گردشگر بحران نخستین قطعه یك دومینوی مخرب بعلاوه فیلم

گردشگر بحران نخستین قطعه یك دومینوی مخرب بعلاوه فیلم کارگردان مستند «ناگهانگی» می گوید، ایران گرفتار گردشگر بحران شده و این اتفاق برای خرده فرهنگ های کشور بسیار آفت زاست. اما سوال این است که گردشگر بحران یعنی چه؟


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، سیل های چند هفته اخیر در بعضی استان های کشور یاداور بهار سخت و تلخ سال قبل بود که بارش های سیل آسا خسارت های زیادی را به خانه های مردم و جاده ها و پل ها در چند استان کشور وارد کرد. در آن مقطع کمک های سازمانی و مردمی گوناگونی به سیل زدگان بخصوص در جنوب کشور شد و حالا بخشی از این اتفاق ها به مستندی تبدیل گشته که با نام «ناگهانگی» در بخش «آوینی» جشنواره حقیقت به نمایش درخواهد آمد.
این مستند روایتی است از کمک هایی که برای مردم مناطق سیل زده ارسال شده بود و یا توسط خود یاری دهنده ها به مردم روستاها و شهرها داده می شد. یکی از نکات برجسته این مستند نوع کمک رسانی های مردمی است که در جریان کمک به زلزله سرپل ذهاب هم به علت خدشه وارد کردن به عزت و کرامت مردم باعث انتقادهایی شده بود.
علی نیک بخت - کارگردان این مستند - که در خیلی از حوادث طبیعی و بحران زا مثل زلزله در بم، ورزقان و سرپل ذهاب و تقریباً تمام مناطق سیل زده سال ۹۸ حضور داشته درباره «ناگهانگی» به ایسنا می گوید: وقتی سیل بلوچستان اتفاق افتاد، حدودا همزمان بود با شهادت سردار سلیمانی و کلافگی زیادی در کشور وجود داشت. در همان اوضاع همت روح الله رفیعی، مدیر گروه مستند روایت فتح بر این مورد متمرکز بود و از من خواست که به منطقه بلوچستان بروم و ببینم چه کاری می شود انجام داد. من هم قبول کردم ولی گفتم دوست دارم روی کمک رسانی از سمت مردم کار کنم، چون فکر می کردم باآنکه این کمک ها یک همدلی بزرگ را شکل می دهد اما آفت هایی هم دارد.
وی اضافه کرد: بعد از گفت وگوهایی در نهایت راهی شدم و به جهت اینکه که بتوانم این افراد یاری رسان را پیدا کنم کار سختی باید انجام می شد، چون سیل بسیار گسترده بود و من هم می خواستم دقیق باشم تا حرف ناصوابی مطرح نشود. پس مجبور بودم یک منطقه گسترده را برای پیدا کردن گروه های مختلف طی کنم؛ گروه هایی که دسته بندی مختلفی داشتند مثل بازاری ها که قطب سرمایه بودند یا بچه های آفرود سوار. طبیعتاً به خاطر گستردگی منطقه سیل زده و کیفیت موقعیت بحران که سبب شده بود همه چیز، استانداردهای لازم را از دست بدهد و یک نظم جدید در اوج بی نظمی ایجاد شود، دسترسی ها آسان نبود و بنابراین دو هفته طول کشید تا این گروه ها را پیدا نماییم، با آنها زیست نماییم و ببینیم آیا به سوژه ما نزدیک هستند و اصلا حاضر به گفتگو می شوند یا خیر.


او درباره دیگر سختی های ساخت مستندش اظهار داشت: در چنین بحران هایی باید یک توافق نهایی را با ذهن انجام دهیم؛ ما نظم خوراکی و خواب نداشتیم و پیش می آمد که مثلا دو ساعت بدون اینکه بتوانیم کاری نماییم در یک جاده گیر می کردیم. وقتی این ها را با خود توافق کنید، سختی ها کمتر به چشم می آیند.
نیک بخت درباره پخش گسترده تر این مستند در شرایطی که با بحران هایی مثل سیل، کم روبرو نیستیم بیان نمود: روایت فتح یک رسالتی دارد براین مبنا که، برای اثری که قصه و روایت آن خوانش مردمی دارد، یا در جهت توسعه یا در جهت آفت زدایی از آن تلاش می کند. گاهی این اقدام لایه ای است و از رسانه ملی استفاده می نماید و گاهی در مذاکره با VODها کار می کند. این فیلم در جشنواره حقیقت نمایش دارد ولی فکر نمی کنم از تلویزیون پخش شود و امیدوارم گرفتار توقیف نشود. در این مرحله مهم می باشد که مدیران بالادستی با مفهوم مستند «ناگهانگی» دست و پنجه نرم کنند و برای بهبود آن موقعیت هایی که شکل می گیرد، تلاش کنند.


وی تصریح کرد: به نظرم برای بهتر دیده شدن این مستند نیازمند این هستیم که نشست های تخصصی شکل بگیرد، اساسا دانشکده های علوم اجتماعی دانشگاه های تهران می توانند متولی و بررسی کننده جدی آن باشند. بطور قطع نقدهای جدی می توان به مستند و نگاه کارگردانی آن داشت که من هم پاسخ خواهم داد، اما در مجموع مستند «ناگهانگی» یک مساله جدی دارد و آن هم این که ایران گرفتار گردشگر بحران شده است. ما باید از رفتار توریستی کوتاه مدت در بحران، عمیقا پرهیز نماییم. حال امکان دارد برای این کار یک ساختاری مثل هلال احمر را گرفتار آفت زدایی نماییم یا هر فکر دیگری را عملی نماییم، مهم فهمیدن این مساله است که ما گرفتار گردشگر بحران هستیم و این اصلا برای کشور ما خوب نیست بخصوص آنکه این اتفاق خرده فرهنگ های زیادی را از بین خواهد برد و نخستین قطعه یک دومینو می تواند باشد. امیدوارم بزودی بتوانیم این مساله را همگانی فهم نماییم و برای حل آن راهکارهای مناسبی پیدا نماییم.
مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی کند.
فایل آنرا از اینجا دانلود کنید: video/mp4


منبع:

1399/09/23
13:56:32
5.0 / 5
1140
تگهای خبر: توسعه , جت , دانش , كشور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است