مشروح اولین نشست تخصصی جشنواره سی و هفتم

مدرسان و موضوعات نشست های تخصصی ۳۷-۲۰ عرضه شدند

مدرسان و موضوعات نشست های تخصصی ۳۷-۲۰ عرضه شدند به گزارش شاه بلاگ سعید پوراسماعیلی در اولین جلسه تخصصی سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم كوتاه تهران عناوین و مدرسان نشست های تخصصی «۳۷-۲۰» را معرفی نمود.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ستاد خبری سی وهفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، اولین جلسه تخصصی این رویداد با اجرای رامتین شهبازی و حضور سعید پوراسماعیلی مدیر نشست های «۳۷-۲۰» شب گذشته (چهارشنبه ۷ آبان) در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران برگزار گردید و طی این برنامه اسماعیلی به معرفی استادان و موضوعات مورد بحث در نشست های شب های آینده پرداخت.
معاون فرهنگی و آموزش انجمن سینمای جوانان ایران در ابتدای این نشست اظهار داشت: جشنواره فیلم کوتاه تهران با نشست ها شروع می شود. متاسفانه به علت شرایط موجود، محدودیت ها و بسته شدن سالن های سینما، فعلا نمایش فیلم ها به تعویق افتاده است تا زمانی که سالن های سینما باز شوند و بشود فیلم ها را در آنجا دید با این وجود در بخش کارگاه های آموزشی به علت امکان فضای مجازی سال جاری قرار بر این شده است که این کارگاه ها در بستر نت انجام و جشنواره با نشست ها افتتاح شود. سال جاری ۲۰ نشست خواهیم داشت که تا ۱۷ آبان هر شب در ساعتهای ۲۰ و ۲۲ برگزار خواهند شد.
وی افزود: تمام نشست ها هم به صورت آی جی تی وی در صفحه اینستاگرام انجمن سینمای جوانان ایران ذخیره می شود ضمن اینکه این ویدیوها در صفحه آپاراتِ انجمن سینمای جوانان هم قابل دیدن است.
از برنامه ریزی پخش فیلم کوتاه تا زمان و الهام در سینما
پوراسماعیلی در ادامه درباره استادان این دوره از نشست ها بیان نمود: بر خلاف سال های قبل که برای حضور در نشست ها باید نام نویسی و هزینه پرداخت می شد و حتما افراد باید حضوری در جلسات شرکت می کردند سال جاری این اتقاق در پیج انجمن در صفحه اینستاگرام بدون نام نویسی و به صورت مجانی رخ می دهد. قرارِ هر شب این جلسات این است که یک ساعت گفتگوی مدرس پیرامون مبحث و ۳۰ دقیقه فرصت برای پرسش و پاسخ باشد. در نتیجه لایو یک ساعت و نیم است.
مدیر نشست های تخصصی جشنواره درباره مدرسان نشست ها خاطرنشان کرد: ۸ آبان ماه نشست اول جرالد وبر از اتریش با مبحث «راه های ورود و موفقیت در جشنواره سیکس پک» برگزار می گردد بهرحال موضوعی که پس از تولید فیلم فیلم کوتاه، دغدغه بچه ها می شود این است که چگونه بازاریابی و نمایش فیلم ها را انجام بدهند؟ خودشان این مسئولیت را برعهده بگیرند یا نه؟ البته برخی مواقع فیلمسازان ترجیح می دهند خودشان این کار را بکنند بنابراین همواره در همه نشست ها بخش هایی به این مورد اختصاص پیدا می کند تا فیلمسازان از حضور، موفقیت ها و شکل پذیرش فیلم در جشنواره ها آگاهی پیدا کنند و بدانند این مورد شامل چه قاعده هایی است. روز جمعه ۹ آبان نشست اول با حضور هاتسویو کاتو از ژاپن با مبحث مروی بر اکران فیلم های ایرانی ایدف برگزار می گردد که در جشنواره ایدف ۲۰۱۹ اتفاق افتاده است نشست دوم با آنه گشوتز با مبحث «معرفی استراتژی های جشنواره درسدن» برگزار می گردد.
