شناسایی ۹ ستاره غنی از لیتیوم رقیب خورشید

شناسایی ۹ ستاره غنی از لیتیوم رقیب خورشید به گزارش شاه بلاگ ستاره شناسان چینی ۹ ستاره تکامل نیافته غنی از لیتیوم را شناسایی نمودند.

به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از چاینادیلی، ستاره شناسان با استفاده از بزرگترین تلسکوپ نوری چین، گروهی از ستاره های تکامل نیافته غنی از لیتیوم را (یک عنصر شیمیایی کلیدی که کیهان شناسی را به ساختار و تکامل ستارگان مرتبط می کند) کشف کرده اند.
تعدادی از پژوهشگران رصدخانه ملی نجوم چین که زیر نظر آکادمی علوم چین فعالیت می نمایند، با کمک تلسکوپ "LAMOST" ستاره جدید تکامل نیافته غنی از لیتیوم را کشف کرده اند که این تعداد بیشتر از دو برابر تعداد آنچه ستاره شناسان پیش تر کشف کرده اند، است.
محققان این مطالعه اعلام کردند که ستارگان تازه کشف شده سطوح غیرعادی بالایی از لیتیوم را دارا بودند که این امر نشان دهنده آن است که آنها باید سابقه غنی سازی لیتیوم (lithium enrichment) را تجربه کرده باشند.
بر طبق این مطالعه، محتوای لیتیوم این ۹ ستاره حدود سه برابر بیشتر از محتوای لیتیوم خورشید است و هفت مورد از این ستارگان، ستاره های چرخاننده سریع(fast rotators) هستند. اخترشناسان فرض می کنند که تجمع ماده پیراستاره ای امکان دارد عامل اصلی افزایش لیتیوم ستارگان باشد.
باآنکه مکانیسم های غنی سازی لیتیوم در ستارگان تکامل نیافته به صورت گسترده مورد بحث قرار گرفته است، اما هنوز معلوم نیست. محققان در اطلاعیه ای در روز سه شنبه خاطرنشان کردند که کشف ۹ ستاره جدید این گروه می تواند یک پیشرفت در این حوزه باشد.
LAMOST در سال ۲۰۰۸ برای جمع آوری امواج در طیف های مختلف باکیفیت بالا و داده هایی که به اخترشناسان کمک می نماید تا ترکیب شیمیایی، چگالی، جو و مغناطیس اجرام آسمانی را مطالعه کنند، به بهره برداری رسید. این تلسکوپ به دانشمندان کمک کرده تا سنگین ترین سیاهچاله ستاره ای و غول پیکرترین ستاره غنی از لیتیوم را کشف کنند.
برای تایید این اکتشافات، مطالعات بیشتری لازم است. محققان گفتند که بررسی های آسمان توسط LAMOST اکتشافات بیشتری در مورد ستارگان تکامل نیافته غنی از لیتیوم عرضه می دهد.
یافته های این مطالعه در مجله "The Astrophysical Journal Letters" منتشر گردید.

1401/04/16