آسان شدن پیش بینی روند بهبودی بعد از سكته مغزی با بهره گیری از یادگیری ماشین

آسان شدن پیش بینی روند بهبودی بعد از سكته مغزی با بهره گیری از یادگیری ماشین شاه بلاگ: پژوهشگران دانشگاه ˮ اکول پلی تکنیک فدرال لوزانˮ سوییس در مطالعه اخیرشان اظهار کرده اند با بهره گیری از فناوری یادگیری ماشین می توان روند پیش بینی میزان بهبودی افراد بعد از سکته مغزی را بهتر کرد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، سکته مغزی هنگامی که خون رسانی به مغز مختل شود، رخ می دهد. گاهی سکته می تواند موجب ناتوانی طولانی مدت در افراد شود.
اثر عملیات توانبخشی در سکته مغزی پایین است و خود بیماران نیز گاهی تمایل چندانی به آموزش نشان نمی‎دهند. از آنجائیکه سکته مغزی بر روی نواحی مختلف مغز تأثیر می گذارد، پزشکان شاهد یک ناهمگونی در نتیجه آزمایشات بیمارانی که تحت درمان توانبخشی سکته مغزی قرار گرفته اند هستند. "ناهمگونی در نتیجه" یک اصطلاح پزشکی است و به آن معناست که روند درمانی برای بهبودی سکته مغزی می تواند بین افراد مبتلا به سکته مغزی بسیار متفاوت باشد.
به همین دلیل پژوهشگران معتقدند که ابتدا باید توانایی های خود برای پیش بینی دوره های بهبودی در هر فرد را بالا برند. در این مطالعه تعدادی از محققان دانشگاه اکول پلی تکنیک فدرال لوزان سیستمی را توسعه داده اند که از تلفیقی از اطلاعات کانکتوم مغز و یادگیری ماشین برای ارزیابی و پیش بینی نتیجه و میزان اثر این عملیات توانبخشی استفاده می نماید.
به یک نقشه جامع از اتصالات نورون در مغز کانکتوم(connectome) می گویند که با نام دیاگرام اتصالات نیز شناخته می شود. به زبان جامع تر یک کانکتوم تمام اتصالات نورونی درون مغز یک موجود زنده را شامل می شود.
دانشمندان حوزه علوم مغز و اعصاب براین باورند که هنگام تفسیر داده های ساختاری یا دینامیک مغز و ارتباط آنها با عملکرد، نقص عملکرد یا فرایندهای بهبودی در مغز، "کانکتوم" بعنوان ابزاری ضروری عمل می کند.
دراین مطالعه، دانشمندان کانکتوم ۹۲ فرد بیمار را دو هفته بعد از سکته مغزی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. طی این مدت آنها تمامی تغییرات رخ داده در کانکتوم را نیز بررسی کردند.
این امر به آنها امکان داد تا در حین روند بهبودی، تغییرات رخ داده در اتصال مغز افراد بیمار را کنترل کنند. سپس دانشمندان اطلاعات کانکتوم را در یک مدل یادگیری ماشین به نام "ماشین حامل پشتیبان" ( SVM ) وارد کردند. این مدل قادر به مشخص کردن دقیق الگوی شبکه مغز هر بیمار است که این امر به پژوهشگران در پیش بینی روند بهبودی بیماران مبتلا به سکته مغزی کمک می نماید.




منبع:

1400/04/22
21:22:20
5.0 / 5
16843
تگهای خبر: پژوهش , توسعه , دانش , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است