وی افزود: شنبه ۱۰ آبان ماه نشست اول مختص به شارلوت کورچت از سوییس است و «برنامه ریزی پخش فیلم کوتاه» مبحث نشست اوست. نشست دوم روز شنبه با حضور تینگ ونگ از چین و مبحث «رسانه های جدید در فیلم کوتاه و سینما» برگزار می گردد که به نظرم مبحث بسیار جذابی است. به هر حال رسانه های جدید این امکان را فراهم نموده اند که فیلمسازی ساده شود و خلاقیت های جدیدی را وارد عرصه تولید کرده اند. ۱۱ آبان با حضور لیا بلترامی از ایتالیا مبحث «اهمیت جشنواره های بین المللی برای فیلم کوتاه» مورد بررسی قرار می گیرد، همینطور مهمت بهادیر از ترکیه در نشست بعدی همین روز به مبحث «زمان و الهام در سینما» می پردازد. موضوعات همه به فیلم کوتاه مرتبط هستند. روز دوشنبه ۱۲ آبان در نشست اول وتون نورکولاری از کوزو درباره «انتخاب فیلم برای فستیوال ها» صحبت می کند و نشست دوم توسط ۲ فیلمساز برگزار می گردد از همین رو پترا هولزر و اتن اوزگون مقرر است با هم لایوی با مبحث «تجربه گرایی در سینما با تمرکز بر فیلم کوتاه، ویدیو آرت و مستند» داشته باشند.
آموزش مجازی در انجمن سینمای جوانان ایران کلید خورده است
پوراسماعیلی گفتد: در بخش ملی تلاش کردیم موضوعات هر ۲ نشست هر شب ذیل یک مبحث باشد به همین ترتیب عنوان نشست سه شنبه ۱۳ آبان عنوان «پیشنهادهای جدید در سینما» است و «ایده های جدید و فیلمنامه های جدید» و «ایده های جدید برای فیلم های جدید» مورد بررسی قرار می گیرد چون در این سالها گویی تنها موضوعات خاصی داشته ایم از همین رو مقرر است درباره این مورد صحبت شود که ایده های جدید چگونه می توانند به فیلم تبدیل شوند. کاظم ملایی اولین جلسه را برگزار می نماید و نشست دوم با بهنام بهزادی است. به نظرم این روز از نشست، از روزها و موضوعات خوب و کاربردی برای همه است. عنوان نشست های ۱۴ آبان «سایبر دراما» است که دو مبحث «سینمای تعاملی؛ رسانه های جدید» و و «روایت تعاملی در رسانه های جدید» با حضور تی یام یابنده در نشست اول و وحید گلستان در نشست دوم مورد بررسی قرار می گیرد. عنوان روز ۱۵ آبان «کالبد شکافی فیلم کوتاه» است که شادمهر راستین در نشست اول به بررسی سه فیلمنامه کوتاه می پردازد و کیوان علی محمدی در نشست دوم سه فیلم کوتاه موفق را بررسی می کند. عنوان نشست های ۱۶ آبان «ساختار فیلم کوتاه» است که مبحث نشست اول «شخصیت در فیلم کوتاه» و مبحث نشست دوم «راوی در فیلم کوتاه» را دربر می گیرد. نشست اول را سعید رحمانی و نشست دوم را رامتین شهبازی برگزار می کنند.
وی ادامه داد: روز دهم؛ روز پایانی در ۱۷ آبان ماه با عنوان «انتقال تجربه» برگزار می گردد که نشست اول با مبحث «اولین حضور کاراکترها در فیلم کوتاه» توسط دکتر احمد الستی و نشست دوم توسط داریوش خنجی با مبحث «زیبایی شناسی یک تصویر سینمایی» برگزار می گردد. حضور آقای خنجی در این کارگاه ها با تلاش آقای کلاری صورت گرفت که جا دارد از آقای کلاری تشکر کنم؛ ایشان بی دریغ و بدون تامل به ما کمک کردند. سال جاری قصد داشتیم آقای کلاری با آقای خنجی در یک نشست صحبت کنند اما آقای کلاری به علت انجام پروژه ای در نیویورک نمی تواند در اینجا حضور پیدا کند. به نظرم ترکیب این دو می توانست بسیار جذاب باشد. کلاری جزو استادهایی است که هیچ فوت کوزه گری را برای خودش نگه نمی دارد و هرچه دارد را عرضه می کند. ولی اگر امکانی بود تلاش می نماییم آقای کلاری به صورت لایو در این نشست حضور داشته باشد.
پوراسماعیلی با اشاره به اینکه به هر حال آموزش مجازی در سینمای جوان کلید خورده است و نشست های «۳۷-۲۰» هم در ادامه آن خواهد بود، مطرح کرد: امیدوارم پس از جشنواره بتوانیم با استادان ایرانی و خارجی نشست هایی داشته باشیم. مبحث آموزش مجازی در انجمن سینمای جوانان ایران در جایی برای من چالش بود؛ از نظر اینکه به صورت آفلاین یا به صورت آنلاین برگزار نماییم. اصرار زیاد من این است که همین شکل بهتر است و بیشترین اثرگذاری آموزشی را دارد.
