وزیر راه خبر داد:

تهیه پروتكل مشترك كنترل كرونا برای ازسرگیری ترانزیت آسیای میانه

تهیه پروتكل مشترك كنترل كرونا برای ازسرگیری ترانزیت آسیای میانه به گزارش شاه بلاگ وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: برای از سرگیری تبادلات تجاری و ترانزیتی بین كشورهای ایران، تركمنستان و ازبكستان دستورالعمل های مشتركی برای كنترل كرونا پیشنهاد و مورد تصویب قرار گرفت.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی عصر روز گذشته (سه شنبه ۲۳ اردیبهشت) در نشست سه جانبه ویدئو کنفرانسی وزرای راه و حمل و نقل ایران، ترکمنستان و ازبکستان اظهار داشت: خوشحالم پس از تماسهای تلفنی مقامات سه کشور، امروز این توفیق را داریم که کنفرانس خودرا برای توسعه روابط در حوزه حمل و نقل و ترانزیت برگزار نماییم.
او اضافه کرد: همه ما شاهد بودیم که ویروس کرونا همه جهان را گرفتار و موجب شد انجام مناسبات به طریق دیگری صورت گیرد.
اسلامی با اشاره به اینکه در ایران از بدو پیدایش این ویروس نسبت به تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا در نهاد ریاست جمهوری اقدام شد، اظهار داشت: این ستاد ملی با ریاست شخص رئیس جمهوری از شروع به کار تا حالا با تشکیل کمیته های تخصصی گوناگون به پایش شرایط و اتخاذ تصمیمات ویژه برای مقابله با کرونا و برگرداندن کشور به شرایط عادی و ادامه تولید پرداخته است.
او اضافه کرد: امروز گزارشات سازمان بهداشت درمان جهانی نشان میدهد که نظام درمانی ایران یکی از بهترین عملکردها را در روند کنترل و درمان ویروس کرونا داشته که ناشی از از اتخاد تصمیمات و سیاست های تخصصی در این حوزه می باشد. ما از روز نخست برمبنای پروتکل های بهداشتی فعالیت ها را ادامه دادیم و تمام حوزه های ترانزیتی، جاده ای، هوایی و دریایی را ملزم به رعایت این پروتکل ها کردیم. حالا این پروتکل ها در ۲۴ پایانه مرزی مورد اجرا قرار می گیرد.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بر این اساس این پروتکل ها ضدعفونی محیط و کالاهایی که از مبادی خروجی و ورودی تردد می کنند، انجام می شود و رانندگان ترانزیت در مرزها توسط کادر پزشکی کنترل می شوند. خدا را شاکریم که اقدامات کنترلی موجب شد که شکست ضوابط نداشته باشیم و این اقدامات به شکل مداوم در حال انجام می باشد.
وزیر با تاکید بر اینکه از صحت انجام ضدعفونی ها کسب اطمینان نماییم، اشاره کرد: تعاملات چندجانبه و ترانزیت با کشورهای همسایه و نیز با کشورهای اقیانوس هند و اروپا و بالعکس نیازمند همکاری و شیوه نامه هایی است که منجر به وحدت رویه و افزایش حجم تعاملات بین دو کشور شود.
اسلامی خطاب به همتایان ترکمنستانی و ازبکستانی خود اظهار داشت: همیشه آماده بودیم و هستیم که برای هماهنگی گسترش شیوه های مشترک برای تسهیل تجارت با شما به توافق برسیم. امروز در این جلسه مقامات گمرکی، بهداشتی و وزارت خارجه حضور دارند و و آمادگی دارند هماهنگی های لازم را به شکلی انجام دهند که سبب رشد تبادلات تجاری بین ما شود.
