خیز فناوران كهگیلویه و بویراحمد برای گذر از بحران كرونا

خیز فناوران كهگیلویه و بویراحمد برای گذر از بحران كرونا به گزارش شاه بلاگ ایرنا- انتشار ویروس كرونا با همه پیچیدگی هایش در سراسر جهان، تمامی علوم را به سمتی برده كه برای درمان، پیشگیری  از ابتلا، و شیوع این ویروس ایده هایی مطرح كنند و حالا ۲ شركت مستقر در پارك علم و فناوری كهگیلویه و بویراحمد برای گند زدایی محیط های آلوده و پر خطر با استفاده از پهباد و ساخت تب سنج های الكترونیكی با كیفیت بالا اعلام آمادگی كرده اند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایرنا، در زمان وقوع بحران همه اعضای یك سیستم با حفظ مسئولیت و وظایف خود، به كمك حل بحران می آیند و گذر از بحران را در اولویت خود قرار می دهند. امكان دارد تلاشهای آنها بتواند در عبور از بحران موثر باشد و شاید هم صرفا جنبه آزمون و خطا و عیب یابی یك فناوری را داشته باشد. استفاده از علم و فناوری و دانش تولید شده در شركت های فناور هم از این قانون مستثنی نیست. شركت های فناور كهگیلویه و بویراحمد این روزها در كنار فعالیتهای خود بخشی از تمركزشان را روی كمك به استان و كشور برای گذر از بحران گذاشته اند.
اعلام آمادگی پهباد ساخت كهگیلویه و بویراحمد
شركت صنعت آوران رایان سازنده پهباد های سمپاش و كشاورزی، از روز نخست انتشار ویروس كرونا در كشور اعلام آمادگی كرده كه ظرفیت خویش را در اختیار استان بگذارد تا به گذر از وضعیت بحرانی استان كمك نماید و با انجام این اقدام نو همزمان با دنیا یك فناوری را مورد آزمون و خطا قرار دهد.
البته استاندار كهگیلویه و بویراحمد در نشستی كه هفته گذشته برگزار گردید اظهار داشته بود: برای جلوگیری از انتشار ویروس كرونا و گند زدایی محیط های آلوده و پر خطر از پهبادهای ساخته شده توسط شركت مستقر در پارك علم و فناوری كهگیلویه و بویراحمد استفاده خواهیم كرد كه عملی شدن این صحبت استاندار می تواند به رشد و بالنده شدن فناوران نوپای استان كمك نماید.
در حال حاضر كشورهای چین و كره و جنوبی بعنوان دو قدرت پیشرو جهان در فناوریهای نوین و البته دو كشوری كه آمار مبتلا شدن به ویروس و مرگ و میر در آنها به نسبت سایر كشورها بالاست، برای جلوگیری از انتشار ویروس كرونا و گند زدایی محیط های آلوده و شهری پهباد های خویش را به پرواز درآورده اند. اقدامی كه در استان گلستان هم در حال انجام می باشد.
با اینكه هنوز نه چین و كره ای ها و نه گلستانی ها گزارشی از عملكرد پهبادها در گند زدایی محیط های پر خطر ارائه نكرده اند اما چنین به نظر می آید كه تداوم استفاده پهبادها دست كم در چین و كره جنوبی نشانه ای از عملكرد قابل قبول این پرنده های آهنین كوچك باشد.
مزایای گند زدایی محیط های پرخطر با پهباد
اما استفاده از پهبادها چه مزایا و امتیازاتی نسبت به گند زدایی به سبك سنتی و با استفاده از خودرو های بزرگ و آتش نشانی دارد؟ این موضوعی است كه مدیرعامل شركت صنعت آوران رایان درباره آن می گوید: هر كدام از این روشها مزایایی دارد اما استفاده از پهبادها سرعت عمل را بالاتر می برد وبه صورت مداوم می توان از آنها بهره برد.
