کشف سیاه چاله هایی که سیر نمی شوند!

کشف سیاه چاله هایی که سیر نمی شوند! به گزارش شاه بلاگ، سیاه چاله های جدیدی توسط تلسکوپ فضایی آژانس فضایی اروپا شناسایی شده اند که درحال بلعیدن ستاره ها، یکی بعد از دیگری هستند.


به گزارش شاه بلاگ به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، براساس بیانیه مطبوعاتی آژانس فضایی اروپا، تلسکوپ فضایی «XMM-نیوتن» متعلق به این آژانس، به دو گروه از ستاره شناسان کمک کرده است تا کشفی غیرعادی انجام دهند.
دانشمندان فوران های مکرر نور از سیاه چاله هایی غیرفعال را مشاهده نمودند که ستاره ها را تکه تکه و بارها و بارها از بین می برند. این پدیده غیرمنتظره است، چونکه طغیان سیاه چاله ها معمولا تنها یک مرتبه ظاهر می شوند، آن هم زمانی که یک سیاه چاله ستاره ای را می بلعد.
پژوهش های انجام شده توسط توماس وورس(Thomas Wevers) از رصدخانه جنوبی اروپا و ژو لیو(Zhu Liu) از موسسه فیزیک فرازمینی ماکس پلانک در آلمان می تواند نشان دهد که بخشی از ستارگان به نحوی از نخستین حمله از طرف این سیاه چاله ها جان سالم به در می برند.
ستاره ای که به صورت کامل بلعیده نمی شود
این بدان معناست که بخش هایی از ستارگان کاملاً توسط سیاه چاله خورده نشده اند و به پیمودن مدار خود ادامه می دهند و سپس باردیگر با سیاه چاله های مخرب مواجه می شوند که منجر به فوران شعله های نور مکرر می شود. این رویداد بعنوان یک رویداد «اختلال کشندی نسبی» یا «اختلال جزر و مدی ناقص» نامیده می شود.
لیو می گوید: نتایج نخستین مشاهدات تلسکوپ فضایی XMM-نیوتن اعجاب انگیز بود، چون که سیاه چاله کاهش شدید نور پرتو ایکس را در مقایسه با زمانی که دو هفته قبل توسط تلسکوپ eROSITA کشف شده بود، نشان داد.
وی ادامه داد: مشاهدات بعدی با XMM-Newton و سایر ابزارها، گمانه زنی های ما را تایید نمود که این رفتار ناشی از یک رویداد کشندی جزر و مدی ناقص بوده است. در ابتدا ما کاملاً متحیر بودیم که این روشن شدن باردیگر چه معنایی می تواند داشته باشد. ازاین رو ما مجبور شدیم همه انتخابهای ممکن را برای توضیح این رفتار مشاهده شده ارزیابی نماییم.
وی افزود: لحظه بسیار هیجان انگیزی بود وقتی متوجه شدیم که یک رویداد اختلال جزر و مدی تکراری می تواند داده های مشاهده شده را بازتولید کند.
پژوهشگران برای نظارت بر این تغییرات، مجبور شدند در طول پنج روز مشاهدات تلسکوپ XMM-Newton را مطالعه کنند و در پایان، به توضیحی برای نتایج بدست آمده رسیدند.
تاثیر سیاه چاله های کلان جرم
ویلیام آلستون از اعضای گروه پژوهش می گوید: این مشاهدات جدید برای مطالعه تأثیر سیاه چاله های کلان جرم(ابرسیاه چاله ها) فوق العاده جالب هستند. در رویدادهای معمولی اختلال جزر و مدی، ما انتظار نداریم که شراره دوم را برای چند هزار سال آینده ببینیم.
وی ادامه داد: با بازگشت سریع این شراره ها یا فوران ها، مدار ستاره ی از هم گسیخته باید نزدیک به سیاه چاله کلان جرم باشد. این پژوهش های جدید نشان داده است که ستاره صدمه دیده بعد از جدا شدن از یک سامانه ستاره ای دوتایی توسط سیاه چاله مرکزی کلان جرم، به مداری نزدیک کشیده می شود.
این رویدادهای جدید حالا در طول دوره های پیشبینی شده در آینده به دقت بررسی می شوند تا یافته های این پژوهش تأیید شود و اکتشافات بیشتری صورت گیرد.
پاسخ این سوال را که آیا ستاره ها به صورت کامل در فوران اولیه بلعیده می شوند یا زنده می مانند تا بارها و بارها ویران شوند را فقط زمان مشخص خواهد کرد، چون که شکار برای یافتن رویدادهای مشابه باید آغاز شود.
نتایج این پژوهشها در دو مقاله در مجله های Astronomy & Astrophysics و The Astrophysical Journal Letters انتشار یافته است.



1401/10/24
15:12:09
5.0 / 5
382
تگهای خبر: پژوهش , تولید , دانش , فضا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
شاهبلاگ

شاه بلاگ

وبلاگ عمومی

shahblog.ir - حقوق سایت شاه بلاگ محفوظ است