نتایج یك تحقیق نشان داد

تأثیر مخرب قرنطینه بر كیفیت خواب افراد

تأثیر مخرب قرنطینه بر كیفیت خواب افراد به گزارش شاه بلاگ پژوهشگران ˮدانشگاه بازلˮ(University of Basel) سوئیس در مطالعه اخیرشان اظهار كرده اند افراد در زمان قرنطینه مدت بیشتری را صرف خوابیدن كرده اند اما خواب با كیفیتی نداشته اند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، در یک نظرسنجی که توسط محققان دانشگاه بازل و بیمارستان روانپزشکی دانشگاه بازل انجام شده، مشخص شده است افراد هنگامی که به علت شیوع بیماری کووید-۱۹ قرنطینه بودند بیشتر از حالت معمول خوابیده اند. محققان در این مطالعه ۴۳۵ نفر مورد بررسی قرار داده اند که گرچه در دوران قرنطینه بیشتر خوابیده اند اما کیفیت خواب آنها بدتر از قبل شده بود.
این تحقیق شامل یک بررسی شش هفته ای آنلاین بود که بین ۲۳ مارس و ۲۶ آوریل ۲۰۲۰ انجام شده است. محققان افرادی از کشورهای سوئیس، اتریش و آلمان را جهت بررسی در این تحقیق برگزیدند که ۷۵ درصد از آنها زن بودند. علاوه بر این بیشتر از ۸۵ درصد از پاسخ دهندگان در آن زمان از خانه کار می کردند. آنچه که محققان از این مطالعه دریافتند این است که قرنطینه، "ریتم اجتماعی" را کاهش داده که این امر به کاهش "اختلاف ساعت خواب در ایام کاری و تعطیل"(social jetlag) منجر می شود.
دکتر "کریستین بلوم" (Christine Blume) اظهار داشت: این نشان داده است که الگوهای بیدار شدن افراد به جای ریتم های اجتماعی توسط سیگنال های بیولوژیکی درون بدنشان هدایت می شدند.
این کاهش اختلاف ساعت خواب همینطور امکان دارد یکی از دلایلی باشد که شرکت کنندگان حدود ۵۰ دقیقه بیشتر از پیش از قرنطینه می خوابیدند و این می تواند به این علت باشد که مردم دیگر به سر کار نرفته اند و احیانا زمان اضافی را صرف خوابیدن کرده اند.
اما با این وجود متأسفانه، کاهش "اختلاف ساعت خواب روزهای کاری و تعطیل" سبب بهبود خواب افراد نشده بلکه بنابر گزارش ها گرچه زمان خوابیدن افزایش یافته اما کفیت خواب این افراد در دوران قرنطینه بدتر هم شده بود.
بلوم اظهار داشت: این مساله حیرت انگیز نیست چون که قرنطینه استرس های دیگری همچون استرس های مالی و بهداشتی، مسائل مربوط به مراقبت از کودکان، نگرانی در مورد اشتغال در آینده و موارد دیگر را برای افراد بوجود آورده است.
جت لگ(Jet lag) یک وضعیت فیزیولوژیک است که از تغییرات ریتم شبانه روزی بدن اتفاق می افتد که در آن تنظیم خواب فرد به هم می ریزد. مهم ترین دلیل پرواززدگی برهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن است.
متخصصین خواب برای کسانی که کیفیت خوابشان بد شده است، چاره مهمی را عرضه دادند و اعلام کردند داشتن فعالیت بدنی در خارج از منزل می تواند با کاهش کیفیت خواب روبرو شود. در واقع، ورزش اغلب به اندازه کافی افراد را خسته می کند به صورتی که آنها بعد از ورزش می توانند به خوبی بخوابند و همینطور بعد از ورزش، اندورفین در بدن آزاد می شود که یک ماده شیمیایی تقویت کننده خلق و خوی افراد است. اندورفین ها(Endorphins) یا مسکن های طبیعی بدن موادی هستند که از غدد مخاطی و هیپوتالاموس ترشح می شوند و اثر اصلی آنها تسکین درد است.
یافته های این مطالعه در مجله"Current Biology" انتشار یافته است.



1399/03/27
14:49:35
5.0 / 5
2480
تگهای خبر: آنلاین , پژوهش , جت , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است