كاهش محافظت در مقابل سرطان با قرار گرفتن در معرض ماده شیمیایی رایج

كاهش محافظت در مقابل سرطان با قرار گرفتن در معرض ماده شیمیایی رایج خراسان رضوی پژوهشگران دانشگاه ماساچوست آمهرست دریافتند، دوزهای پایین پروپیل پارابن (ماده نگهدارنده شیمیایی موجود در مواد غذایی، داروها و مواد آرایشی) می تواند محافظت هورمون های حاملگی از پستان را کاهش دهد؛ در حالت معمول هورمون های بارداری، از پستان در مقابل سرطان محافظت ایجاد می کنند.


به گزارش یورک الرت، لورا واندنبرگ متخصص بهداشت محیط و محقق ارشد این تحقیق می گوید که پروپیل پارابن یک ماده شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز است که در عملکرد هورمون ها تداخل به وجود می آورد. اختلال در غدد درون ریز می تواند اعضاء حساس به هورمون ها همچون غده پستانی در پستان که شیر تولید می کند را تحت تاثیر قرار دهد.
وی اظهار نمود: «دریافتیم که پروپیل پارابن غده پستانی موش ها را در معرض اختلال قرار می دهد. قبلا برمبنای نتایج تحقیقات، استفاده از این ماده در صنعت ایمن شناخته شده بود. ما حتی اثرات پروپیل پارابن را در دوزهای چند برابر کمتر نیز مشاهده کردیم که این مقدار در مصرف انسانی بالاتر است. بااینکه این تحقیق خطر سرطان سینه را ارزیابی نکرده است، اما این تغییرات در بافت پستانی در خطر ابتلاء زنان به سرطان نقش دارد.»
هورمون های تولیدشده در دوران حاملگی نه فقط به بافت پستان اجازه تولید شیر برای نوزاد را می دهند، بلکه تاحدودی مسئول کاهش خطر سرطان سینه در زنانی هستند که در سنین پایین تر زایمان می کنند.
همکار این تحقیق، آزمایش کرد که آیا قرار گرفتن در معرض پروپیل پارابن در دوره لطمه پذیر حاملگی و شیردهی، غده پستانی را تغییر می دهد یا خیر. آنان پنج هفته بعد از قرار گرفتن موش های ماده در معرض دوزهای محیطی پروپیل پارابن در دوران حاملگی و شیردهی، غدد پستانی آنان را بررسی کردند.
پژوهشگران گزارش کردند، تغییراتی در غده پستانی موش های حاملگی که پروپیل پارابن دریافت نکرده بودند، دیده نشد. موش های در معرض پروپیل پارابن میزان تکثیر سلولی را زیاد کردند که بگفته واندنبرگ یک عامل خطرناک برای مبتلاشدن به سرطان سینه است. آنان همین طور دارای ساختارهای اپیتلیال با تراکم کمتر، انواع سلول های ایمنی کمتر و کلاژن لگن نازک تر، بافت همبند نازک تر در غده پستانی بودند.
واندنبرگ بیان کرد: «برخی از این تغییرات ممکنست با از بین رفتن اثرات محافظتی که معمولا با حاملگی همراه هستند همراه باشد.»
موگوس ارائه دهنده نتایج این تحقیق در خبر ویژه انجمن غدد درون ریز در جلسه مجازی می گوید: در تحقیقات آینده باید بررسی شود که آیا زنان حامله در معرض پروپیل پارابن در معرض مبتلاشدن به سرطان سینه هستند یا خیر. موگوس با اشاره به اینکه زنان حامله و شیرده باید اهتمام کنند، از استفاده از محصولات حاوی پروپیل پارابن و سایر پارابن ها اجتناب کنند، اظهار داشت: «از آنجا که زنان حامله در خیلی از محصولات مراقبت های شخصی و غذاها در معرض پروپیل پارابن قرار دارند، احتمال خطر برای آنان وجود دارد.»
موگوس اضافه کرد: «این ماده شیمیایی بسیار گسترده استفاده می شود، جلوگیری از مصرف آن کاملا نا ممکن است. بسیار مهمست که آژانس های بهداشت عمومی به این ماده بعنوان یک ماده شیمیایی مختل کننده غدد درون ریز بپردازند.»
نتایج این تحقیق در نشریه Endocrinology منتشرشده است.



1399/12/28
18:42:56
0.0 / 5
994
تگهای خبر: پژوهش , تولید , جت , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است