آزمایش اولین واسط مغز و كامپیوتر بی سیم بر روی افراد

آزمایش اولین واسط مغز و كامپیوتر بی سیم بر روی افراد شاه بلاگ: نخستین سیستم واسط مغز و کامپیوتر بی سیم (BCI) نه فقط به افراد فلج کامل توانایی تایپ روی صفحه های کامپیوتر با بهره گیری از ذهن می دهد بلکه این نوآوری به آنها این امکان را می دهد تا در همه جا بتوانند این کار را انجام دهند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از دیلی میل، واسط های مغز و کامپیوتر سنتی به یک فرستنده بزرگ با کابل های طولانی متصل می شدند اما بتازگی تعدادی از محققان "دانشگاه براون" سیم ها را بریده و بجای آن یک فرستنده کوچک را در بالای سر کاربر قرار دادند. قطر این تجهیزات باز طراحی شده، فقط دو اینچ است و با بهره گیری از همان پورت مورد استفاده سیستم های سیمی، به یک مجموعه الکترود درون قشر حرکتی مغز متصل می شود.
در این آزمایشات که "BrainGate" نام داشت پژوهشگران نشان دادند دو مرد که به سبب لطمه طناب نخاعی فلج شده بودند قادر به تایپ کردن و کلیک روی تبلت بودند و نکته جالب این است که این افراد تنها با فکر کردن به این مساله این کار را انجام دادند. گفتنی است افراد این کار را با همان سرعت و دقت سیستم های سیمی انجام دادند.
این نوآوری مشابه واسط مغز و کامپیوتر در حال توسعه نورالینک(Neuralink) ایلان ماسک است. نورالینک یک دستگاه بی سیم است که در مغز کاشته می شود. با این وجود فناوری ماسک مانند BrainGate قابل مشاهده نیست و نورالینک در میمون ها و خوک ها آزمایش شده است و این در حالیست که BrainGate بر روی انسان ها آزمایش شده است.


در آزمایشات بتازگی پژوهشگران دو مرد که هر دو در اثر لطمه طناب نخاعی فلج شده بود را مورد بررسی قرار دادند. یکی از آنها ۳۵ ساله و دیگری ۶۳ ساله بود. در مقایسه با آزمایشات قبلی که باید در آزمایشگاه انجام می شد، هر یک از آنها توانستند از واسط مغز و کامپیوتر در خانه های خود استفاده کنند. شرکت کنندگان قادر بودند از واسط مغز و کامپیوتر تا ۲۴ ساعت بطور مداوم استفاده کنند و داده ها در مدت زمان طولانی در دسترس پژوهشگران قرار گرفت.
"لی هاکبرگ"(Leigh Hochberg) استاد مهندسی دانشگاه براون اظهار داشت: ما می خواهیم بدانیم که چگونه سیگنال های عصبی با گذشت زمان تکامل می یابند. با بهره گیری از این سیستم ما می توانیم فعالیت مغز را در خانه طی دوره های طولانی به روشی که قبلاً تقریباً نا ممکن بود، بررسی نماییم.




منبع:

1400/01/15
11:21:16
5.0 / 5
980
تگهای خبر: آزمایشگاه , پژوهش , توسعه , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است