هیدروژلی كه سبب ترمیم نورون ها بعد از ضربه مغزی می شود

هیدروژلی كه سبب ترمیم نورون ها بعد از ضربه مغزی می شود ضربه مغزی(TBI) اغلب به ناتوانی های شناختی و صدمه دائمی به بافت عصبی منجر می شود که برای این موارد هم درمان های موثری وجود ندارد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از مدگجت، اختلالات شناختی جدی که بیماران تجربه می کنند و بار مسئولیتی زیادی که بر دوش افرادی که از آنها مراقبت می کنند، سبب شده جستجوی مداوم درمان هایی که امکان دارد به افراد کمک نماید، ضروری و جزو اولویت های محققان باشد.
محققان "دانشگاه جورجیا" آمریکا در مطالعه ای که به تازگی در مجله "Science Advances" منتشر نموده اند از توسعه یک هیدروژل اطلاع داده اند که به نظر می آید از مغز در مقابل از دست دادن بافت بعد از ضربه مغزی محافظت کرده و حتی شبکه های عصبی صدمه دیده را ترمیم می کند.
این ماده که محققان آنرا "چسب مغز"(brain glue) می نامند از یک ساختار قندی ساخته شده است. این ژل خصوصیت هایی دارد که سبب می شود به فاکتور اصلی رشد فیبروبلاست و فاکتور نوروتروفیک مشتق شده از مغز متصل شود که این امر به سلول های مغزی کمک می نماید تا پس از آسیب، زنده بمانند و باردیگر رشد کنند.
محققان به منظور ارزیابی اثربخشی این هیدروژل در ضربه مغزی، آنرا در مغز موش هایی که دوران بعد از صدمه مغزی را می گذاراندند، کاشتند و گذاشتند تا این ژل کار خویش را انجام دهد. سپس محققان از روش شفاف سازی بافت استفاده کردند تا بافت را واضح مشاهده کنند و دریابند هنگام استفاده موش ها از مدارهای "دستیابی به درک"(reach-to-grasp) قسمت های خاص مغز آنها چگونه عمل می کنند.
"لوهیتاش کارامبیا"(Lohitash Karumbaiah) دانشمند ارشد پروژه و توسعه دهنده چسب مغز اظهار داشت: به علت استفاده از روش شفاف سازی بافت ما توانستیم دید عمیق تری از توانایی چسب مغز داشته باشیم. با استفاده از این روش همراه با داده های ثبت شده الکتروفیزیولوژیکی ما توانستیم تأیید نماییم که چسب مغز از بازسازی سلول های عصبی عملکردی در حفره صدمه دیده پشتیبانی می کند. امید است که این تحقیق به یک درمان بالینی موثر که می تواند به رفع بعضی از عواقب ضربه مغزی کمک نماید، تبدیل گردد.




منبع:

1400/02/12
23:08:30
5.0 / 5
1053
تگهای خبر: توسعه , جت , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است