انتقال بی سیم اطلاعات خون بوسیله ی یک استنت هوشمند

انتقال بی سیم اطلاعات خون بوسیله ی یک استنت هوشمند یک استنت شریانی هوشمند می تواند داده های جریان خون را به صورت بی سیم منتقل کند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، استنت ها می توانند زندگی افراد مبتلا به مشکلات عروقی را نجات دهند، چونکه رگ های خونی باریک را باز می کنند. حالا یک مطالعه جدید با انتقال دیتای جریان خون به یک کامپیوتر یا تلفن همراه یک گام از این هم فراتر رفته است.
این ایمپلنت توسط تعدادی از پژوهشگران در موسسه فناوری "جورجیا" به رهبری پروفسور "وون هونگ یئو" درحال توسعه است.
این استنت از چندین مواد زیست سازگار ساخته شده است و دارای سنسورهای خازنی نرم چاپ شده با جت هواپخش همراه با حلقه های رسانا است که بعنوان یک آنتن برای آن عمل می کنند. این در شرایطی است که دارای باتری نیست و نیازی به شارژ یا تعویض ندارد.
این دستگاه را مانند یک استنت شریانی معمولی میتوان با جراحی داخل یک رگ خونی صدمه دیده قرار داد و منبسط کرد، جایی که آن رگ را برای حفظ جریان خون مناسب باز نگه می دارد.
علاوه بر این، در فرآیندی به نام "جفت القایی" از میدان های مغناطیسی اعمال شده خارجی برای انتقال بی سیم انرژی به استنت استفاده می شود و موقتاً آنرا روشن می کند. سپس سنسورهای آن می توانند خوانش جریان خون را که به شکل سیگنال رادیویی به خارج از بدن منتقل می شود، دریافت نمایند. سپس میتوان آن سیگنال را دریافت و رمزگشایی کرد و اطلاعاتی را در لحظه و به صورت زنده درباره آنچه درون رگ خونی می گذرد، به دست آورد.
"یئو" می گوید: این سیستم الکترونیکی برای عرضه بی سیم داده های همودینامیک همچون فشار شریانی، ضربان و جریان به یک سیستم جمع آوری داده های خارجی طراحی شده است و بسیار کوچک و ظریف است، بنابراین است که می توانیم از یک "کاتتر" برای تحویل آنها در هر نقطه از داخل بدن استفاده نماییم. این یک استنت است که چندین ترفند در آستین خود دارد.
"کاتتر"(Catheter) در پزشکی، یک لوله نازک، معمولا بلند و قابل انعطاف و ساخته شده از مواد دارای کاربرد در پزشکی است که در طیف گسترده ای از توابع دانش پزشکی و بهداشت به کار می آید. کاتترها وسیله ای در خدمت پزشکی هستند که می توانند در بدن بیمار برای یک هدف معین استفاده شوند. با تغییر در مواد یا تنظیم شکل کاتتر در مرحله تولید، میتوان به کاتتر برای قلب و عروق، ارولوژی، گوارش، سیستم عصبی و برنامه های کاربردی چشمی دست یافت.
در آزمایش هایی که تابحال انجام شده، مشخص شده است که این دستگاه بعد از قرار گرفتن درون شریان خرگوش، داده های دقیقی را ارسال می کند.
هم اکنون این استنت هوشمند می تواند اطلاعات را تا ۳.۵ سانتیمتر از راه خون و ۵.۵ سانتیمتر از راه هوا منتقل کند که این ارقام با توسعه بیشتر این فناوری بهبود خواهند یافت.
این مطالعه در مجله Science Advances انتشار یافته است.




منبع:

1401/02/24
13:39:57
5.0 / 5
494
تگهای خبر: باتری , پژوهش , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۳
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است