نیم قرن اشتباه دانشمندان درباره علت اصلی اختلال شنوایی سالمندان

نیم قرن اشتباه دانشمندان درباره علت اصلی اختلال شنوایی سالمندان به گزارش شاه بلاگ یك مطالعه جدید نشان داده است كه دانشمندان بیشتر از 50 سال درباره علت اصلی كم شنوایی در رابطه با افزایش سن در اشتباه بوده اند و الان دریافته اند كه فناوری رشد مجدد موها می تواند دلیل اصلی كم شنوایی را در سالمندان معكوس كند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک مطالعه برجسته به رهبری محققان متخصص چشم و گوش ماساچوست، فرضیه جدیدی را برای توضیح میزان کم شنوایی در رابطه با افزایش سن مطرح کرده که دیدگاه غالبی را که علوم پزشکی بیشتر از نیم قرن بر آن حاکم شده است، به چالش می کشد.
تحقیقات جدید شواهدی را عرضه می دهد که نشان داده است کاهش شنوایی مربوط به افزایش سن و پیری در درجه اول ناشی از صدمه انباشته شده در سلول های موی حسی گوش داخلی است و فناوری های احیای مو امکان دارد درمان های جدیدی را برای این مشکل عرضه کنند.
به صورت کلی تصور می شد که کاهش شنوایی در رابطه با افزایش سن(Presbycusis) ناشی از تخریب آهسته عروق استریا(stria vascularis) که بخش مهمی از حلزون گوش است، می شود.
تحقیقات قبلی روی حیوانات نشان داده است که ضعیف شدن(آتروفی) ناشی از افزایش سن در عروق استریا سبب کاهش شنوایی می شود و فرض کلی در میان خیلی از دانشمندان این است که این روند در مورد کاهش شنوایی در رابطه با افزایش سن در انسان هم صدق می کند.
بررسی دقیق گوش داخلی انسان فقط با استفاده از نمونه های کالبد شکافی بعد از مرگ امکان پذیر است. حالا یک مطالعه جدید برای انجام بزرگترین و دقیق ترین تجزیه و تحلیل نمونه کالبد شکافی برای درک صدمه شناسی کم شنوایی مربوط به افزایش سن انجام شده است.
این مطالعه با بررسی دقیق بیشتر از 120 نمونه کالبد شکافی گوش داخلی انسان انجام شده است. بیشتر نمونه ها با داده های "شنوایی نگاره" جمع آوری شده از وقتی که این افراد زنده بودند، همراه بود و به محققان این امکان را می داد تا داده های آناتومیکی را با الگوهای کم شنوایی به خوبی مرتبط کنند.
نمودار ثبت شده آستانه شنوایی در بسامد (فرکانس)های صوتی متفاوت را شنوایی نگاره (audiogram) می نامند. شنوایی نگاره یک روش برای تعیین نوع، میزان، شکل و قرینگی کم شنوایی در دو گوش است. تهیه شنوایی نگاره یا به زبان عامیانه نوار گوش، وظیفه شنوایی شناس است که با دستگاه شنوایی سنج (Audiometer) انجام می شود.
یافته بزرگ این مطالعه این بود که صدمه به عروق استریا با شدت یا الگوی کم شنوایی ارتباطی ندارد. درعوض مشخص شد که دقیق ترین پیشبینی کننده کاهش شنوایی، میزان و محل مرگ سلول های موی حسی گوش داخلی است.
آنچه این یافته نشان داده است این است که صدمه به سلول های موی حسی در حلزون گوش امکان دارد دلیل اصلی و ابتدایی بروز کم شنوایی در سالمندان باشد و این نشان داده است که کاهش شنوایی در رابطه با افزایش سن نتیجه اجتناب ناپذیری حاصل از پیری نیست، بلکه در عوض بیشتر مربوط به استهلاک صوتی سلول های شنوایی در طول عمر یک فرد است.
"چارلز لیبرمن" سرپرست این مطالعه جدید توضیح می دهد: مرگ هر چه بیشتر سلول های مو در گوش انسان از آن حکایت می کند که ضایعات شنوایی در فرکانس بالا که منجر به بروز کم شنوایی در سنین بالا می شوند، قابل اجتناب هستند و منعکس کننده عمده صدمه های ناشی از مواجهه با محیط زیست است. این احتمال وجود دارد که اگر در مراقبت از گوش های خود در حین انجام فعالیتهای پر سروصدا یا به صورت کامل اجتناب از آنها کوشا باشیم، همه ما می توانیم در دوران پیری بهتر بشنویم.
"پیژه وو" نویسنده مسئول این مطالعه جدید می گوید: این یافته جدید، پتانسیل توسعه درمان های جدید برای بهبود شنوایی در افراد مسن را به صورت قابل ملاحظه ای بالا می برد. اگر این نوع صدمه به سلول مو در واقع دلیل اصلی کم شنوایی ناشی از سالمندی باشد، می توان پیشرفت های اخیر در احیای سلول های مو را برای درمان کم شنوایی بهره برد.
وی ادامه داد: مطالعه ما روی علت اصلی کاهش شنوایی در سنین بالا متمرکز است. مستند سازی نقش اصلی ریزش پیش رونده موهای حسی گوش در ضعف شنوایی در سالخوردگی به این مفهوم است که میلیون ها بیمار مبتلا به این بیماری می توانند از روش های ترمیمی سلول های مو برای بهبود شنوایی خود بهره مند شوند.
این مطالعه جدید در مجله JNeurosci انتشار یافته است.



1399/05/02
23:47:02
5.0 / 5
2010
تگهای خبر: پیشرفت , توسعه , جت , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است