سلول های سرطانی مثل خرس ها به خواب زمستانی می روند

سلول های سرطانی مثل خرس ها به خواب زمستانی می روند حتی بعد از موفق ترین درمان های سرطان، پزشکان در استفاده از کلمه ی ˮدرمان شدهˮ محتاطند. انواع مختلف سرطان ها میزان عود مجدد متفاوتی دارند. خیلی از سرطان ها قبل از بروز و عود می توانند مدت ها به آرامی در حالت نهفته باقی بمانند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیواطلس، درک آن که چگونه این سلول های سرطانی به صورت نهفته باقی می مانند و برای سال ها پنهان می شوند هنوز مانند یک معما برای سرطان شناسان باقی مانده است.
تحقیقات هدفمند نشان داده است که انواع مختلف سرطان از روش های مختلفی برای پنهان ماندن در بدن استفاده می نمایند مانند پنهان شدن در بافت های چربی تا رسیدن به تعادل با سیستم ایمنی بدن.
تحقیقات دیگری نشان داده است که بعضی از داروهایی که برای درمان سرطان سینه استفاده می شوند می توانند مستقیما سبب نهفتگی برخی سلول های سرطانی شوند.
بر طبق مقاله ای جالب توجه که در مجله ی CELL انتشار یافته است تمام سلول های سرطانی توانایی ورود به دوره ی نهفتگی را دارند و از آن بعنوان مکانیسمی در جهت بقا دربرابر شیمی درمانی استفاده می نمایند. مکانیسمی که این سلول های سرطانی از آن استفاده می نمایند مشابه فرآیندی است که حیوانات هنگام خواب زمستانی انجام می دهند.
کاترین اوبرین(Catherine O'Brien)از نویسندگان مقاله می گوید: تومورها مانند یک ارگانیسم مجزا رفتار می کنند یعنی می توانند وارد مرحله ی تکثیر آرام شوند و برای بقا انرژی تولید کنند. این کاری است که حیوانات هنگام قرارگیری در شرایط سخت انجام می دهند و این گونه سلول های سرطانی هم به بقای خود کمک می کنند.
تحقیقات پیش بالینی بر روی سلول های سرطانی روده بزرگ انجام شد. در شرایط آزمایشگاهی دانشمندان کشف کردند که درمان های در ارتباط با سرطان سلول ها را به سمت مرحله ی تکثیر آرام هدایت می کند و مشخص شد بیان ژنی سلول های سرطانی در این دوره ی تکثیر آرام شباهت زیادی به تخمک موش ها، هنگامی که در حالت میانآسایی تخمکی(Embryonic diapause) قرار می گیرند، دارد.
بیشتر از ۱۰۰ پستاندار از خرس ها گرفته تا موش ها دارای توانایی میانآسایی تخمکی هستند. در این شرایط تخمک بوجود آمده تا زمان باروری مدتی نهفته می ماند. تصور می شود این مکانیسم به دلیل شرایط نامناسب محیطی بوجود آمده است و سبب توقف رشد رویان می شود تا زمانی که شرایط مساعدتر شود.
یکی از خصوصیت های اصلی این دوره فرایندی به نام اتوفاژی(autophagy) است. تحقیقات جدید نشان داده است که سلول های سرطانی با استفاده از همین فرایند وارد دوره ی نهفتگی می شوند تا از نابودی خود در مقابل شیمی درمانی جلوگیری نمایند. محققان زمانی که مانع انجام اتوفاژی شدند دریافتند که سلول های سرطانی توانایی نهفتگی خویش را از دست داده اند و به صورت موثری توسط شیمی درمانی نابود شدند.
آرون شیمر(Aaron Schimmer)، دانشمند "مرکز سرطان پرنسس مارگارت" می گوید: این مکانیسم شبیه به خواب زمستانی خرس ها است و درک این مکانیسم بینش خوبی در مورد اینکه چرا بعضی از افراد به شیمی درمانی پاسخ خوبی نمی دهند، عرضه می دهد. ما هیچگاه نمی دانستیم که سلول های سرطانی مانند خرس ها به خواب زمستانی می روند.
این مطالعه همینطور به ما می گوید که چگونه این سلول های نهفته را مورد هدف قرار دهیم و از پنهان شدن آنها جلوگیری نماییم تا باردیگر عود نکنند.
این مطالعه از این سلول های سرطانی نهفته بعنوان "مقاومان در مقابل دارو"(DTP) نام می برد و مدل ساخته شده توسط محققان نشان داده است تمام سلول های سرطانی توانایی تبدیل شدن به DTP را دارند.
اوبراین می گوید: این بینش جدید در مورد چگونگی گریز سلول های سرطانی از شیمی درمانی به ما در ایجاد درمان های جدید برای متوقف کردن نهفتگی کمک می نماید.




منبع:

1399/10/21
21:00:49
0.0 / 5
1334
تگهای خبر: آزمایشگاه , تولید , دانش , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است