محققان كالج دانشگاهی لندن دنبال می كنند

ایجاد حس دورنوردی در مغز با بهره گیری از امواج لیزر!

ایجاد حس دورنوردی در مغز با بهره گیری از امواج لیزر! شاه بلاگ: پژوهشگران ˮكالج دانشگاهی لندنˮ در مطالعه اخیرشان اظهار كرده اند می توان مغز را با بهره گیری از پرتوهای لیزر طوری دستكاری كرد كه به رقم تغییر مكان تصور كند در مكان قبلی قرار دارد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از ایندیا تودی، پژوهشگران انگلیسی بتازگی آزمایشاتی را بر روی موش ها انجام داده اند تا درباره حافظه و نحوه کار مغز انسان اطلاعات بیشتری کسب کنند.
طبق مطالعه انتشار یافته در مجله "Cell"، پژوهشگران دریافته اند که پرتوهای لیزر می توانند به سمت هیپوکامپ مغز فرستاده شوند. هیپوکامپ قسمتی از دستگاه لیمبیک مغز است که مرکز یادگیری است و انگیزه، احساسات، یادگیری و حافظه را تنظیم می کند.
سلول های مغز با ورود حیوان یا انسان به یک محیط جدید فعال می شوند و آن مکان را در حافظه ذخیره می کنند. طی این مطالعه پژوهشگران تصمیم گرفتند موش ها را در یک مکان نگه دارند و به آنها آب قند بدهند.
آنها سپس موش ها را به مکانی دیگر بردند و از پرتوهای لیزر برای فعال سازی سلول های مغزی که مکان اول را ذخیره کرده بودند استفاده کردند. پژوهشگران دریافتند موش ها اهتمام کردند باردیگر به دنبال آب قند بگردند گویی که در مکان اول قرار دارند.
دکتر"نیک رابینسون"(Nick Robinson) از کالج دانشگاهی لندن اظهار داشت: این نتایج نشان میدهد که موش ها برای هدایت رفتار خود از اطلاعات ارائه شده بوسیله فعالیت سلول مکانی استفاده می نمایند. به عبارت دیگر، سلول های مکانی به موش ها می گویند که در کجا قرار دارند و موش ها هنگام تصمیم گیری به سلول های مکانی خود گوش می دهند. این امر بینش جدیدی درباره نحوه ذخیره سازی خاطرات در مغز ارائه می دهد و همین طور به توسعه ابزارهای جدید برای دستکاری خاطرات در مغز که بر رفتار موجودات تاثیر می گذارد، کمک می نماید.
سلول مکانی نوعی نورون هرمی درون هیپوکامپ است که با وارد شدن موجودات به مکانی خاص در محیط خود، که بعنوان میدان محل شناخته می شود، فعال می شود. بنظر می رسد سلول های مکانی به صورت جمعی یک بازنمایی از مکانی خاص در فضا را می سازند که بعنوان یک نقشه شناختی شناخته می شود. سلول های مکانی با انواع دیگر نورون ها در هیپوکامپ و مناطق اطراف کار می کنند تا این نوع پردازش مکانی را انجام دهند. آنها در حیوانات مختلفی همچون جوندگان، خفاش ها، میمون ها و انسان ها یافت شده اند.





منبع:

1399/08/19
23:04:31
5.0 / 5
1506
تگهای خبر: پژوهش , توسعه , دانش , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است