نانوحسگر گازی با مصرف انرژی پایین توسط محققان روسی ساخته شد

نانوحسگر گازی با مصرف انرژی پایین توسط محققان روسی ساخته شد شاه بلاگ: پژوهشگران روسی با استفاده از نانو بلور موفق به ساخت حسگر گازی شدند كه در دمای محیط كار می كند. این حسگر نیاز به گرمایش نداشته و با مصرف كم انرژی كار می كند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، محققان دپارتمان فیزیك دانشگاه ایالتی مسكو سازوكار جدیدی عرضه كردند كه با استفاده از آن می توان حسگر گازی مبتنی بر نانوبلورهای اكسید فلزی تولید كرد تا در دمای اتاق كار كند. با استفاده از این اختراع می توان ابزاری برای رصد محیط زیست، نیروگاه های هسته ای، زیردریایی و فضاپیماها تولید كرد.
پژوهشگران یك اصل بنیادین جدید برای عملكرد حسگرهای هیدروژن عرضه كردند كه برخلاف شناساگرهای گازی رایج، به گرما نیاز ندارد و تنها با نور مرئی كار می كند. این كشف محققان تأثیر شگرفی روی كاهش مصرف انرژی حسگرها دارد.
الكساندر لیین از محققان این پروژه می گوید: «چنین حسگرهایی می توانند در محیط های انفجاری استفاده شده یا روی ادوات همراه قرار داده شوند؛ بدون این كه نیاز به تولید گرما باشد. »
این گروه تحقیقاتی دریافتند كه كامپوزیت حاوی اكسید ایندیم و روی می تواند حساسیت حسگر هیدروژن را بالا برند. فیزیك دانان برای این حساسیت بسیار بالا، توضیحاتی عرضه كردند. به نظر آن ها سازوكار پاسخ دهی حسگر شامل تغییری در فرآیند تولید و نوتركیبی غیرتعادلی الكترون ها در حالتی است كه كامپوزیت با هیدروژن برهم كنش می دهد. كامپوزیت با یك ساختار ویژه در این فرآیند دچار تغییر شگرفی می گردد.
این گروه با تركیب پودر اكسید روی و ایندیم نانوبلوری اقدام به ساخت این حسگر كردند. این ساختار و ابعاد ذرات با استفاده از میكروسكوپ TEM و XRD مورد مطالعه قرار گرفت. مشخصه یابی انجام شده روی این حسگر، اطلاعات مهمی در اختیار محققان قرار می دهد كه به دانشمندان اجازه می دهد تا نوع جدیدی از حسگرها را تولید كنند؛ حسگرهایی كه بدون نیاز به گرما و تنها با تابش كار می كنند.
از این نوع حسگرها نه تنها در پایش محیط زیست، بلكه در كارخانه ها هم می توان بهره برد. یكی از كاربردهای این نوع حسگرها، پایش دائمی محیط در فضاهای بسته نظیر زیردریایی یا فضاپیماست؛ جاهایی كه كوچكترین تغییر در اتمسفر می تواند تأثیر زیادی روی انسان بگذارد.
نتایج این پروژه در قالب مقاله ای در نشریه Scientific Reports انتشار یافته است.



1396/09/17
23:14:33
5.0 / 5
5279
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانش , نانو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است