ویروسی رایج که موجب مبتلاشدن به دیابت نوع ۱ می شود

ویروسی رایج که موجب مبتلاشدن به دیابت نوع ۱ می شود شاه بلاگ: شاه بلاگ: پژوهشگران می گویند، ویروس کاکساکی که یکی از انواع انتروویروس ها است، با مبتلاشدن به دیابت نوع 1 مرتبط می باشد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از نیو اطلس، یک بررسی سیستماتیک جدید شواهدی قوی ارائه کرده است در خصوص این که ایجاد دیابت نوع ۱ با عفونت توسط انتروویروس ها که گروه بزرگی از ویروس های رایج هستند، مرتبط می باشد. این یافته ها برمبنای یک فرضیه رو به رشد است که با واکسن هایی که هم اکنون درحال توسعه هستند و محتمل ترین گونه های ویروسی را هدف قرار می دهند، ویروس ها را به دیابت نوع ۱ مرتبط می کند.
این مساله که عفونت انتروویروسی می تواند موجب ایجاد دیابت نوع ۱ شود، به بالای ۵۰ سال قبل برمی گردد، به گزارشی که در سال ۱۹۶۹ منتشر گردید که دیابتِ تازه شروع شده را با عفونت های اخیر با انتروویروسی به نام "Coxsackie B" مرتبط می کرد. از آن زمان تا حالا تعدادی مطالعات مختلف انتشار یافته است که با بررسی این پیوند، به طرز ناامیدکننده ای ناسازگار بوده است.
یک مطالعه کلیدی در سال ۲۰۱۱ نخستین مرور سیستماتیک را در مورد این مساله ارائه کرد که بر مهارتهای آزمایش مولکولی مدرن(مانند آزمایش های PCR) تمرکز داشت. این مطالعه ارتباط بالینی قابل توجهی بین عفونت انتروویروس و دیابت نوع ۱ پیدا کرد.
حالا این تحقیق جدید که هنوز مورد بررسی همتا قرار نگرفته اما اخیراً در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت ارائه شده است، از همان گروه تحقیقات تایید کننده این ارتباط است و یافته های سال ۲۰۱۱ را به روز می کند تا شامل داده های بیشتر و مهارتهای تشخیصی مولکولی پیشرفته تر باشد.
این تحقیق شامل داده های ۶۰ مطالعه مشاهده ای کنترل شده بود که حدود ۱۲ هزار شرکت کننده را پوشش می داد و نشان داد که بطور کلی، افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ هشت برابر بیشتر احتمال دارد که آثار عفونت انتروویروس داشته باشند.
بطور خاص، این تحقیق با نگاهی به مطالعات با داده های مربوط به بیماران دیابتی تازه مبتلا شده نشان داد که در ماه اول تشخیص، بیماران ۱۶ برابر بیشتر احتمال دارد شواهدی از عفونت انتروویروس عرضه کنند. این ارتباط حتی در افرادی که دارای استعداد ژنتیکی به دیابت نوع ۱ یا خویشاوندان مبتلا به این بیماری بودند، قوی تر بود.
سونیا ایساکس محقق ارشد این پروژه توضیح داد: مطالعه ما نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ که هم خطر ژنتیکی دارند و هم یکی از بستگان درجه اول مبتلا به دیابت نوع ۱ دارند، ۲۹ برابر بیشتر در معرض مبتلاشدن به عفونت انتروویروسی هستند.
یکی از چالش های درک این ارتباط ویروسی با دیابت این است که خانواده انتروویروس شامل مجموعه وسیعی از ویروس های مختلف است. تا به امروز، بیش از ۸۰ انتروویروس مختلف شناخته شده است که موجب بیماری در انسان می شوند.
