برنامه بازگشت آمریكا به ماه در هاله ای از ابهام

برنامه بازگشت آمریكا به ماه در هاله ای از ابهام ناسا با تعویق قراردادهای خود با شرکت های فضایی خصوصی، تحقق جدول زمانی پروژه برگشت به ماه موسوم به ˮآرتمیسˮ را مورد تردید قرار داده است و به احتمال فراوان این اتفاق در سال 2024 رخ نخواهد داد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از انگجت، نشانه های بیشتری در حال ظهور است که حاکی از این است که برنامه "آرتمیس"(Artemis) ناسا برای بازگشت به کره ماه بموقع محقق نخواهد شد.
طبق جدول زمانی تدوین شده توسط ناسا مقرر است ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ باردیگر بعد از نیم قرن قدم به کره ماه بگذارد.
حالا پایگاه "ورج"(Verge) دریافته است که ناسا بی سر و صدا بازه زمانی اعطای دو قرارداد ساخت فرودگر ماه همچون قرارداد سیستم فرود روی ماه با شرکت های "بلو اوریجین"(Blue Origin)، "اسپیس ایکس"(SpaceX) و "داینتیکس"(Dynetics) را از اواخر ماه فوریه به آخر ماه آوریل عقب انداخته است.
ناسا می گوید برای ارزیابی پیشنهادها و حفظ روند انتقال بی وقفه از مرحله توسعه، به فرصت بیشتری نیاز دارد. بااینکه که گفت: احتمال اعطای قرارداد زودتر از اواخر آوریل نیز وجود دارد.
شرکت "بلو اوریجین"(Blue Origin) در حال کار بر روی فرودگر خود موسوم به "بلو مون"(Blue Moon) است، در صورتیکه شرکت "اسپیس ایکس"(SpaceX) در حال توسعه موشک "استارشیپ"(Starship) برای سفر به ماه و سپس مریخ است. شرکت "داینتیکس"(Dynetics) نیز با همکاری شرکت "سیرا نوادا" در حال ساخت یک فرودگر قمری است.
البته این تعویق در برنامه ها شوک آور نیست، چونکه کنگره آمریکا تنها ۸۵۰ میلیون دلار در آخرین لایحه خود به پروژه سیستم فرود انسانی ناسا مختص کرده است، در صورتیکه نیاز به ۳.۲ میلیارد دلار برای لمس باردیگر ماه در سال ۲۰۲۴ برنامه ریزی شده بود.
این در حالیست که "جیم برایدنستاین" مدیر ناسا با روی کار آمدن "جو بایدن" رئیس جمهور جدید آمریکا از سمت خود کنار رفت و معاون وی "استیو جورچیک" جای او را گرفت. ناسا حالا منابعی را که انتظار می رفت، در ختیار ندارد و در مسیری که برنامه ریزی شده بود، قرار ندارد.
بدین سبب شانس ناسا برای دستیابی به هدف برنامه "آرتمیس" در سال ۲۰۲۴ خیلی کم است. همین طور ناسا و برنامه "آرتمیس" در اولویت های دولت "بایدن" قرار ندارد، چونکه دولت جدید آمریکا بیشتر انرژی خودرا برای مقابله با بحران های فوری مانند بیماری همه گیر کووید-۱۹ و رکود اقتصادی ناشی از آن متمرکز کرده است و ممکنست تا زمانی که کشور در وضعیت بهتری قرار نگیرد از توجه به بازگشت به ماه خودداری کند.



1399/11/13
14:50:30
0.0 / 5
1108
تگهای خبر: توسعه , جت , سیستم , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است