حكایت سیر صدور مجوز برای فیلم - تئاتر

وقتی آنها ركورد می زنند و ما درجا!

وقتی آنها ركورد می زنند و ما درجا! شاه بلاگ: در شرایطی كه پخش آنلاین فیلم - تئاترهای ایرانی بیش از 20 روز است در پیچ و خم صدور مجوز گیر كرده، پخش آنلاین نمایش «فرانكشتاین» محصول «تئاتر ملی لندن» در مدتی كوتاه بیش از سه و نیم میلیون بار دیده شد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، از زمانی که شیوع کرونا سالن های تئاتر دنیا را به تعطیلی کشاند، برخی کمپانی های بزرگ تئاتری به فکر فراهم کردن امکانی ویژه برای مخاطبانِ در قرنطینه ی خود افتادند. تئاتر ملی لندن یکی از کمپانی های مشهور تئاتری دنیاست که برهمین اساس تصمیم گرفت آرشیو تصویری خودرا به صورت رایگان و در مدتی محدود برای علاقه مندانش در سرتاسر دنیا باز کند و بدین سان چند نمایشی را که فیلمبرداری شده بودند در یوتیوب بعنوان نمایش خانگی «تئاتر ملی لندن» عرضه نمود.
البته آنچه تئاتر ملی لندن ارائه کرده با آنچه ما تابحال در ایران بعنوان فیلم - تئاتر شناخته ایم بسیار متفاوت است و فیلمبرداری حرفه ای از نمایش ها تماشای تئاتری را که در سالن حضور ندارید، به شکلی دیگر لذت بخش می کند. با این وجود خیلی ها معتقدند فیلم - تئاتر با "تئاتر" به آن مفهومی که تماشاگر، نمایشی را در سالن و روی صحنه ببیند فرق دارد و نباید آنرا جدی گرفت یا اصلا به اسم تئاتر تلقی نمود، در صورتیکه به نظر می آید این محصول، برای کمپانی های بزرگ به منبعی خاص برای جذب مخاطب و همین طور سود مالی تبدیل گشته است.
نمایش «فرانکشتاین» که از نخستین آثار معرفی شده تئاتر ملی لندن برای پخش آنلاین رایگان در یوتیوب بود، اقتباس شده از رمانی به همین نام به نویسندگی مری شلی (Mary Shelley) است که سال ۱۸۱۸ نوشته شده بود و نیک دیر (Nick Dear) (دارنده جایزه بفتا) نمایشنامه «فرانکشتاین» را بر مبنای آن رمان نوشته است.
نخستین اجرای این نمایش سال ۲۰۱۱ به کارگردانی دنی بویل (Danny Boyle) با بازی بندیکت کامبربچ (Benedict Cumberbatch) و جانی لی میلر (Jonny Lee Miller) در لندن روی صحنه رفت. این دو بازیگر ایفاگر دو نقش اصلی نمایش بودند که در یک نسخه ی دیگر نقش های خودرا جابجا کرده و این عدد ۳.۵ میلیون بار تماشای آنلاین این نمایش، مربوط به هر دو نسخه است.
در همان سال ۲۰۱۱ و در میانه های اجرای «فرانکشتاین» فیلمبرداری از نمایش بعنوان یکی از برنامه ریزی های جانبی تئاتر ملی لندن انجام شد تا این محصول پس از مدتی، روی پره سینما برای مخاطب جهانی نمایش داده شود. بدین سان سال ۲۰۱۲ و در سه ماه محدود نسخه ی تصویری فرانکشتاین روی پرده رفت که البته این اکران تئاتری در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ هم خیلی محدودتر تکرار شد که در نهایت حدود ۸۰۰ هزار نفر آنرا در "سینما" توانستند تماشا کنند.
حالا در سال ۲۰۲۰ تئاتر ملی لندن این دو نسخه ی تصویری را بعد از همه گیری کرونا در چارچوب پخش خانگی به مخاطبانش ارائه کرد که با استقبال میلیونی روبرو شد و علاقه مندان ایرانی هم فرصت مغتنمی برای دیدن این اثر و نیز چند نمایش دیگر این کمپانی پیدا کرده اند.
در آخر اینکه این مطلب علاوه بر اشاره به اهمیت و جذابیت فیلم - تئاتر در صورت توجه به کیفیت و ساختار آن، به ویژه در موقعیت فعلی، قصد یاداوری این را هم دارد که، از دوم اردیبهشت امسال تا الان، فیلم - تئاتر «رویای یک شب نیمه تابستان» به کارگردانی مصطفی کوشکی معطل یک مجوز است تا فقط برای چند روز پخش آنلاین داشته باشد. البته بجز این نمایش کارگردان های چند تئاتر دیگر هم متقاضی پخش انلاین فیلم - تئاتر خود هستند، اما همه در راه مجوز و تایید گرفتن بین وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی و سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) مانده اند و آخرین پیگیری ایسنا نشان داده است که گرچه دست اندرکاران سامانه ای که قرار بود این نمایش ها را پخش کند، پیگیری های لازم را انجام داده اند ولی فعلا خبر خاصی نیست!





منبع:

1399/02/24
16:12:17
5.0 / 5
2771
تگهای خبر: آنلاین , جهان , دانش , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است