تفاوت مقابله سیستم ایمنی زنان و مردان مقابل كووید-۱۹

تفاوت مقابله سیستم ایمنی زنان و مردان مقابل كووید-۱۹ یك مطالعه جدید كه توسط پژوهشگران بخش تحقیقات بهداشتی زنان دانشگاه ییل آمریكا انجام شده، نشان میدهد سیستم ایمنی بدن در بیماران مبتلا به كووید-19 كه از نظر جنسیتی با یكدیگر متفاوتند، به شكلی متفاوت مقابل كووید-19 عمل می كنند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، این اختلافات ممکنست حساسیت به بیماری را در مردان افزایش دهد. بطور کلی این مطالعه نیاز به استراتژی های مختلف برای اطمینان از اینکه درمان ها و واکسن ها برای زنان و مردان به یک اندازه مفیدست را نشان میدهد.
دانشمندان طی این مطالعه تضادهای زیادی را در نحوه واکنش سیستم ایمنی زنان و مردان به ویروس عامل کووید-۱۹ (کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲) شناسایی نمودند. طی مطالعه اخیر پژوهشگران این مساله که چرا مردان هنگامی که به این بیماری مبتلا می شوند بیشتر رنج می برند و وضعیتشان وخیم می شود را مورد بررسی قرار دادند.
در این مطالعه دانشمندان نمونه های بینی، بزاق و خون از افراد گروه کنترل نشده که بیمار نبودند و بیماران مبتلا به این بیماری را جمع آوری کردند. آنها بیماران را در یک بازه زمانی مورد بررسی قرار دادند تا تفاوت سیستم ایمنی و واکنش های اولیه سیستم ایمنی در افرادی که از این بیماری بهبود می یابند و کسانی که بیماری آنها پیشرفت می کند یا به صورتی وضعیتشان وخیم می شود را مشاهده کنند.
پژوهشگران هنگام مقایسه بیماران زن و مرد، تفاوت های اساسی در پاسخ ایمنی در مراحل اولیه عفونت پیدا کردند. این تفاوت ها شامل سطوح بالاتر انواع مختلفی از پروتئین های التهابی به نام سیتوکین همچون دو مورد شناخته شده بعنوان IL-۸ و IL-۱۸ در مردان بود.
سیتوکین ها بعنوان قسمتی از واکنش ایمنی ذاتی بدن استفاده می شوند. آنها نخستین ضدحمله عمومی برای حمله به عوامل بیماری زا محسوب می شوند. هنگام بروز عفونت، سلول های ایمنی به محل عفونت فراخوانده می شوند و موجب التهاب در بافت لطمه دیده می شوند که این راه آنها و به صورتی یک مانع فیزیکی در مقابل پاتوژن مهاجم است تا بیمار بهبود یابد.
با این وجود در موارد وخیم کووید-۱۹، ایجاد بیش از اندازه سیتوکین ها، که بعنوان "طوفان سیتوکین" شناخته می شود، موجب تجمع مایعات در ریه ها می شود، بدن را از اکسیژن محروم می کند و بطور بالقوه موجب شوک، لطمه بافتی و عدم عملکرد صحیح اندام های مختلف می شود. غلظت های بالاتر سیتوکین زودتر در مردان سبب بروز زودتر این علایم در آنها می شود. در مقابل، دانشمندان دریافتند که سلول های/لنفوسیت تی بدن زنان نسبت به سلول های تی بدن مردان قوی تر عمل می کنند.
لنفوسیت تی از انواع سلول های دستگاه ایمنی بدن است. دفاع اختصاصی بدن شامل ایمنی هومورال و ایمنی سلولی است. در ایمنی سلولی لنفوسیت های T (سلول های T) فعالیت دارند. لنفوسیت های T بعد از اتصال به پادگِن (آنتی ژن) تکثیر پیدا می کنند و انواعی از سلول های T همچون تعدادی T کشنده و تعدادی T خاطره به وجود می آورند. سلول های T کشنده بطور مستقیم به سلول های آلوده به ویروس و سلول های سرطانی حمله می کنند و با تولید پروتئین خاص به نام پرفورین منافذی در این سلول ها به وجود می آورند و سبب مرگ آنها می شوند. به همین علت این نوع از پاسخ ایمنی به «ایمنی سلولی» مشهور است.
با گذشت زمان پژوهشگران دریافتند که پاسخ ضعیف لنفوسیت های تی در مردان منجر به وخیم شدن بیماری می شود. همین طور پاسخ لنفوسیت تی در مردان مسن بطور قابل توجهی بدتر از بیماران جوان مرد مبتلا بود. حال پژوهشگران اظهار کرده اند که درمانی که برای کووید-۱۹ توسعه داده می شود، باید به شکلی باشد که حتی با توجه به این تفاوت ها قابلیت درمانی بیماران را داشته باشد.



1399/06/08
11:58:14
5.0 / 5
1740
تگهای خبر: پژوهش , پیشرفت , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است