خنک کردن ساختمان ها با نوعی فوم از جنس چوب!

خنک کردن ساختمان ها با نوعی فوم از جنس چوب! شاه بلاگ: پژوهشگران چینی و آلمانی، نوعی فوم مبتنی بر چوب ابداع نموده اند که می تواند میزان انرژی مورد نیاز برای خنک کردن ساختمان را کم کند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، بخش قابل توجهی از انرژی برای گرمایش و سرمایش خانه ها و ساختمان ها مصرف می شود؛ بدین سبب یافتن راه های جدیدی برای تنظیم کردن دما مهم می باشد. مهندسان چینی و آلمانی، یک فوم جدید مبتنی بر چوب ساخته اند که می تواند ساختمان ها را خنک کند و به آسانی قابل تنظیم کردن باشد.
تهویه مطبوع، موثر است اما بهترین روش دوست دار محیط زیست برای خنک کردن هوا نیست. دانشمندان در سالهای اخیر، درحال توسعه روش هایی بوده اند که الکتریسیته زیادی را مصرف نمی کنند؛ همچون رنگ های فوق سفید یا پوشش های آینه ای که نور خورشید را منعکس می کنند و سیستم های خنک کننده تابشی که گرمای ساختمان را بصورت امواج فروسرخ به آسمان باز می گردانند.
با این وجود، اثربخشی این سیستم ها در وضعیت مختلف می تواند متفاوت باشد. بعنوان نمونه، اگر هوا گرم یا مرطوب باشد، پوشش های انعکاسی می توانند همچنان گرما را وارد کنند. این در حالیست که اگر هوا ابری باشد، خنک کننده تشعشعی به خوبی کار نمی نماید. تنظیم سطح خنک کننده نیز ممکنست دشوار باشد.
دانشمندان "دانشگاه گوتینگن" (University of Göttingen) آلمان و "دانشگاه جنگل داری نانجینگ" (NFU) چین، ماده جدیدی را ابداع نموده اند که باور دارند می تواند تعدادی از این مشکلات را حل کند. این ماده، نوعی فوم تولید شده از چوب است که نور خورشید را منعکس می کند، عملکرد یک عایق حرارتی را دارد و گرمای جذب شده را به جو باز می گرداند.
این ماده، از نانوبلورهای سلولزی تولید شده است که با پلی از جنس "سیلان" (silane) به یکدیگر متصل شده و سپس بصورت یخ خشک شده در می آیند و به یک فوم سفید و سبک وزن تبدیل می شوند. محصول نهایی، ۹۶ درصد از نور مرئی خورشید را منعکس می کند و ۹۲ درصد از اشعه مادون قرمز جذب شده را ساطع می کند.
پژوهشگران برای آزمایش توانایی خنک کنندگی این ماده، آنرا روی جعبه ای قرار دادند که داخل آن با فویل آلومینیومی پوشانده شده بود و هنگام ظهر، آنرا زیر نور مستقیم خورشید قرار دادند. این ماده، محیط داخل جعبه را تا ۹.۲ درجه سلسیوس خنک تر از هوای بیرون نگه داشت و حتی در هوای مرطوب نیز توانست فضای داخلی را تا ۷.۴ درجه سلسیوس خنک تر نگه دارد. پژوهشگران باور دارند که اگر این ماده در مقیاس بزرگتر برای پوشاندن سقف و دیوارهای ساختمان تهیه شود، می تواند به طور متوسط ۳۵ درصد از انرژی مورد نیاز برای خنک سازی را کم کند.
جالب تر از همه اینکه قدرت خنک کنندگی این ماده در صورت فشرده شدن، کاهش پیدا می کند. این خاصیت ممکنست یک نقطه ضعف به نظر برسد اما پژوهشگران می گویند که فشردن فوم می تواند روشی سودمند برای تنظیم دقیق مقدار خنک کننده در وضعیت جوی یا محیطی باشد.
بگفته پژوهشگران، این فوم خنک کننده جدید در نهایت می تواند راه را برای ابداع مواد تنظیم کننده حرارتی هموار کند که نه فقط با محیط زیست سازگار هستند، بلکه هزینه انرژی مصرفی برای خنک سازی را نیز کم می کنند.
این پژوهش، در مجله "Nano Letters" به چاپ رسید.




منبع:

1401/02/31
13:28:17
5.0 / 5
436
تگهای خبر: پژوهش , توسعه , تولید , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است