درمان كووید-۱۹ با كمك هورمون ورزش!

درمان كووید-۱۹ با كمك هورمون ورزش! شاه بلاگ: پژوهشگران برزیلی در بررسی جدیدی نشان داده اند كه شاید یك هورمون كه در واكنش به ورزش كردن ترشح می شود، بتواند به درمان كووید-19 كمك نماید.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدیکال اکسپرس، بررسی پژوهشگران "دانشگاه ایالتی سائوپائولو" (UNESP) نشان میدهد شاید هورمون "ایریسین"(irisin) که در واکنش به ورزش کردن از عضلات ترشح می شود، بتواند به درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ کمک نماید.
هنگامی که پژوهشگران به بررسی بیان ژن در سلول های چربی پرداختند، دریافتند که ایریسین، ژن های در رابطه با تکثیر کروناویروس را در سلول های انسان تنظیم می کند.
یافته های این پژوهش، بر طبق تحلیل آران ای های موسوم به "ترنسکریپتومیکس"(Transcriptome) صورت گرفته است. پژوهشگران، به بررسی ترنسکریپتومیکس های سلول های چربی موسوم به "آدیپوسیت"(Adipocyte) پرداختند که به کروناویروس آلوده نشده بودند. "میریان د اولیویرا"(Miriane de Oliveira)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: ما داده هایی را که از ژن های موثر در مبتلاشدن به کووید-۱۹ به دست آورده ایم، با داده های به دست آمده از ترنسکریپتومیکس ها مقایسه کردیم. نتایج این بررسی، سرنخی را برای جست و جوی درمان بیماری ارائه می دهند. لازم به ذکر است که این یافته ها مقدماتی هستند و نشان می دهند که شاید ایریسین بتواند به درمان کووید-۱۹ کمک نماید. پژوهش های بیشتر می توانند نشان دهند که آیا ایریسین می تواند برای درمان کووید-۱۹ مفید باشد یا خیر.
پژوهشگران با بهره گیری از روش های توالی یابی توانستند ۱۴۸۵۷ ژن را شناسایی کنند که در سلول های آدیپوسیت بیان می شوند. آنها دریافتند که بعد از درمان سلول ها با ایریسین، تغییراتی در بیان ژن آنها صورت می گیرد.
پژوهشگران تصمیم گرفتند تا اثرات احتمالی ایریسین را بر ژن های در رابطه با تکثیر کروناویروس مورد بررسی قرار دهند. آنها در بررسی های خود دریافتند که آدیپوسیت ها با ایریسین، بیان ژن های در رابطه با تکثیر کروناویروس را می کاهد.
نتیجه مثبت دیگر این بود که می تواند بیان ژن "TRIB3" را سه برابر کند. بیان ژن TRIB3، از اهمیت زیادی برخوردارست. بیان این ژن در افراد مسن کاهش پیدا می کند و همین موضوع می تواند عاملی برای افزایش ریسک مبتلاشدن به کووید-۱۹ در افراد مسن باشد.
اولیویرا افزود: سومین نکته مهم در مورد این مساله که توسط گروه های پژوهشی دیگر کشف شده، این است که بافت آدیپوسیت می تواند مخزنی برای این ویروس باشد. شاید همین موضوع بتواند دلیل افزایش مبتلاشدن به انواع شدید کووید- ۱۹ را در افراد مبتلا به اضافه وزن توضیح دهد. بعلاوه، افراد مبتلا به اضافه وزن، سطح پایین تری از ایریسین و سطح بالاتری از مولکول گیرنده کروناویروس موسوم به "ACE-2" را در خود دارند.
وی ادامه داد: هدف ما این است تا بفهمیم که ایریسین چگونه به اصلاح ژن های در رابطه با تکثیر کووید- ۱۹ می پردازد.
این پژوهش، در مجله "Molecular and Cellular Endocrinology" به چاپ رسید.



1399/07/03
12:31:23
5.0 / 5
1542
تگهای خبر: پژوهش , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است