به عنوان مثال، سه گونه اصلی رینوویروس در رابطه با خیلی از موارد سرماخوردگی قسمتی از گونه انتروویروس هستند. با این وجود، تعدادی از انتروویروس ها کمتر مضر هستند. سه نوع اصلی ویروس فلج اطفال نیز جزئی از انتروویروس ها هستند، همانطور که ویروس هایی که موجب بیماریهای دست، پا و دهان در کودکان می شوند از انتروویروس ها هستند. سایر انتروویروس ها با میوکاردیت و انسفالیت(التهاب مغز) مرتبط هستند.
بدین سبب کدام انتروویروس های خاص با دیابت نوع ۱ مرتبط هستند؟
مطالعات قبلی اغلب بر روی زیر گروهی از انتروویروس ها به نام Coxsackie B انجام شده است. شش نوع انتروویروس Coxsackie B وجود دارد و پژوهشگران تخمین زده اند که این گروه ممکنست یک چهارم کل عفونت های انتروویروسی را تشکیل دهد.
تیمی از پژوهشگران در اروپا هم اکنون یک واکسن واحد طراحی نموده اند که تمام شش انتروویروس Coxsackie B را هدف قرار می دهد. آزمایشات انسانی در حال انجام می باشد و هدف، ایجاد واکسنی است که خطر ابتلای کودکان به دیابت نوع ۱ را کم کند.
یافته های جدید تا حدودی از پیوندهای بین Coxsackie B و دیابت با بالاترین ارتباط با گونه های انتروویروسی که آن زیر گروه ها را در بر می گیرد، پشتیبانی می کنند. با این وجود، این رابطه ممکنست کمی گسترده تر باشد، و گونه های انتروویروس A و C نیز پیوندهایی با ایجاد دیابت نشان دهند.
ایساکس می گوید، عفونت های انتروویروسی تنها عامل دیابت نوع ۱ نیستند. در عوض، بنظر می رسد که برخی از عوامل دیگر باید در کنار هم باشند تا این ویروس سبب ایجاد و مبتلاشدن به دیابت شود.
ایساکس می گوید: عفونت های ویروسی در ترکیب با عوامل دیگری مانند رژیم غذایی، عدم تعادل در میکروبیوم روده و حتی قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی که ممکنست در رحم(در دوران بارداری) یا اوایل کودکی رخ دهد، می توانند موثر باشند. تعداد، زمان بندی و مدت زمان و حتی محل عفونت انتروویروس نیز ممکنست مهم باشد.
شواهد رو به رشدی که عفونت انتروویروس را به دیابت نوع ۱ مرتبط می کند، یادآور می شود که تحقیقات اخیر نشان میدهد عفونت با ویروس اپشتین بار(EBV) می تواند موجب ایجاد مولتیپل اسکلروزیس(MS) شود. در این مثال، مطالعات نشان می دهد که همه عفونت های EBV موجب MS نمی شوند، اما همه موارد MS بطور بالقوه با عفونت EBV پیش روی می کنند.
دیابت نوع ۱ احیانا یک بیماری ناهمگن تر از ام اس است. با وجود این، اگر نوعی عفونت انتروویروسی نقش کلیدی در ایجاد این بیماری در بعضی افراد داشته باشد، پیش گیری از این عفونت ها می تواند منجر به کاهش قابل توجه موارد ابتلای جدید به دیابت نوع ۱ شود.
"کاملش خونتی" محقق دیابت می گوید: بهترین جمعیت بیماران برای هدف قرار دادن مطالعات آینده بر طبق این یافته های جدید، بیمارانی هستند که در معرض خطر ژنتیکی بالای مبتلاشدن به دیابت نوع ۱ هستند و بستگان نزدیکشان قبلاً به این بیماری مبتلا شده اند.
خونتی که در این مطالعه جدید مشارکت نداشته است، می افزاید: من فکر می کنم این همان گروه ویروسی است که باید به سراغ آن برویم، برای اینکه این ارتباط بسیار عمیق است و به آزمایش نیاز دارد.




منبع:

1401/07/13
10:13:54
5.0 / 5
313
تگهای خبر: پژوهش , پیشرفت , توسعه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است