اولین مولكول اكسیژن خارج از كهكشان راه شیری شناسایی شد

اولین مولكول اكسیژن خارج از كهكشان راه شیری شناسایی شد شاه بلاگ: ستاره شناسان برای اولین بار موفق به رصد اكسیژن در خارج از كهكشان راه شیری، آن هم به مقدار بسیار زیاد شدند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، براساس یك مطالعه جدید كه در مجله Astrophysical انتشار یافته است، ستاره شناسان برای نخستین بار توانسته اند اكسیژنی را كه ما هر روز تنفس می نماییم در یك كهكشان فراتر از كهكشان راه شیری پیدا كنند.
اكسیژن سومین عنصر رایج در جهان بعد از هیدروژن و هلیوم است و اخترشناسان تابحال فكر می كردند اكسیژن مولكولی(O۲) در فضای بین ستاره ای نابود می شود. اما به رغم جستجوی فراوان، تابحال كسی اكسیژن مولكولی را بیرون از كهكشان راه شیری ندیده بود.
"جونژی وانگ" اخترشناس رصدخانه نجوم شانگهای در چین به همراه همكارانش آثار این مولكول را در یك كهكشان به نام "ماركاریان ۲۳۱"(Markarian ۲۳۱) مشاهده نمودند. این كهكشان كه ۵۶۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد و در صورت فلكی خرس بزرگ یا دب اكبر(Ursa Major) قرار دارد، نزدیكترین كهكشان به زمین با یك اختروش است.
اختروش ها ابرسیاه چاله هایی هستند كه گازهای بیش از اندازه داغ را به اطراف می پراكنند و سبب درخشش خیره كننده ای می شوند كه از فاصله بسیار دور دیده می شود.
اخترشناسان برای دستیابی به این كشف از تلسكوپ های رادیویی در اسپانیا و فرانسه برای كشف تشعشع در طول موج ۲.۵۲ میلی متر استفاده كردند.
"وانگ" می گوید: این نخستین تشخیص اكسیژن مولكولی در یك جرم خارج از كهكشان راه شیری است.
این كشف همین طور شاهد بیشترین اكسیژن مولكولی است كه تابحال فراتر از منظومه شمسی دیده شده است. در گذشته ستاره شناسان فقط در دو ابر ستاره ساز موسوم به "ابر رو اوفیوچی"(Rho Ophiuchi) و "سحابی شكارچی"(Orion Nebula) شاهد آن بودند.
در گهواره های ستاره ای مانند دو ابر ذكر شده در بالا، موج های شوك ناشی از ستاره های تازه متولد شده می توانند یخ آب را از گرد و غبار جدا كنند و اتم های اكسیژن را برای اتصال مجدد با یكدیگر و تشكیل مولكول آزاد كنند.
با این وجود، اكسیژن مولكولی نادر است، حتی در سحابی شكارچی، نسبت تعداد مولكول های اكسیژن در مقابل هیدروژن، یك میلیون به یك است.
عنصر هیدروژن نیز در كهكشان "ماركاریان ۲۳۱" مولكول فراوانی است. با این وجود، اكسیژن مولكولی در لبه بیرونی دیسك كهكشانی با وفور بیشتر از ۱۰۰ برابر بیشتر از مقدار موجود در سحابی شكارچی وجود دارد.
"گری ملنیك" اخترفیزیكدان مركز نجوم هاروارد-اسمیتسونیان در كمبریج كه در این مطالعه مشاركت نداشته است، می گوید: میزان اكسیژن در این كهكشان بسیار بالا است. هیچ توضیحی در مورد فراوانی اكسیژن مولكولی به این میزان در این كهكشان وجود ندارد.
این كهكشان یك كارخانه تولید ستاره است و ۱۰۰ برابر سریع تر از كهكشان راه شیری ستاره های جدید تشكیل می دهد.
گاز پر سرعتی كه از مركز "ماركاریان ۲۳۱" خارج می شود، ممكنست به درون گاز دیسك خود برخورد كند و موجب جدا شدن آب از دانه های گرد و غبار شود و امكان تشكیل مولكول های اكسیژن را فراهم آورد.
این اكسیژن می تواند كهكشان های اطراف را حتی بیشتر مولد كند، برای اینكه هنگامی كه مولكول اكسیژن اشعه كافی را ساطع می كند، گاز كهكشانی به اندازه كافی سرد می شود تا به درون خود فرو ریزد و سبب شكل گیری ستارگان جدید شود.




منبع:

1398/12/01
13:42:39
5.0 / 5
3983
تگهای خبر: تولید , جهان , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است