پیکر جلال ستاری به خاک سپرده شد

پیکر جلال ستاری به خاک سپرده شد به گزارش شاه بلاگ مراسم خاکسپاری پیکر «جلال ستاری» برگزار شد و پیکر این چهره فقید فرهنگی در قطعه هنرمندان آرام گرفت.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا، پیکر جلال ستاری، نویسنده، مترجم و اسطوره شناس با حضور لاله تقیان، همسر او و مدرس و پژوهشگر تئاتر و همینطور برخی از اهالی فرهنگ و هنر امروز (سه شنبه، دوازدهم مردادماه ۱۴۰۰) در قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع و به خاک سپرده شد.
در این مراسم نیکنام حسینی پور، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با خواندن متن تسلیت سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از ستاری بعنوان چهره ای مانا در فرهنگ و هنر ایران یاد کرد که به فرهنگ وفادار ماند و در همه عمر هم ذهن و فکرش فرهنگ بود.
متن پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای درگذشت جلال ستاری به این شرح است:
"خبر درگذشت پژوهشگر فرهیخته و اسطوره شناس نام آشنا، مرحوم جلال ستاری باعث تاثر و تاسف عمیق شد.
وی در دوران حیات فرهنگی خود، آثار ارزشمندی در حوزه های متنوع فرهنگی همچون نقد و ترجمه، افسانه شناسی و ادبیات نمایشی خلق کرد و نامی جاودان از خود به یادگار گذاشت.
این جانب فقدان این چهره سرشناس فرهنگی را به اصحاب فرهنگ و خرد، علاقه مندان و دوستداران او و خانواده آن مرحوم بخصوص همسر داغدارشان تسلیت می گویم.
از خداوند متعال برای آن عزیز سفرکرده آمرزش و آرامش ابدی و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی خواستارم."



مرد صداقت، صراحت و تواضع
سپس داوود فتحعلی بیگی، نویسنده و کارگردان تئاتر، این "مصیبت بزرگ" را به خانواده و دوستداران ستاری تسلیت گفت و اضافه کرد: ستاری خصلت های انسانی گوناگونی داشت. آشنایی من و او به اواخر دهه ۶۰ بازمی گردد که نوشته های ما را متواضعانه می خواند و اصلاح می کرد.
فتحعلی بیگی با برشمردن خصوصیت های ستاری، صداقت و صراحت را خصوصیت او دانست و تواضع را مهم ترین یادگار او خواند و اظهار داشت: ستاری نمی خواست چیزی را که باور نداشت به گونه دیگری بازگو کند.
او اضافه کرد: استاد ستاری مردی بود که می توانست به خاطر بی مهری ها این سرزمین را ترک کند و در بهترین دانشگاه ها تدریس کند، اما به علت علاقه به این آب و خاک در ایران ماند و آثار ماندگاری از خود به جای گذاشت.


مردی سرشار از شور زندگی
در ادامه مراسم ابراهیم گله دارزاده، مدیر تئاتر شهر اظهار داشت: جلال ستاری مردی سرشار از شور زندگی بود، مردی که وقتش را برای هیچ چیز جز کار علمی صرف نکرد و خویش را به صندلی دوخت تا به قول خودش کارهایی را منتشر کند که جاودانه شوند.
او اضافه کرد: ستاری دلگرمی ما در دنیای معاصر بود؛ دنیایی که در آن سایه او بالای سر ما بود و در هوای او نفس می کشیدیم. استاد ستاری در هیچ جمعی که برای بزرگداشت او برگزار شد، حاضر نشد و حتی در جایزه ای که به نام او اعطا می شد، حضور نمی یافت.
گله دارزاده در انتها صحبت هایش به تلاشهای ستاری برای فرهنگ و هنر اشاره نمود و اظهار داشت: در این سرزمین افسانه و قصه، چیزی جز ادب فارسی برای ما باقی نمانده است، او برای این میراث تلاش کرد، ستاری از ما نمی پرسید چطوری؟ می اظهار داشت: «چه کتابی می خوانی؟»
مدیر تئاتر شهر همینطور پیشنهاد تأسیس بنیادی برای حفظ آثار و میراث جلال ستاری را بیان کرد و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که برای این منظور تلاش کند.


پیکر سیدمیرجلال الدین ستاری در همسایگی محمدعلی کشاورز بازیگر فقید سینما، تئاتر و تلویزیون که با او نسبت خانوادگی داشت، به خاک سپرده شد.
جلال ستاری سال ۱۳۱۰ در رشت متولد شد. او نویسنده، پژوهشگر، مترجم و اسطوره شناس بود که در سوئیس تحصیل کرد و دکترا گرفت. ستاری بیشتر از ۱۰۰ کتاب در زمینه های اسطوره و افسانه شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی در خلال بیشتر از ۶۰ سال تالیف و ترجمه کرد. وی همینطور نشان شوالیه هنر و ادب را از دولت فرانسه دریافت کرده بود.
از آثار جلال ستاری میتوان به «جان های آشنا»، «افسون شهرزاد»، «پژوهشی در اسطوره گیلگمش و افسانه اسکندر»، «آیین و اسطوره در تئاتر»، «نمایش در شرق» و ترجمه هایی مثل «اسطوره های عشق»، «دانش اساطیر»، «تأثیر سینما در کودک و نوجوان» و... اشاره نمود.




منبع:

1400/05/13
11:55:34
5.0 / 5
946
تگهای خبر: پژوهش , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است