برنده نوبل فیزیك ۲۰۲۰:

واقعا انتظار شنیدن چنین خبری را نداشتم

واقعا انتظار شنیدن چنین خبری را نداشتم شاه بلاگ: راینهارد گنزل از موسسه ˮماكس پلانكˮ و یكی از برنده های جایزه نوبل فیزیك 2020 گفتگویی تلفنی با آدام اسمیت مدیر رسانه ای آكادمی نوبل بعد از برنده شدن داشت كه در زیر بطور خلاصه به آن پرداخته ایم.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، اسمیت بعد از تبریک به گنزل از او پرسید که هنگام شنیدن این خبر کجا بوده و چه حسی داشته و الان در حال چه کاری است که گنزل بعد از تشکر از آدام اظهار داشت: من در اداره خودم بودم و واقعا انتظار شنیدن چنین خبری را نداشتم و الان واقعا از خوشی در پوست خودم نمی گنجم در آن زمان که با من تماس گرفتند من در یک کنفرانس مجازی بودم و بعد از آن وقتی تلفن را جواب دادم واقعا شوکه شدم.
در این مصاحبه با آدام اسمیت، گنزل بطور خلاصه درباره تلاش ۴۰ ساله خود برای به تصویر کشیدن مرکز کهکشان که با بررسی تحقیقات چارلز تونز، برنده نوبل فیزیک سال ۱۹۶۴ آغاز نموده بود، صحبت کرد.
گنزل در مصاحبه خود درباره تحولات جدید فناوری صحبت کرد که به وی امکان داد گرانش سیاهچاله کلان جرم را با مشاهده حرکت ستاره های در حال چرخش با دقت درک کند و بتواند به دقت به بررسی آزمایش نظریه نسبیت عام بپردازد.
اسمیت در ادامه از وی پرسید: وقتی به سیاه چاله در مرکز کهکشان فکر می کنید چه می بینید که گنزل در پاسخ اظهار داشت: ما با بهره گیری از امواج الکترومغناطیسی در طیف فروسرخ و با کمک تلسکوپ های رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی و با کمک روش اپتیک سازگار یا اپتیک تطبیقی توانستیم نحوه حرکت ستاره ها را که به دور سیاه چاله می چرخند ردیابی نماییم و سپس به سیاه چاله برسیم و بعد از آن نیز گازهای موجود در اطراف سیاه چاله را بررسی کردیم. ما کاملا نمی توانستیم بطور واضح سیاه چاله را ببینیم اما می توانستیم گرانش آنرا حس نماییم و با بررسی حرکت گازها و ستاره ها در اطراف آن توانستیم با قاطعیت بگوییم آن یک سیاه چاله است.
گنزل اضافه کرد: نظریه نسبیت عام در این مساله به ما کمک بزرگی کرد. ما با بررسی های بسیار دریافتیم این نظریه صحیح است. ما در آینده بیشتر به بررسی این مساله و درک سیاه چاله ها خواهیم پرداخت. طی یک تا دو دهه آینده ماموریت های مهمی صورت خواهد گرفت که به دانشمندان در درک این مساله کمک خواهدنمود. یکی از ماموریت های مهم که توسط آژانس فضایی اروپا و ناسا صورت خواهد گرفت بسیار مهم خواهد بود و طی آن امواج گرانشی و سیاه چاله ها بیشتر مورد بررسی قرار خواهند گرفت. ماموریت آنها بسیار هزینه بر و دشوار است و الان توسط پژوهشگران آژانس فضایی اروپا در حال بررسی است و حدس می زنم اواخر دهه ۳۰ پرتاب شود (حدود دو دهه دیگر).
اسمیت در آخر از گنزل تشکر کرد و گنزل نیز بعد از صحبت با اسمیت ابراز خشنودی کرد.




منبع:

1399/07/16
21:53:15
5.0 / 5
1785
تگهای خبر: پژوهش , دانش , فضا , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است