تشخیص آلزایمر با کمک آزمایش ادرار سال ها پیش از بروز علایم

تشخیص آلزایمر با کمک آزمایش ادرار سال ها پیش از بروز علایم شاه بلاگ: به گزارش شاه بلاگ، بر مبنای تحقیقات جدید، یک آزمایش ادرار ساده و ارزان امکان دارد بتواند بیماری آلزایمر را سال ها پیش از ظهور علایم آن، تشخیص دهد.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از اس اف، دانشمندان دانشگاه جیائو تنگ شانگهای چین به تازگی اظهار کرده اند نخستین نشانه های بیماری آلزایمر در یک ماده شیمیایی در ادرار قابل تشخیص می باشد. داروها نمی توانند این بیماری را متوقف کنند، چونکه بیماران درمان را خیلی دیر و زمانی که علائمی مانند از دست دادن حافظه و گیجی ظاهر می شوند، شروع می کنند.
این کشف جدید می تواند منجر به این شود که افراد مسن یک غربالگری روتین از پزشک خود دریافت نمایند و بیماران صدمه پذیر داروها را در مقطعی از زمان که احتمال درمان آنها بیشتر است، دریافت نمایند. این نتایج بر مبنای بررسی ۵۷۴ فرد با سطوح مختلف زوال شناختی انجام شد. افراد مبتلا به زوال عقل مقادیر فزاینده ای از ترکیب آلی فرمیک اسید (formic acid) داشتند. اسید فرمیک(جوهر مورچه) یا متانوئیک اسید، ساده ترین عضو گروه کربوکسیلیک اسیدها است.
نویسندگان این مطالعه در یک بیانیه رسانه ای گفتند: بیماری آلزایمر یک بیماری مزمن مستمر و پنهان است، به این معنا که می تواند سال ها پیش از ظهور اختلال شناختی آشکار شده و ادامه یابد.
مراحل اولیه بیماری پیش از مرحله زوال عقل غیر قابل برگشت رخ می دهد و این مرحله ای طلایی برای مداخله و درمان است. بنابراین، غربالگری در مقیاس بزرگ برای بیماری آلزایمر در مراحل اولیه برای افراد مسن ضروریست.
هم اکنون، اسکن برش نگاری با گسیل پوزیترون یا سوراخ های دردناک ستون فقرات برای تشخیص بالینی زوال عقل ضروری می باشد. هر دو روش پرهزینه هستند. یافته های این مطالعه که در مجله "Frontiers in Aging Neuroscience" انتشار یافت، امید به توسعه راه جایگزینی ارزان و راحت را عرضه می دهد. این اولین باری است که محققان فرمیک اسید را بعنوان یک نشانگرزیستی حساس ادراری شناسایی می کنند.
شرکت کنندگان شامل بیمارانی با سطوح و شدت مختلفی از بیماری(از اختلال شناختی خفیف(MCI) گرفته تا بیماری آلزایمر کامل) بودند. تحلیل و بررسی نشان داد که مقادیر این نشانگر زیستی در تمام گروههای مبتلا به آلزایمر همچون آن هایی که در مراحل اولیه بودند، در مقایسه با همسالان سالم آنها به صورت مفهوم داری بیشتر بود. تعدادی از پژوهشگران دانشگاه جیائو تنگ شانگهای می گویند که این امر نشان داده است که اسید فرمیک می تواند بعنوان یک پرچم قرمز برای شناسایی مراحل اولیه آلزایمر عمل کند.
روش های فعلی برای غربالگری روتین نامناسب هستند، به این مفهوم که اغلب بیماران تنها زمانی این بیماری در آنها تشخیص داده می شود که برای درمان مؤثر خیلی دیر شده باشد. محققان چینی توضیح دادند که یک آزمایش ادرار غیرتهاجمی، ارزان و راحت برای تشخیص اسید فرمیک می تواند همان چیزی باشد که پزشکان به دنبال آن هستند.




منبع:

1401/09/10
13:17:47
5.0 / 5
428
تگهای خبر: پژوهش , توسعه , دانش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است