مجید مجیدی:

مسأله كودكان كار ملی است

مسأله كودكان كار ملی است به گزارش شاه بلاگ مجید مجیدی كارگردان فیلم سینمایی «خورشید» در آیین تجلیل از عوامل این فیلم سینمایی تاكید كرد مساله «كودكان كار» مساله ای ملی است و رفع آنرا نمی توان تنها از دولت ها انتظار داشت.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، به نقل از روابط عمومی برنامه، مراسم تجلیل از هنرمندان فیلم سینمایی «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی بامداد امروز ۸ مهرماه در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار گردید.
فیلم سینمایی «خورشید» در هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم ونیز موفق به دریافت جایزه فانوس جادویی در بخش جنبی این رویداد شد و روح الله زمانی بازیگر نوجوان این فیلم جایزه «مارچلو ماسترویانی» ویژه بهترین استعداد بازیگری نوظهور در این رویداد را از آن خود کرد.


در ابتدای این مراسم که با اجرای مژده لواسانی برگزار شد، محمدمهدی شکوری مقدم قائم مقام هلدینگ صباایده اظهار داشت: ما سال های سال است که از کودکی؛ کارهای آقای مجیدی را دنبال می نماییم با «بچه های آسمان» اشک ریختیم با «رنگ خدا» حال و هوای زندگی کردن پیدا کردیم با «باران» پله پله عاشقی را آموختیم. یکی از خصوصیت های ممتاز او این است که از بازیگران مطرح استفاده نمی کند و دنبال کشف استعدادهای جوان است و چالش های جدید را امتحان می کند تا بتواند نیروهای جدید را به جامعه معرفی نماید. به امید اینکه به واسطه «خورشید» هم دیگر شاهد نباشیم که کودک کاری مشغول تحصیل نباشد و مشکلاتی برای شان وجود داشته باشد.


سپس مجید مجیدی بیان نمود: دو سال پیش بود که با نیما جاویدی به صرافت این افتادیم که کاری برای بچه های کار انجام بدهیم. استارتش هم از آنجایی زده شد که همه در طول زندگی شاهد کار بچه های کار هستیم و به آسانی از کنار آنها عبور می نماییم.

