تاثیر شگرف واقعیت مجازی بر طراحی محصولات

تاثیر شگرف واقعیت مجازی بر طراحی محصولات شاه بلاگ: بنظر می رسد مهندسی و طراحی با فناوری واقعیت مجازی از همیشه آسانتر شده است و این فناوری می تواند تاثیر شگرفی روی طراحی محصولات متفاوت داشته باشد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، مهندسان دائماً اهتمام در نوآوری و ماندن در بالای جدول طراحی محصولات دارند. امروزه طراحی به كمك كامپیوتر و سایر سیستم های نرم افزاری برای كار روزمره ضروری شده است. آنها به مهندسان كمك می كنند تا بهتر و سریع تر طراحی نمایند. اما در كنار رشد این فناوری ها، ما شاهد افزایش فناوری جدیدی هستیم كه "واقعیت مجازی" نام دارد.

واقعیت مجازی در بخش فناوری
فناوری "واقعیت مجازی"(VR) در سال های اخیر گام های بلندی برداشته و در قلمرو فناوری تبدیل به مدعی شده است. با این وجود، سودمندی آن در صنایع فراتر از بازی های ویدیویی و سرگرمی است. بنظر می رسد واقعیت مجازی برای ماندن آمده است و یك فناوری گذرا نخواهد بود.
حالا برخی مهندسان در حال استفاده از هدست های VR برای طراحی محصولات مختلف هستند و به زودی شاهد توسعه این اتفاق خواهیم تا این امر، رایج شود و طراحان در سراسر دنیا از این فنآوری برای طراحی محصولات گوناگون استفاده كنند.
بنظر می رسد كه واقعیت مجازی در مهندسی چشم انداز خوبی دارد و منطقی نیز هست. هنگامی كه ما چیزی را طراحی می نماییم، مهم این است كه تا حد امكان به یك طراحی یكپارچه و كارآمد برسیم و طراحی نهایی ایده آلی داشته باشیم.
در اوایل قرن نوزدهم و پیش از آن، مهندسی بسیار لمسی بود. به این معنا كه طراحی محصولات به صورت واقعی و با استفاده از مواد اولیه در كارگاه ها انجام می شد و وابسته به نمونه سازی اولیه بود.
حالا چندین دهه است كه نرم افزار نقشه كشی و مدلسازی CAD این پروسه را با ابزارهای شبیه سازی و هندسی منسوخ كرده است، اما هنوز هم نمونه سازی یك بخش اساسی در درك چگونگی ساخت محصولات است.



واقعیت مجازی در برنامه نقشه كشی
اینجا جایی است كه VR می تواند نقش ایفا كند. اگر برنامه های CAD آغاز به ادغام با واقعیت مجازی بعنوان یك ابزار تصویری در جریان طراحی نمایند، مهندسان به زودی می توانند یك نمونه اولیه كامل را در یك محیط مجازی ایجاد كنند.
بزرگترین مزیت این روش این است كه طراحی محصولات از قلمرو دو بعدی خارج می شود و به صورت سه بعدی می توان به طراحی پرداخت.
همانطور كه در بیشتر فناوری های نوین دیده می شود، همه این ها كمی شبیه خواب به نظر می آید. باید به خاطر داشته باشیم كه مهندسان در دهه ۵۰ میلادی تصور می كردند كه طراحی به صورت سه بعدی فقط یك رویا است.
حتی اگر به پروسه طراحی كلی نگاهی عمیق تر بیاندازیم، می توانیم بعضی از برنامه های كاربردی را مشاهده نماییم كه ممكنست فراتر از طراحی ساده محصولات باشد. بعنوان مثال مهندسان مكانیك می توانند قطعاتی طراحی نمایند كه باید به صورت یكپارچه با سایر قسمت های مونتاژ تعامل داشته باشند و واقعیت مجازی به آنها كمك می نماید تا طراحی این قطعات را به خوبی انجام دهند و كارایی آنها را در یك سیستم بسنجند.
واقعیت مجازی همین طور می تواند یكی از اصلی ترین مسائلی كه طراحی های ما می توانند به شكست منجر شوند را حل كند. ابزارهای مدرن نرم افزار CAD حالا می توانند اجزایی را كه كار نمی كنند یا سبب نقص در سیستم می شوند، مشخص كنند. مثلا برخی قطعات با هم همپوشانی ندارند یا به خوبی در كنار هم قرار نمی گیرند.
حالا واقعیت مجازی به ما اجازه می دهد تا این نقصان ها را با جزئیات بیشتری ببینیم و سریع تر به یك چاره عملی و كارآمد برسیم. بدین سبب واقعیت مجازی به زودی می تواند راهی برای طراحی محصولات جدید عرضه نماید.


ما هم اكنون شاهد آن هستیم كه شركت های پیشرو در زمینه CAD در سراسر جهان در خط مقدم توسعه فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده قرار دارند. بعنوان مثال شركت "Autodesk" راهكارهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خودرا بعنوان "طراحی همه جانبه" معرفی كرده است.
این شركت می گوید: مهندسان، طراحان و سازندگان با طراحی همه جانبه می توانند به سرعت و به راحتی داده های CAD خودرا به صورت زنده دربیاورند. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و طراحی همه جانبه به شما امكان می دهند در محیط های طراحی غنی از اطلاعات طراحی كنید، بدین سبب می توانید تصمیمات آگاهانه تری بگیرید و تجربیات قانع كننده ای داشته باشید.
این شركت استدلال می كند كه صنعت CAD را با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خود هدایت می كند، اما ابزارهای دیگری مانند "MakeVR" وجود دارند كه با هدست "HTC Vive" برای طراحی كار می كنند.
شركت "Solidworks" یكی دیگر از رهبران صنعت توسعه ابزارهای CAD و ادغام آن با واقعیت مجازی است و متعهد شده است تا این فناوری به حوزه های زیر كمك كند:
هزینه های نمونه سازی فیزیكی را به شدت كاهش دهد
بررسی داخلی و بررسی های مهندسی را بهبود بخشد
تصمیمات مهم را خیلی زودتر در پروسه توسعه اتخاذ كند
برای تبلیغ جدیدترین محصولات، بازاریابی ویروسی ایجاد كند
با این وجود، واقعیت مجازی دارای اشكالاتی نیز هست كه امید است باتوجه به متمركز شدن اذهان روی این فناوری، ایرادات آن به زودی برطرف شود.
بعنوان مثال اگر بخواهید جزئیات خیلی ریز را در واقعیت مجازی تنظیم كنید، با یك كابوس مواجه خواهید شد، چونكه این فناوری فعلا خیلی دقیق نیست. واقعیت مجازی همین طور می تواند در هنگام كار روی سیستم های پیچیده كمی گیج كننده باشد.
این اشكالات نشان میدهد كه واقعیت مجازی هنوز جای كار دارد و هنوز برای هر گونه طراحی مناسب نمی باشد.
به هر حال به واقعیت مجازی بعنوان یك فناوری برای عیب یابی طراحی ها، تجسم طرح ها در دنیای واقعی و تأیید طرح ها برای پیشرفت به سمت ساخت نقش مهمی ایفا خواهدنمود.




منبع:

1398/12/28
23:36:24
5.0 / 5
3392
تگهای خبر: پیشرفت , توسعه , جهان , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است