پژوهشگران آمریكایی:

هد زدن خطر مبتلاشدن به نقص شناختی را بیشتر می كند

هد زدن خطر مبتلاشدن به نقص شناختی را بیشتر می كند شاه بلاگ: پژوهشگران آمریكایی در بررسی جدید خود دریافتند سر زدن در فوتبال می تواند به بروز نقص شناختی در بازیكنانی منجر شود كه ژن در رابطه با زوال عقل را در خود دارند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدیكال اكسپرس، شواهد جدیدی كه از بررسی های صورت گرفته توسط پژوهشگران حوزه پزشكی به دست آمده اند، نشان می دهند كه ضربه زدن به توپ فوتبال با سر یا همان "هد زدن" می تواند به بروز نقص شناختی در بازیكنانی منجر شود كه ژن در رابطه با زوال عقل را دارند.
یافته های این پژوهش كه به صورت مشترك توسط پژوهشگران "كالج پزشكی آلبرت اینشتین"(Albert Einstein College of Medicine) و "موسسه پژوهش پزشكی فین اشتاین"(Feinstein Institutes for Medical Research) انجام شده، هنوز در مراحل ابتدایی بررسی هستند و باید توسط متخصصان حوزه ژنتیك تكرار شوند اما داده هایی كه مبتنی بر شواهد به دست آمده هستند، نشان می دهند كه هد زدن می تواند خطر نتایج منفی شناختی را برای ورزشكاران خاصی بالا برند.
بیشتر از ۲۶۵ میلیون نفر در سراسر جهان، فوتبال بازی می كنند و ضربه زدن به توپ، یكی از حركت های اصلی در این بازی است. بااینكه هد زدن معمولا آنقدر قوی نیست كه بتواند عامل ضربه مغزی باشد اما پژوهشگران حوزه پزشكی باور دارند كه می تواند اثر منفی بر مغز داشته باشد.
پژوهشگران در این پروژه، بازیكنانی را كه حداقل پنج سال فوتبال بازی كرده بودند و كسانی كه سابقه ژنتیكی خاصی داشتند، مورد بررسی قرار دادند. همه شركت كنندگان این پژوهش، بررسی های مربوط به حافظه و یادآوری را پشت سر گذاشتند. شواهد مبتنی بر نقص شناختی، در بین شركت كنندگانی كه هد زدن را به صورت مكرر تجربه كرده بودند و كسانی كه خطر مبتلاشدن به زوال عقل را در DNA خود داشتند، كاملا مشخص بود.
دكتر "یان فرودنبرگ هوا"(Yun Freudenberg-Hua)، استادیار "موسسه پژوهش پزشكی فین اشتاین"(Feinstein Institutes for Medical Research) اظهار داشت: فوتبال، یكی از مشهورترین ورزش ها در سراسر جهان است و این پژوهش، تنها قسمتی از پژوهشی بزرگی بشمار می رود كه سال هاست روی صدها شركت كننده در حال انجام شدن است.
وی ادامه داد: هدف از این پژوهش، بررسی تعامل اثرات ناشی از هد زدن با یك عامل ژنتیكی زوال عقل به صورت مكرر و در بلندمدت است.
فرودنبرگ هوا افزود: پژوهش های پیشین نشان داده اند كه هد زدن در بلندمدت، با ریزساختار غیرعادی ماده سفید مغز و عملكرد ضعیف عصبی ارتباط دارد. این پژوهش، ارتباط میان هد زدن و یادگیری كلامی و ارتباط هر دو مورد را با یك عامل ژنتیكی زوال عقل موسوم به "APOE ε۴" مورد بررسی قرار می دهد.
فرودنبرگ هوا و همكارانش در این پژوهش، بر گروهی از بازیكنان فوتبال تمركز كردند كه بین ۱۸ تا ۵۵ سال داشتند، بیشتر از پنج سال فوتبال بازی كرده بودند و بیشتر از شش ماه در سال، در بازی ها شركت داشتند. هر بازیكن جهت بررسی APOE ε۴ مورد آزمایش ژنتیك قرار گرفت.
ژن APOE، خطر مهمی در بروز بیماری آلزایمر بشمار می رود و APOE ε۴ نیز با افزایش میزان خطر مبتلاشدن به این بیماری ارتباط دارد.
فرودنبرگ هوا افزود: تاثیر APOE ε۴ در بروز آلزایمر هنوز كاملا معین نمی باشد اما این احتمال وجود دارد كه در چندین مكانیسم زیستی نقش داشته باشد. این پژوهش نشان میدهد افرادی كه APOE ε۴ را در بدن خود دارند، بیشتر در معرض خطر مبتلاشدن به نقص شناختی هستند.
بااینكه نتایج این پژوهش، قانع كننده به نظر می رسند اما باید اعتبار آنها توسط پژوهشگران دیگر نیز تایید گردد. سفارش فرودنبرگ هوا و گروهش به افرادی كه ژن APOE ε۴ را در خود دارند، این است كه از هد زدن اجتناب كنند.
فرودنبرگ هوا اضافه كرد: نتایج این پژوهش باید در بین گروه مستقلی از افراد تكرار شوند. شركت كنندگان بیشتر می توانند میزان اطمینان ما را در مورد نتایج بالا برند.
این پژوهش، در مجله "JAMA Neurology" به چاپ رسید.




منبع:

1398/12/03
22:17:23
5.0 / 5
4216
تگهای خبر: پژوهش , جت , جهان , متخصص
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است