فسیل یك میلیارد ساله ای كه می تواند نخستین حیوان چند سلولی باشد

فسیل یك میلیارد ساله ای كه می تواند نخستین حیوان چند سلولی باشد به گزارش شاه بلاگ یک ریزفسیل چند سلولی به قدمت شاید بیشتر از یک میلیارد سال در ارتفاعات اسکاتلند پیدا شده است که به باور محققان می تواند اولین حیوان چند سلولی تاریخ زمین باشد.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، دانشمندان آنچه امکان دارد فسیل نخستین حیوان چند سلولی زمین باشد را کشف کرده اند. این فسیل میکروسکوپی با قدمت یک میلیارد سال، شامل دو نوع سلول متمایز است که به صورت بالقوه آنرا به یک جد حیوانات پیشرفته تبدیل می کند.
سوابق نشان داده است که حیات بعد از تشکیل سیاره زمین نسبتاً سریع به وجود آمده اما برای مدتی طولانی در دوره ای که گاها "میلیارد سال کسل کننده" نامیده می شود، تحت سلطه موجودات تک سلولی بوده است. تصور می شود که حدود 800 میلیون سال پیش همه چیز با ظهور حیوانات چند سلولی پیش از تنوع سریع در "انفجار کامبرین" که حدود 540 میلیون سال پیش رخ داده، هیجان انگیزتر شده است.
"انفجار کامبرین"(Cambrian explosion) رویداد فرگشتی نسبتاً کوتاهی بود که در آغاز دوره کامبرین، نزدیک به ۵۴۲ میلیون سال پیش رخ داده و طی آن خیلی از شاخه های اصلی حیوانات، همانگونه که فسیل ها نشان می دهند، پدید آمدند.
اما حالا دانشمندان یک ریز فسیل چند سلولی را کشف کرده اند که قدمت آن به یک میلیارد سال پیش برمی گردد و این چند صد میلیون سال زودتر از آن است که تابحال تصور می شد حیوانات چند سلولی به وجود آمده اند. این فسیل جدید که در ارتفاعات شمال غربی اسکاتلند یافت شده است، به یک موجود کروی با دو نوع سلول کاملاً متفاوت متعلق می باشد که محققان آنرا "بیسلوم براسیری"(Bicellum Brasieri) نام نهاده اند.

پروفسور "پل استروتر" سرپرست این تیم تحقیق می گوید: زیست شناسان حدس زده اند که منشاء حیوانات شامل تلفیق و هدف گذاری مجدد از ژن های قبلی است که قبلاً در ارگانیسم های تک سلولی فرگشت یافته بودند. آنچه در این فسیل می بینیم نمونه ای از چنین سیستم ژنتیکی شامل چسبندگی سلول به سلول و تمایز سلولی است که قاعدتا باید نیم میلیارد سال بعد در ژنوم این حیوان گنجانده می شد.
"بیسلوم" به صورت کلی نخستین نمونه از حیات چند سلولی نیست، بلکه قدیمی ترین شواهد بیشتر از سه میلیارد سال قدمت دارند که شامل انبوهی از ارگانیسم های تک سلولی متعلق به بیشتر از 2 میلیارد سال پیش در کلونی های شبیه به چند سلولی در حال جابجایی هستند.
اما "بیسلوم" تاج قدیمی ترین عضو چند سلولی "همه زیان" رت بر سر گذاشته است. این گروه بزرگ شامل همه حیوانات و همینطور نزدیک ترین اقوام تک سلولی ها است، اما به صورت خاص قارچ ها را شامل نمی گردد. این بدان معناست که "بیسلوم" یک مهره کلیدی در انتقال بین موجودات تک سلولی و چند سلولی و نخستین حیوان چند سلولی شناخته شده زمین تابحال است.
جالب اینجاست که محل کشف "بیسلوم" یک دریاچه آب شیرین باستانی بوده است که نشان داده است این مرحله مهم فرگشتی امکان دارد همانطور که هم اکنون تصور می شود در اقیانوس ها رخ نداده باشد.
این مطالعه در مجله Current Biology انتشار یافته است.

1400/02/14