وی ادامه داد: یادم است به مدرسه ای در دروازه غار رفتیم که برای بچه های کار؛ زمینه تحصیل توسط جوانان فراهم شده بود و به نظرم کار بزرگی هم بود. این بچه ها شیوه ها و رفتارهای خاص خویش را دارند و بعضاً هم از گروه مهاجران و طیف صدمه پذیر هستند. برخی از آنها حتی اوراق هویتی ندارند. فراهم کردن زمینه رشد تحصیلی این عزیزان واقعاً کار خوبی است. این بچه ها باید کار کنند چون راه دیگری ندارند.
مجیدی در ادامه تاکید کرد: البته امیدوارم شرایط کشور بگونه ای باشد که در آینده شاهد این مسأله از اساس نباشیم و امیدوارم با ساخت چنین آثاری توجه مسؤلان و مردم را نسبت به این مسأله جلب کرده باشیم.
کارگردان «خورشید» در ادامه اظهار داشت: در این عرصه دیدیم که خیلی از مسایل وجود دارد که فراتر از مسایل دولتی و قانونی، باید درباره آنها فرهنگ سازی کرد. به نظرم در این عرصه سینما نقش پرارزش و سازنده ای دارد. این نکته ای است که در طول این سال ها بارها به دولتمردان گفته ام. اینکه نباید نگاه درجه دو و درجه سه داشته باشند. این نگاه قهرآمیز به کشور صدمه می زند، در حالیکه سینما همواره در این عرصه ها پرچم دار بوده است. ثمراتی که سینما در حوزه فرهنگ سازی داشته بی بدیل بوده است. نقش هنرها در این حوزه می تواند سازنده باشد و خوشحالیم بعنوان یک عضو کوچک توانستیم نقش حداقلی برای این بچه ها ایفا نماییم که گنج های این سرزمین هستند
مجید مجیدی در ادامه صحبت های خود تاکید کرد: مسأله کودکان کار، مسأله ای ملی است و نمی گردد تنها آنرا به دولت ها منتسب کرد. هرچند آنها موظف می باشند که فکر اساسی کنند و ساخت این قبیل مدرسه ها در تمام کشور الزامی است. کار کردن این بچه ها را می شود در ریل درستی هدایت کرد. این بچه ها خلاق هستند خود روح الله زمانی آنقدر ابتکار در همه عرصه ها دارد که گفتنی نیست. محمد موسوی هم چنین است. به قدری در کار خود اوستا است که بی نظیر است.
وی ادامه داد: ما خواستیم یا این فیلم بگوییم همه کشور در مقابل این بچه ها مسئول هستیم و می شود با حضور مردمی و ملی این مسأله را ریشه کن کرد۰ فکر نکنیم با آب میوه دادن در سر چهارراه ها تکلیف خودمان را انجام داده ایم! آقایان شکوری برای ساخت مدرسه پیشبینی هایی کرده اند که جای تشکر دارد. این بچه ها نمونه ای از افرادی هستند که در جامعه می بینیم.
کارگردان «خورشید» افزود: ما سه چهار هزار نفر تست گرفتیم. این به معنای این نبود که بهترین ها را انتخاب نماییم، بلکه بیشتر خصوصیت هایی که می خواستیم مد نظرمان بود. در جشنواره ونیز، شمیلا جزو سلبریتی های این جشنواره شده بود. پس از صحبتش هم خیلی ها آمدند و ابراز احساسات کردند. کیت بلانشت هم گفت کاش بشود کاری برای آنها کرد و ما دوست داشتیم این جایزه را به کل بچه های فیلم بدهیم، چون همه آنها در فیلم درخشان بودند، ولی با قانون جشنواره یکی نبود و دبیر جشنواره موافقت نکرد. روح الله برای این فیلم خیلی زحمت کشید در این سن درک و آگاهی نسبت به کار و نقش خود داشت.


مجیدی بااشاره به تلاشهای روح الله زمانی برای نقش آفرینی در این فیلم اظهار داشت: از همان روز اول که خواستیم سکانس های تونل را کار نماییم، پای روح الله شکست. شیطنت های خویش را داشت، ابوالفضل هم پایش شکست! همه اش به علت شیطنت های شان بود. چند روز کار تعطیل شد و پس از آن شروع کردیم. البته این اتفاق به کار روح الله کمک کرد. در سردترین روز سال فیلم برداری بود به صورتی که خودمان در آن کانال نمی توانستم بیشتر از ۱۵ ثانیه دست به آب بزنیم، ولی روح الله لخت در آن آب بود. او باشهامت و غیرتی کار کرد. هر کاری که زحمت برایش کشیده شود نتیجه می دهد. امیدوارم با این فیلم مسیری باز شود بخصوص برای بچه های فیلم و مطمئنم که آینده خوبی خواهند داشت و ما هم تدابیری اندیشیده ایم.
در ادامه این مراسم جایزه جشنواره ونیز به روح الله زمانی که به علت مثبت بودن تست کرونا نتوانست گروه را همراهی کند، به همراه لوح تقدیر و حمایت در زمینه گذراندن یک دوره کامل بازیگری در آموزشگاه صبح به او اهدا شد.


همینطور لوح تقدیر و حمایت تا زمان دانشگاه از جانب این پلت فرم به تک تک بازیگران نوجوان این فیلم تعلق گرفت.
در انتها این مراسم از نیما جاویدی فیلمنامه نویس، بیتا موسوی مدیر روابط عمومی فیلم، امید امیدپور دستیار تهیه کننده و مجید مجیدی کارگردان "خورشید" تجلیل شد.




1399/07/09
09:10:32
5.0 / 5
1433
تگهای خبر: دانش , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است