مدیر نشست های تخصصی جشنواره درباره نحوه نمایش فیلم ها اظهار داشت: به نظرم سال جاری یک از تیم های خبری خوب در جشنواره حضور دارد و حدودا درباره هر موضوعی که سوال داشته باشید می توانید پاسخش را در خبرها و در پیج اینستاگرام پیدا کنید به صورت کلی هم شکل نمایش فیلم ها به صورت حضوری است منتها با تعداد محدود و رعایت پروتکل های بهداشتی اگر هم شرایط اجازه داد سالن بیشتری به این مورد اختصاص پیدا می کند تا تجمع پیش نیاید. البته همه اینها منوط به تصمیم تصمیم گیران است.
وی افزود: پیش از این روال به این گونه بود نمایش فیلم ها هم زمان با جشنواره در سایر استان ها برای دوستان شهرستانی صورت می گرفت سال جاری با این شرایط سخت نمی دانم بعید می دانم این امکان شکل بگیرد که افراد بتوانند فیلم ها را در سالن های شهرستان ها ببینند.
عرضه عمومی نسخه الکترونیکی ۸ عنوان کتاب تخصصی
پوراسماعیلی درباره انتشار کتاب های جدید اظهار داشت: اگر فیلم ها در سالن ها به نمایش دربیاید بخشی از کتاب ها در آنجا رونمایی می شود ولی نکته ای که وجود دارد این است که پی دی اف کتاب های قبلی در اختیار دوستان قرار می گیرد سال جاری ۸ عنوان کتاب در جشنواره آزاد می شود و این جای تشکر از دکتر انتظامی رئیس سازمان سینمایی دارد به این صورت که هزینه ای برای چاپ کتاب ها داده نمی گردد، بودجه آن به انتشارات نمی رسد و به ترجمه کتاب ها می رسد و این ترجمه ها به صورت آزاد در سایت انجمن قرار می گیرد اگر انتشاراتی مایل باشد می تواند با هزینه خود کتاب ها را چاپ کند.
وی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره نمایش فیلم های ایرانی در پلت فرم ها بیان نمود: فیلم های ایرانی در پلت فرم ها به نمایش درنمی آیند چون مهمترین مشکل این است که می شود اسکرین رکورد کرد و امکان قاچاق وجود دارد. ما گفتگوهای زیادی را با صاحبان پلت فرم ها کردیم اما هیچکدام قادر به صیانت از فیلم ها نیستند اما اگر کسی امکانی دارد که می تواند مانع این کار شود، از آن استقبال می نماییم.
او درباره زمان ارائه فیلم های نشست «۳۴-۲۰» بیان نمود: این فیلم بزودی حاضر می شود. فیلم های نشست های «۳۴-۲۰» را عرضه عمومی کردیم حتی همه نشست های آن منتشر و به صورت کتاب درآمد اما این امکان درباره نشست های «۲۰-۳۵» و «۳۶-۲۰» اتفاق نیفتاد که دلایلی زیادی همچون هزینه ها داشت. البته تمام تلاشمان را کرده ایم هر دو سری نشست ها سال جاری ارائه شود.
پوراسماعیلی درباره بخش فیلمنامه در جشنواره بیان نمود: در جشنواره های منطقه ای همواره بخش مسابقه فیلمنامه و عکس وجود دارد ولی در جشنواره فیلم کوتاه تهران به علل مختلف این بخش وجود ندارد. به نظرم در حاشیه جشنواره این امر شدنی است. به هر حال باید شورای سیاستگذاری به این نتیجه برسد اما شخصا بسیار موافق حضور این بخش در جشنواره هستم.
وی درباره نتیجه همایش مطالعات فیلم کوتاه توضیح داد: داوری ها و نتایج مشخص شده و در اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزیدگان معرفی و سه نفر برتر اعلام و جوایزشان اهدا می شود.
پوراسماعیلی اظهار داشت: ما ۲۰ نشست داریم که طی ۱۰ روز در ساعتهای ۲۰ و ۲۲ برگزار می شود؛ ۵ روز اول نشست مدرسان بین المللی و ۵ روز دوم نشست های مدرسان ایرانی پخش می شود.
سی و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری سیدصادق موسوی تا ۱۷ آبان ادامه دارد.



1399/08/08
19:47:49
5.0 / 5
1652
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است