افشین مردانی ادامه می دهد: در محیط بیمارستانی ومحیط هایی كه احتمال آلودگی آنها بالاتر و از طرفی تردد هم در آنها بیشتر است باید عملیات گند زدایی تداوم داشته باشد اما همین میزان تردد امكان ضد عفونی كردن به وسیله های خودرو های آتش نشانی و شبیه آنرا می گیرد این در شرایطی است كه پهبادها این محدودیت را ندارند و به سرعت و در هر مكانی می توان از آنها بهره برد.
وی می افزاید: پهبادهای این شركت در در بخش كشاورزی عملكرد قابل قبولی داشته است و تمامی آزمونهای كیفیت را با موفقیت پشت سر گذاشته و امیدواریم فرصت امتحان آنها در عملیات گندزدایی محیطهای پرخطر هم فراهم گردد.
ظرفیت های ناشناخته
در شرایط كنونی كه انتشار ویروس كرونا شیب صعودی پیدا كرده، گند زدایی محیط های عمومی یكی از دغدغه های كلان است اما هنوز مشكلاتی هم وجود دارد كه حل آنها عزم ملی می طلبد اما ظرفیت های كشور برای حل این مسائل ناشناخته مانده است. بعنوان مثال این روزها از كیت های تشخیص بیماری كرونا تا تب سنج های الكترونیكی همه وارداتی است باآنكه ویروس كرونا جدید و ناشناخته است اما تب سنج بعنوان وسیله اولیه شناسایی بیماران كرونایی وسیله جدیدی نیست با این وجود انتشار ویروس كرونا نشان داده كه در كشور از ساخت محصولاتی بدون پیچیدگی تكنولوژی هم غافل مانده بودیم و این فرصتی شده است كه شركت های داخلی برای ساخت این محصولات پیش قدم شوند.
شركت گسترش كاربرد فناوری با برند تجاری آریونت هم از دیگر از شركت های فناور كهگیلویه و بویراحمدی است كه برای ساخت تب سنج های الكترونیكی با دقت بالا اعلام آمادگی كرده است.
مدیرعامل این شركت می گوید در گذشته شركت آریونت در زمینه ساخت لیزر تحقیقاتی داشت و بنابراین طراحی های اولیه ای از تب سنج داشتیم كه بعد از فراخوان دولت در خصوص استفاده از ظرفیت شركت هایی كه توان تولید یا تغییر ساختاری برای ساخت محصولات مبارزه با انتشار كرونا را دارند اعلام آمادگی كردیم.
مومنی می گوید شركت ما نمونه اولیه را ساخته و تمامی تست های آن هم با موفقیت سپری شده و این نمونه صد در صد قابل رقابت با مشابه خارجی آن است ضمن اینكه قیمت آن هم یك پنجم قیمت نمونه وارداتی است.
وی می گوید با ظرفیت فعلی خودمان توان ساخت ۵۰۰ دستگاه از این تب سنج را داریم كه می تواند استان را پوشش بدهد اما در صورت همكاری و مساعدت دولتی می توانیم ظرفیت تولید مان را افزایش دهیم تا بتوانیم به كشور برای عبور از بحران كرونا كمك نماییم.
آنچه مسلم است ویروس كرونا با همه تاثیرات روانی و اقتصادی اش بالاخره تمام خواهد شد اما در این میان این ویروس می تواند بهترین زمان برای شكوفا كردن ظرفیت های علمی نهفته كشور باشد.
برای اولین بار این فرصت بوجود آمده كه فناوری و فناوران عملكرد و توان خویش را به نقد و آزمایش بگذارند و نباید این فرصت را از آنها دریغ كرد. چونكه استفاده از این ظرفیت های كوچك می تواند زمینه خودباوری، رشد و شكوفایی آنها را فراهم آورد و همین خود اولین گام برای حركت به سمت استقلال اقتصادی كشور است.


1398/12/17
21:52:27
5.0 / 5
4022
تگهای خبر: پارك علم و فناوری , تكنولوژی , تولید , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است