با طراحی حسگر زیستی محقق می شود

فناوری كنترل قند خون بدون نیاز به سوزن

فناوری كنترل قند خون بدون نیاز به سوزن به گزارش شاه بلاگ محققان اخیرا موفق به عرضه راه حلی برای ساخت دستگاهی برای اندازه گیری قند خون شده اند كه نیازمند به ایجاد شكاف در پوست نیست.



به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از گیزمودو، اندازه گیری قند خون امری بسیار معمول است. اما اگر شما یكی از 3. 5 میلیون فرد انگلیسی مبتلا به دیابت باشید، این مورد به امری دردناك تبدیل می گردد. مبتلایان به دیابت ناگزیرند تا انگشتان خویش را خراشیده و خونشان را تست كنند، یا یك دستگاه اندازه گیری با یك لوله كوچك وارد پوست خود كنند تا به طور مداوم گلوكز مایع بین سلولی خویش را اندازه گیری كنند. این در شرایطی است كه چسباندن یك سوزن به پوست هم ناخوشایند است.

نشریه ˮساینس ادونسˮ (Science Advances) به یك حسگرزیستی جدید پرداخته كه یك راه حل را پیشنهاد می دهد و در آن به جای تولید زخم در انگشت، یك قطعه خیلی نازك و پوست مانند برای اندازه گیری قند خون و با استفاده از سیگنال های الكتریكی گلوكز را از عروق خونی به سطح پوست هدایت می كند. تمام بخش های این حسگرزیستی از یك باتری كاغذی انرژی می گیرد و كمی شبیه یك تتو موقت به نظر می رسد.

در یك آزمایش بالینی كوچك و طی پنج روز، قند خون دو فرد سالم و یك سوم مبتلا به دیابت، مورد بررسی قرار گرفت و این دستگاه، گلوكز خون آنها را اندازه گیری كرد كه نتایج آن تقریبا مانند نتایج آزمایش استاندارد بالینی خون بود. این نتایج در حالی است كه هیچ یك از بیماران گزارشی از درد و ناراحتی ندادند.

این یك دستگاه تست قندخون غیرتهاجمی و یا با كمترین میزان تهاجم است. این دستگاه نه تنها می تواند یك پیشرفت بزرگ در شیوه زندگی مبتلایان به دیابت باشد، بلكه می تواند بعضی از مشكلاتی كه قبلا به جهت اندازه گیری قند خون مانند درد، تحریكات پوستی و عفونت بوجود آمده را هم حل كند.

لازم به ذكر است كه برای میلیون ها نفری كه نیازمند به اندازه گیری میزان قند هستند هم یك بازار بزرگ تلقی می گردد. تابحال چندین روش برای اندازه گیری قند خون وجود داشته است كه خیلی از آنها به جای توجه به سلامتی افراد مبتلا به دیابت، بخش لوكس بازار سلامت را هدف قرار داده اند.

یكی از روش های متداول، استفاده از عرق برای اندازه گیری قند خون است. در اوایل سال جاری، شایعاتی در خصوص پیگیری شركت اپل برای انتشار یك دستگاه سنجش قند خون بدون نیاز به سوزن هم منتشر گردید. حتی ممكن است به خاطر داشته باشید كه گوگل هم تلاش داشت تا یك لنز تماسی برای تشخیص گلوكز در اشك ها تولید كند.

اما تاكنون، تمام این تلاش ها با مشكل مواجه شده است. اولا كه گلوكز بسیار زیادی در خون وجود ندارد و وقتی با استفاده از ماده ای مانند عرق سطح گلوكز خون خود اندازه گیری می كنید، اندازی گیری دقیق نیست.

اگر سطح قند خون بیش از اندازه بالا باشد، در اشك، بزاق دهان، عرق، و یا ادرار وجود خواهد داشت. اما اگر میزان آن كاهش یابد، عملا برای تشخیص آن باید شكافی روی پوست تولید شود. حتی ممكن است آزمایش قند خون با تولید شكاف روی نوك انگشت هم با نتایج نادرستی آخر پذیرد و اگر كسی دیابتی باشد، نتایج نادرست این آزمایش می تواند خطرساز باشد و ممكن است فرد مبتلا در زمانی كه نیازی ندارد به اشتباه انسولین تزریق كند و یا در زمان مورد نیاز، انسولین تزریق نكند.

رویكردهای دیگر برای اندازه گیری گلوكز هم كوشیده اند تا تغییراتی در بدن را اندازه گیری كنند كه نتیجه تغییر در میزان گلوكز هستند. مانند چگونگی بازتاب نور از پوست كه مشكلات عدیده ای در پی داشته است. خیلی از مولكول های دیگر هم سبب همان تغییراتی در پوست می شوند كه گلوكز سبب و این امر دقت نتایج می كاهد.

در حال حاضرهیچ دستگاه سنجش غیرتهاجمی گلوكز در بازار موجود نیست.

یی هائو چن یكی از محققان این مطالعات جدید از دانشگاه تسینگهوآ در چین، در گفت وگو با گیزمودو اظهار نمود: این دستگاه ممكن است متفاوت باشد. این دستگاه به درستی كالیبره شده و می تواند برای نظارت مداوم بر میزان گلوكز مناسب باشد.

با این حال، مطالعات انجام شده محدود و در مراحل اولیه بوده است و برای تعیین نحوه استفاده دقیق و آسان از این قطعه مطالعات بیشتری لازم است.



 

1396/10/03
19:45:41
5.0 / 5
4683
تگهای خبر: تولید , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است