اسلامی با اشاره به انجام تست کووید ۱۹ از رانندگان اظهار داشت: ما این کار را انجام می دهیم و باید توسط شما هم صورت گیرد و کسانی که در مرزها تردد می کنند، گواهی سلامت داشته باشند تا اطمینان ۱۰۰ درصدی از سلامت رانندگان داشته باشیم.
وزیر راه و شهرسازی اشاره کرد: تجار و بازرگانان و شرکتهای حمل و نقل ما همه خودرا ملزم به رعایت این پروتکل ها می دانند و آنها را انجام می دهند تا تجارت را شتاب دهند و فعالیت ها از سر گرفته شود.
وزیر راه و شهرسازی در این جلسه از وزیر حمل و نقل ترکمنستان خواست تا هر چه زودتر مشکل ۶۸۵ واگن و نیز ۵ کامیون ایرانی را که حدود ۲ ماه است در مرز سرخس متوقف شده اند، حل کند.
اسلامی در این ویدئو کنفرانس از راه اندازی تونل های ۲۰ متری ضدعفونی کننده تا ۱۰ روز آینده برمبنای پروتکل های وزارت بهداشت در مرزها آگاهی داد و اظهار داشت: حدود ۲ ماه است که ۶۸۵ واگن در مرز سرخس متوقف است و امیدواریم هماهنگی ها و تمهیدات به شکلی صورت گیرد که بیش از این شاهد توقف واگن ها و بار تجار و بازرگانان در این منطقه نباشیم.
وی افزود: همین طور حدود ۲ ماه است ۵ کامیون ایرانی در مرز ازبکستان با ترکمنستان متوقف مانده اند و از شما انتظار داریم هماهنگی های لازم را برای عبور این کامیون ها انجام دهید.
این عضو کابینه دوازدهم در ادامه اظهار داشت: در امتداد تسهیل تجارت نیز گمرک ایران با گمرک ترکمنستان توافقنامه تبادل الکترونیکی را امضا کرده اند و این آمادگی را داریم با ازبکستان نیز این توافقنامه را مبادله نماییم. هر چه بیشتر بتوانیم نسبت به اتخاذ رویه های مشترک، الکترونیکی کردن امور و تبادل اطلاعات زودهنگام اقدام نماییم، عملیات مرزی و میزان توقف در مرزها به مرور زمان کاهش می یابد.
اسلامی با اشاره به اینکه امضای تعهد مشترک تجاری بین سه کشور از ضروریات شمرده می شود، اظهار داشت: امضای چنین تعهدنامه ای موجب تسریع در تجارت می شود.
او در پاسخ به درخواست الیار غنی اف وزیر حمل و نقل ازبکستان در خصوص برقراری ارتباط مسئولان ریلی دو کشور اظهار داشت: دستورات لازم دراین زمینه داده می شود تا هر چه زودتر مشابه چنین کنفرانسی را مسئولان ریلی برگزار کنند و بتوانیم به سمت رویه ها و تعرفه های مشترک برویم.
وزیر راه و شهرسازی همین طور از بایرام گلدی عوض اف رئیس کابینه وزرا در امور حمل و نقل ترکمنستان در خواست کرد تا هرچه سریع تر دستورات لازم را برای نصب ۲۰۰ متر ریل باقی مانده در مرز اینچه برون صادر کند تا با اتصال این خط مبادلات تجاری روان ترو سریع تر انجام گیرد.
او اضافه کرد: همین طور باتوجه به توافق ما با دولت ترکمنستان، از ۲ روز آینده کار جمع آوری پل قدیمی سرخس را شروع خواهیم کرد و از شما می خواهم که خطاب به مقام های مستقر در پایانه سرخس دستورات لازم را برای همکاری با ماشین های پیمانکار برای جمع آوری مصالح که در داخل خاک ترکمنستان قرار دارند، صادر کنید. این همکاری موجب می شود حداکثر ظرف ۱۰ روز از تاریخ شروع عملیات بتوانیم پل قدیم را جمع آوری کرده و برای افتتاح پل جدید آماده شویم.


منبع:

1399/02/25
15:53:35
5.0 / 5
2583
تگهای خبر: تاریخ , توسعه , تولید , جهان
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است