این باورند این اقدام آنها را یك گام به ساخت واكسنی نوین برای درمان ویروس كرونا نزدیك كرده است.



1398/11/11
21:25:04
5.0 / 5
4415
تگهای خبر: آزمایشگاه , پژوهش , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است