كد تعرفه گمركی جدید كالاهای دانش بنیان احصاء می گردد

كد تعرفه گمركی جدید كالاهای دانش بنیان احصاء می گردد شاه بلاگ: مدیركل دفتر توسعه كسب و كار بین المللی معاونت علمی از احصای كد تعرفه گمركی جدید كالاهای دانش بنیان در كشور اطلاع داد.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روح الله استیری در مورد احصای كد تعرفه گمركی جدید كالاهای دانش بنیان در كشور، اظهار داشت: با تلاش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با هدف ارتقاء نظام آمارگیری صادرات محصولات دانش بنیان، كدهای فرعی گمركی برای كالاهای دانش بنیان احصاء خواهد شد.
مدیركل دفتر توسعه كسب و كار بین المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سیاستگذاری و برنامه ریزی مناسب با استفاده از تعیین دقیق میزان آمار صادرات كالاهای دانش بنیان را یكی از دلایل توجیهی تعریف كدهای فرعی HS، عنوان نمود و اضافه كرد: از آنجائیكه آمار صادرات دانش بنیان در تدوین برنامه استراتژیك معاونت علمی و سیاست گذاری و تدوین چشم اندازهای پیش رو و بویژه تخصیص بهینه منابع حمایتی نقشی كلیدی دارد، احصاء كدهای تخصصی كالاهای دانش بنیان را ضروری دانست.
استیری خاطرنشان كرد: از آنجائیكه كل محصولات شركت ها، دانش بنیان نیست، ممكن است صادرات كالای شركت دانش بنیان یعنی كالایی كه دانش بنیان شناخته نشده است هم جزء آمار صادرات شركت دانش بنیان به شمار آید. این موضوع، آمار صادرات شركت های دانش بنیان را با خطا همراه می كند كه برای حل این مشكل، در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پروژه ای تحت عنوان «ایجاد تناظر میان فهرست كالاهای دانش بنیان با سیستم هماهنگ شده كدگذاری كالا (HS Code) گمركی ۸ رقمی موجود» در اولویت قرار گرفت.
استیری ادامه داد: این كار برای تفكیك آمار صادرات كالاهای دانش بنیان از غیردانش بنیان و استخراج آمار صادرات كالای دانش بنیان اجرایی می گردد.
وی اظهار نمود: همینطور با عنایت به مشكلات پیش روی استخراج آمار صادرات دانش بنیان مانند «قرارگرفتن برخی كالاها ذیل كد سایر و عدم شناسایی دقیق كالاهای صادراتی»، «دانش بنیان نبودن بعضی از محصولات صادراتی شركت های دانش بنیان» و «اعلام ارقام صادراتی رسمی كمتر از ارقام واقعی توسط خود شركت های دانش بنیان» اجرای این پروژه در اولویت قرار گرفت.
وی با اشاره به دیگر مشكلات استخراج آمار صادرات دانش بنیان، اظهار داشت: همینطور با عنایت به «اعلام كردن ارزش زیاد برای كالای دانش بنیان در اظهارنامه صادراتی توسط بعضی از شركت های دانش بنیان»، «عدم وجود كد تعرفه برای بعضی از كالاهای دانش بنیان صادراتی و صادر كردن محصول با كدهای تعرفه گمركی دیگری نزدیك به محصول» و غیره دقیق سازی آمار صادرات كالاهای دانش بنیان امری ضروری به حساب می آید.
مدیركل دفتر توسعه كسب و كار بین المللی معاونت علمی، «شناسایی دقیق شركت های دانش بنیان صادراتی»، «تفكیك دقیق آمار صادرات كالاهای دانش بنیان از غیر دانش بنیان» و «رتبه بندی درست شركت های دانش بنیان صادراتی»را از دیگر دلایل ضرورت اجرای این طرح برشمرد.
استیری عنوان كرد: از دیگر دلایل اهمیت اجرای طرح تعیین كد تعرفه گمركی جدید كالاهای دانش بنیان می توان به «تخصیص بهینه منابع مالی به شركت های صادراتی»، «نظارت بر عملكرد صادراتی بنگاه ها»، «شناسایی دقیق بازارهای هدف صادراتی كالاهای دانش بنیان» و «یكپارچگی در عرضه آمار صادرات دانش بنیان در سطح كشور» اشاره كرد.
به گفته وی، برای اجرای این طرح، در این سطح ۲۰۵ شركت رصد شده است كه تا كنون حدود ۱۰۰ محصول دانش بنیان صادراتی شناسایی شده است، البته بطور قطع این آمار دقیق و متقن نیست.
مدیركل دفتر توسعه كسب و كار بین المللی معاونت علمی همینطور اظهار داشت: در ابتدا گمرك كشور مخالف این كار بود و مسئولین آن معتقد بودند این كار اجرایی نمی شود؛ اما بعد از عرضه طرح توجیهی معاونت علمی به سازمان توسعه تجارت ایران و موافقت این سازمان با طرح مذكور، گمرك هم اعلام آمادگی كرد و تعیین كدهای ۸ رقمی فرعی برای كالاهای دانش بنیان در دستور كار سازمان توسعه تجارت قرار گرفت.
وی اضافه كرد: در این راستا و با عنایت به اینكه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد برای تولید تناظر میان فهرست كالاهای دانش بنیان با سیستم هماهنگ كننده كدگذاری كالا (HS code)، كدهای جدید فرعی برای كالاهای دانش بنیان تعریف كند، كلیه شركتهای دانش بنیان علاقه مند می توانند در صورت تمایل به تعریف كد گمركی جدید برای كالای دانش بنیان، لیست كالای دانش بنیان به همراه كد HS موجود نزدیك به كالای مورد نظر را به دفتر توسعه كسب و كار بین الملل اعلام كنند.

1396/09/22
01:02:56
5.0 / 5
4759
تگهای خبر: دانش , دانش بنیان , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است