از بین بردن باكتری های مقاوم در مقابل دارو با الهام از بال مگس!

از بین بردن باكتری های مقاوم در مقابل دارو با الهام از بال مگس! پژوهشگران استرالیایی قصد دارند نانوساختارهایی را با الهام از بال حشرات طراحی نمایند كه می توانند باكتری های مقاوم در مقابل دارو را از بین ببرند.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از فیز، دانشمندان "موسسه سلطنتی فناوری ملبورن"(RMIT University) استرالیا در بررسی جدیدی نشان داده اند که چگونه نانوموادی که با الهام از بال های حشراتی نظیر مگس زنجره(cicadas) و سنجاقک ساخته می شوند، می توانند باکتری ها را از بین ببرند.
بال های زنجره واران و آسیابک ها، قاتلان طبیعی باکتری ها هستند و پژوهشگران را برانگیخته اند تا روش هایی را برای مقابله با باکتری های مقاوم در مقابل دارو جست و جو کنند.
سطوحی آنتی باکتریال که جدیدا ابداع می شوند، نانوالگوهای متفاوتی دارند که از عملکرد کشنده بال حشرات تقلید می کنند اما دانشمندان اخیرا تصمیم گرفته اند تا راز چگونگی کارکرد آنها را کشف کنند.
دانشمندان موسسه سلطنتی فناوری ملبورن در پژوهش جدید خود کوشیده اند تا جزئیات الگوی از بین بردن باکتری را نشان دهند.
پروفسور "النا ایوانوا"(Elena Ivanova)، سرپرست این پژوهش اظهار داشت: با عنایت به این که سالانه افراد بسیاری جان خویش را به خاطر عفونت ناشی از باکتری های مقاوم در مقابل دارو از دست می دهند، یافتن روش های غیرشیمیایی برای از بین بردن باکتری ها مهم می باشد.
وی اضافه کرد: باکتری های مقاوم در مقابل دارو، بزرگترین تهدید برای سلامت جهانی به شمار می روند و درمان عفونت ناشی از آنها هم به صورت فزاینده ای دشوار می شود.
ایوانوا اضافه کرد: هنگامی که ما در طبیعت به دنبال ایده می گردیم، درمی یابیم که سیستم ضد باکتری حشرات به صورت موثری تکامل یافته است. اگر ما نانوالگوهایی را با الهام از حشرات برای از بین بردن باکتری عرضه دهیم، می توانیم آنها را دقیق تر مهندسی نماییم و کارآیی آنها را در مقابل عفونت افزایش دهیم. هدف نهایی ما این است تا سطوح آنتی باکتریال کم هزینه و مقیاس پذیری را ابداع نماییم که می توان از آنها در بیمارستان ها استفاده نمود. بدین ترتیب می توانیم سلاح های جدید و قدرتمندی را برای مقابله با باکتری های کشنده مقاوم در مقابل دارو عرضه دهیم.
بال های زنجره واران و آسیابک ها از نانومیله های پوشیده شده است که اولین نانوالگوهای دانشمندان برای تقلید از اثرات ضد باکتری هستند.
دانشمندان با الهام از این ایده، نانوشکل هایی مانند ورقه یا سیم را مهندسی کرده اند که برای صدمه زدن به سلول های باکتری طراحی شده اند.
باکتری هایی که روی این نانوساختارها فرود می آیند، گرفتار کشش و سپس قطعه قطعه می شوند و همین موضوع، غشای سلول باکتری ها را از بین می برد و نهایتا به مرگ آنها می انجامد.
این پژوهش برای اولین بار، روش های متفاوتی را طبقه بندی می کند که نانوالگوهای این سطوح با کمک آنها، نیروهای مکانیکی لازم را برای از بین بردن غشای سلول انتقال می دهند.
ایوانوا اظهار داشت: نانوساختارهای ما در عملکرد آنتی باکتریال خود، به صورت چشمگیری متفاوت هستند اما دلیل آن معلوم نیست.
وی اضافه کرد: ما همینطور تلاش داریم تا شکل و ابعاد مطلوبی از یک نانوالگوی خاص عرضه دهیم تا قدرت از بین بردن باکتری در آن افزایش یابد.
این پژوهش، در مجله "Nature Reviews Microbiology" به چاپ رسید.

1399/05/31