عطسه و آبریزش بینی نشانه كرونا نیست

عطسه و آبریزش بینی نشانه كرونا نیست به گزارش شاه بلاگ فوق تخصص بیماری های ریوی بیمارستان مسیح دانشوری ضمن تبیین نحوه افتراق عفونت ویروسی كرونا با آنفلوانزا و سرماخوردگی اظهار داشت: عطسه و آبریزش بینی علامت كرونا نیست، بیماران نباید تنها با دیدن علایمی مانند آبریزش بینی و عطسه به مراكز درمانی رجوع كنند؛ چونكه نه تنها خویش را در معرض خطر و بیماری قرار می دهند، بلكه با ایجاد شلوغی در مراكز درمانی، كادر درمان را هم با مشكل روبرو می كنند.


به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی، دكتر عاطفه عابدینی فوق تخصص بیماری های ریوی با اشاره به این كه كرونا ویروس می تواند علایمی نظیر آنفلوانزا یا سرماخوردگی ساده در بیمار ایجاد كند، اضافه كرد: سرماخوردگی و آنفلوانزا دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر می كنند در حالیكه در كروناویروس دستگاه تنفسی تحتانی یعنی خود ریه بیشتر درگیر می شود.
وی اضافه كرد: آبریزش بینی، درگیری سینوس ها و عطسه بیشتر در سرماخوردگی و انفلوانزا دیده می شود، اما در كروناویروس كمتر شایع است بگونه ای كه در كرونا كمتر از پنج درصد موارد آبریزش بینی دارند، البته امكان دارد فرد مبتلا به كرونا احساس گرفتگی بینی را داشته باشد.

سیر بیماری كرونا تدریجی است و در عرض یك هفته بروز می كند
به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی، معمولا انفلوانزا سیر سریعی داشته و ناگهانی آغاز می شود ولی سیر كرونا تدریجی است و طی چند روز شروع می شود. به عبارت دیگر معمولا كرونا با سرفه های خشك شروع شده و بعد پیشرفت كرده و با تب همراه می شود. بیماری كروناویروس معمولا خویش را در عرض یك هفته و بین ۲ تا ۵ روز به صورت كامل نشان می دهد، یعنی زمان رسیدن كرونا به مرحله حاد طولانی تر است، ولی در آنفلوانزا معمولا طی ۴۸ ساعت همه علائم مشخص می شود.

علایم شایع كرونا؛ سرفه های خشك، احساس ناراحتی و درد مبهم در قفسه سینه
عابدینی علائم مشخص و شایع تر كرونا ویروس را سرفه های خشك و احساس ناراحتی و درد مبهم در قفسه سینه برشمرد كه معمولا در انفلوانزا مشاهده نمی گردد. البته در انفلوانزا سرفه وجود دارد ولی خیلی خشك نیست و در سرماخوردگی ساده هم اصلا سرفه وجود ندارد. احساس خستگی و عدم شادابی هم بیشتر در كرونا و انفلوانزا دیده می شود ولی در سرماخوردگی ساده وجود ندارد.

عوارض گوارشی در كرونا شایع نیست
این فوق تخصص ریه بی اشتهایی در انفلوانزا را بسیار شدیدتر از كروناویروس ذكر كرد و اظهار داشت: شكم درد، تهوع و استفراغ هم در كرونا بسیار غیرشایع بوده و اسهال هم زیر ۱۰درصد در موارد كرونایی دیده می شود. به عبارت دیگر عوارض گوارشی در كروناویروس شایع نیست.

درصورت داشتن علائم شایع كرونا به مراكز درمانی اعلام شده رجوع كنید
وی با بیان این كه بیمار تیپیك كروناویروس با علایمی نظیر درد مبهم قفسه سینه، تب، سرفه های خشك و تنگی نفس تشخیص داده می شود، سفارش كرد: اگر فردی این علائم را در خود دید باید جهت بررسی های بیشتر، عكسبرداری از ریه و اندازه گیری سطح اكسیژن به مراكز درمانی مشخص شده از جانب وزارت بهداشت رجوع كند.

تنگی نفس شدید را جدی گرفته و حتما به مراكز درمانی رجوع كنید
وی تنگی نفس شدید را نشانه ای جدی برشمرد و تصریح كرد: بیماران دارای این علامت باید حتما به مراكز درمانی رجوع كنند؛ چونكه بررسی این علامت برای پیشگیری از ایجاد نارسایی تنفسی در بیمار از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.
به گفته وی بهترین پیشنهاد در سرماخوردگی های ویروسی؛ استراحت در منزل، مصرف میوه و سبزیجات تازه و مایعات زیاد به خصوص مایعات گرم و نداشتن استرس است.

از تجمع غیرضروری در مراكز درمانی پرهیز كنید
وی با بیان این كه این روزها در پیك انفلوانزای B هم قرار داریم و خیلی از مراجعان مبتلا به آنفلوانزای B هستند، اظهار داشت: بیماران دارای علائم خفیف از تجمع در مراكز درمانی پرهیز كرده و خویش را در معرض مبتلا شدن قرار ندهند.
عابدینی اضافه كرد: سفارش ما این است كه مردم پزشك خود باشند؛ چونكه حتی اگر كروناویروس خفیف هم گرفته باشند واقعا احتیاج به درمان خاصی ندارد و در این شرایط تنها درمان های حمایتی مانند ضدسرفه، ضد درد و تب بر، استراحت درمنزل، مصرف مایعات و رعایت بهداشت كفایت می كند.

ویروس بعد از ورود به بدن سه ارگان را تحت تأثیر قرار می دهد
وی ضمن تشریح سیر بیماری بعد از ورود عفونت ویروسی كرونا به بدن، عنوان كرد: زمانی كه عفونت كرونایی از هر راهی همچون سطوح مخاطی بینی و دهان یا مخاط چشم وارد سیستم جریان خون شود، سه ارگان مهم بدن یعنی ریه، قلب و كلیه را تحت تأثیر قرار می دهد كه البته كلیه و قلب در موارد خیلی حاد و شدید متاثر می شود.
به گفته وی كرونا ویروس بیشتر ریه یعنی دستگاه تنفسی تحتانی را درگیر می كند. ویروس خویش را از راه جریان خون به سلول های ریه رسانده و منجر به شروع یك سری علامت نظیر سرفه خشك و تنگی نفس می شود. در بیشتر مواقع حتی اگر ریه درگیر شده و منجر به سرفه های خشك در فرد مبتلا شود؛ امكان دارد تنگی نفس شدید و افت اكسیژن در بیمار اتفاق نیفتد و نیازی به بستری شدن فرد در بیمارستان نباشد.
این فوق تخصص بیماری های ریه با ذكر این مطلب كه حدود ۹۰ درصد مبتلایان كرونا نیازی به بستری ندارند، تصریح كرد: كرونا دربرخی افراد بخصوص سالمندان و مبتلایان به بیماری های زمینه ای و نقص سیستم ایمنی می تواند منجر به نارسایی تنفسی شود و در صورت بروز علائم تنگی نفس شدید باید این افراد به مراكز درمانی اعلام شده رجوع كنند.



منبع:

1398/12/12
19:37:50
5.0 / 5
3655
تگهای خبر: پیشرفت , دانش , دستگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است