تجزیه سریع ضایعات پلاستیكی با كمك یك آنزیم مهندسی شده

تجزیه سریع ضایعات پلاستیكی با كمك یك آنزیم مهندسی شده پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود توانستند آنزیمی را مهندسی كنند كه می تواند ضایعات پلاستیكی را با سرعت قابل توجهی تجزیه كند.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمگ، دانشمندان ژاپنی در سال ۲۰۱۸، نوعی باکتری را کشف کردند که اشتهایی طبیعی برای خوردن پلاستیک دارد. این کشف، احتمال ارائه یک چاره کم هزینه را برای مقابله با آلودگی هوا تقویت می کند. حالا دانشمندان از این باکتری بهره برده اند تا یک سوپر آنزیم را مهندسی کنند که می تواند ضایعات پلاستیکی را بسیار سریع تر هضم کند.
این باکتری موسوم به "Ideonella sakaiensis" دو سال پیش توسط دانشمندان "موسسه فناوری کیوتو"(Kyoto Institute of Technology) کشف شد و توانایی قابل توجهی را در استفاده از پلاسیک های ساخته شده از "پلی اتیلن ترفتالات"(PET) بعنوان منبع انرژی نشان داد. این ماده، برای ساخت خیلی از محصولات همچون بطری های پلاستیکی به کار می رود که سالانه میلیون ها تن از آنها تولید می شود. دانشمندان از کشف Ideonella sakaiensis بسیار هیجان زده شدند برای اینکه دریافتند که این باکتری می تواند پلی اتیلن ترفتالات را ظرف چند هفته بطور کامل تجزیه کند.
بررسی ها نشان داد که این باکتری بوسیله یک جفت آنزیم، کار تجزیه را انجام می دهد که یکی از آنها "PETase" نام دارد. پژوهشگران "دانشگاه پورتسموث"(University of Portsmouth) انگلستان، این آنزیم را در آزمایشگاه مهندسی کردند تا بتواند پلاستیک را سریع تر تجزیه کند. آنها حالا موفق شده اند تا این آنزیم را با آنزیم همکار آن موسوم به "MHETase" ترکیب کنند تا سرعت هضم پلاستیک افزایش یابد.
پروفسور "جان مکگیهان"(John McGeehan)، از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: آزمایش های ابتدایی نشان داد که این دو آنزیم به همراه یکدیگر، عملکرد بهتری دارند؛ در نتیجه ما تصمیم گرفتیم تا آنها را به صورت فیزیکی به هم متصل نماییم. بااینکه زمان زیادی برای این کار سپری شد اما نتیجه کار ارزش این تلاش را داشت. این آنزیم جدید می تواند پلاستیک را سه برابر سریع تر از آنزیم هایی که بطور طبیعی جداگانه عمل می کنند، تجزیه کند و امکان پیشرفت های بیشتر را دراین زمینه فراهم آورد.
این سوپر آنزیم می تواند پلاستیک های ساخته شده از پلی اتیلن ترفتالات را هضم کند و قسمتی از چرخه بازیافت باشد. سرعت نمونه های طبیعی این آنزیم به قدری نیست که بتواند حجم قابل توجه ضایعات پلاستیکی را که سالانه در جهان تولید می شوند، تجزیه کند اما تولید نمونه مهندسی شده آن می تواند سرعت تجزیه را افزایش دهد و گام مهمی دراین زمینه باشد.

1399/07/08